sap_2000 Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 4 hours ago, skagenekspressen said: Kjøpte ny båt i Frankrike i 2017 og registrerte den i Sjøfartsregistret. Betalte ikke VAT. Tok hjem båten i 2020. Etter avklaring med tollen fikk jeg en svensk takstmann å gi takst for bruktverdi (uten moms). Betalte så moms på bruktverdien og hestekraftavgift til tollen. Det var rart. Hk avgiften ble fjernet 1. Juli 2014 https://www.nrk.no/norge/regjeringen-fjerner-hk-avgiften-1.11714606 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
skagenekspressen Svart 16.November.2023 Link til dette innlegget Svart 16.November.2023 Min feil om hestekrefter. Prøvde finne tollpapirene, kan ha stått noe om motoren som jeg blandet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.November.2023 Link til dette innlegget Svart 27.November.2023 On 11/16/2023 at 7:36 AM, -morten- said: Har lest et dusinvis av tråder med utenlandsimport, og skjønner ikke helt poenget. Ofte er det ikke billigere når totalen kommer og alle papirer MVA og styr, frem og tilbake er oppgjort! Da må det i tilfellet være en spessiel båt der kunden vil ha noe helt spessielt som ikke er å oppdrive her til lands! Om det er snakk om flunkende ny båt som er mye billigere i et annet land, skulle jeg skjøndt det! Gammel 80-90 tallsbåt skjønner jeg ikke. De som er eid av firma eller gått i utleie er ofte nedslitte og har hatt mangelfullt vedlikehold. Båter som har gått i varme strøk er ofte falmet og værslitt. Uansett så er det mange her på forumet som har erfaring og som kan hjelpe deg! Lykke til! Det er i hvert fall dårlig business nå som den norske liren er omtrent verdiløs. Grunnen til at jeg kjøpte i Danmark var at jeg var på utkikk etter en båt som det da fantes 2 for salg i hele Europa, og absolutt ingen i Norge. Men dette var i 2021, da ble DKK 535.000 til NOK 897.000 ferdig momset inn i Norge. Nå ville samme pris i Danmark bli 1.145.000 i Norge, bare pga shitty kurs. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Krimart Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 I VAT paid : antar det da er snakk om EU? Hvis du bor i Norge kan du seile i 18 mnd i en båt i EU som ikke har betalt moms, og noen land praktiserer at du kan ta «pause» hvis du tar båten ut av sirkulasjon ved å melde fra til tollkontoret at båten legges i opplag. Etter 18 mnd må du enten betale moms til EU (prosentsatsen der båten fysisk er) eller seile ut av EU, men kan seile inn igjen med en gang for en ny 18 mnd periode… Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 Gjelder det samme for Norge at en utenlands statsborger kan ha båten 18 mnd uten og betale mva? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 Det er forskjellige regler og satser. Det som ble beskrevet over er egentlig nokså forenklet. Gidder ikke å lese meg opp for å besvare. Men enkelte plasser har man passuser som at man ikke får lov til å forlate båten i perioden. Noen land har en pragmatisk holdning, andre er mer på hugget. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 1.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2023 3 hours ago, ohio said: Gjelder det samme for Norge at en utenlands statsborger kan ha båten 18 mnd uten og betale mva? https://www.toll.no/en/goods/boat/storing-a-foreign-recreational-boat/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.