Jump to content

Krav til båt makrellfiske

Litenfiskebåt

Recommended Posts

Hei

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker,og ønsker å drive med dette på friturer. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse for fiske av leppefisk. Hva skal til for å få adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, men av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for telnefiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske, men ikke noe mer spesifikt om hva det vil si. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og jeg trenger en rask avklaring. Er det noen som vet om en slik båt vil godkjennes for fiskeri i åpen gruppe? 

Ser ikke ut som teksten jeg skrev er synlig så jeg prøver på nytt

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker og ønsker å drive med dette på fritur er. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse til fiske av leppefisk. Hva skal til for for å få adgang til til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, og av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for teine fiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske for å kunne delta, men ikke spesifikt hva dette innebærer. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og haster med en avklaring. Er det noen her inne som vet om en båt av denne typen vil godkjennes for denne typen fiskeri?

Litenfiskebåt skrev 24 minutter siden:

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker og ønsker å drive med dette på fritur er. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse til fiske av leppefisk. Hva skal til for for å få adgang til til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, og av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for teine fiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske for å kunne delta, men ikke spesifikt hva dette innebærer. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og haster med en avklaring. Er det noen her inne som vet om en båt av denne typen vil godkjennes for denne typen fiskeri? 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker,og ønsker å drive med dette på friturer. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse for fiske av leppefisk. Hva skal til for å få adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, men av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for telnefiske, 

https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Regelverk-og-reguleringer/J-meldinger/Gjeldende-J-meldinger/j-186-2023

Alt står her.

Litenfiskebåt skrev for 20 timer siden:

teksten blir synlig om den markeres, mistenker du på etellerannet vis fikk endret tekstfargen til hvit

Kommentar fra moderator:  Det stemmer. Har fjernet formateringen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar, har lest gjennom dette noen ganger tidligere. Som det står, fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Det jeg lurer på er, vil jeg få adgang? Som jeg har lest en annen plass på Lovdata sine sider, så er et vilkår for å delta at båten egner seg for makrellfiske. Så hva legger de i det? Det fremkommer ikke noen plass. I mine øyne er den absolutt egna, men jeg tør ikke gå til innkjøp av denne båten før jeg er 100% sikker på at direktoratet er enig. Men igjen, i og med at det er en egen kvotefaktor for båter med hjemmelslengde 0-8,99 meter så kan man kanskje tolke det sånn at det er greit? Hvordan får jeg isåfall tillatelse og adgang? 

§ 17 Fartøykvote for fartøy i åpen gruppe

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell.

Litenfiskebåt skrev 20 minutter siden:

Takk for svar, har lest gjennom dette noen ganger tidligere. Som det står, fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Det jeg lurer på er, vil jeg få adgang? Som jeg har lest en annen plass på Lovdata sine sider, så er et vilkår for å delta at båten egner seg for makrellfiske. Så hva legger de i det? Det fremkommer ikke noen plass. I mine øyne er den absolutt egna, men jeg tør ikke gå til innkjøp av denne båten før jeg er 100% sikker på at direktoratet er enig. Men igjen, i og med at det er en egen kvotefaktor for båter med hjemmelslengde 0-8,99 meter så kan man kanskje tolke det sånn at det er greit? Hvordan får jeg isåfall tillatelse og adgang? 

§ 17 Fartøykvote for fartøy i åpen gruppe

Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell.

Åpen gruppe er åpen gruppe, dvs alle kan delta.

Bårdp skrev 1 time siden:

Skal du få den prisen må fangsten ha ligget i RSV fra den kom om bord til den blir levert. I motsatt fall går den til mel og olje og de er vel kiloprisen mer 3-4 kr.

Nopp, helt normal pris for dorgemakrell på sørlandet og østlandet dette. 

Kvaliteten på dorgemakrell rett i kar med is kontra rsv er vell ingen forskjell heller forøvrig. 

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Skal du få den prisen må fangsten ha ligget i RSV fra den kom om bord til den blir levert. I motsatt fall går den til mel og olje og de er vel kiloprisen mer 3-4 kr.

Er vel langt mellom sildeolje fabrikker i Oslofjorden 🤣

Blir noe avansert og installere RSV anlegg i ein 20 fots båt

Oppnår god kvalitet med og ta med seg noen kasser med is

Til opplysing så har det blitt betalt 10-12 kr kg for makrell til oppmaling 

Til konsum så vart det vel betalt rundt 20kr i snitt i år
snakker da om ringnot/trål flåten

Rsw på denne jolla blir uaktuelt ja🤣 skal nok klare å holde en fin kvalitet med et par kar/kasser ombord, har mange års erfaring med fangstbehandling av hvitfisk til sjøs. Takker for info om priser, dette har jeg lurt på. Får for øvrig 90kr ved kaisalg ved rådhusbrygga, så man kan strekke kvota langt om man gidder. Ikke at jeg regner med å få solgt 20 tonn rett til forbruker men 🤣 er det forresten noen som kan fortelle meg noe om regelverket rundt å benytte seg av yrkesbåt til fritidsformål? 

Litenfiskebåt skrev 7 minutter siden:

Rsw på denne jolla blir uaktuelt ja🤣 skal nok klare å holde en fin kvalitet med et par kar/kasser ombord, har mange års erfaring med fangstbehandling av hvitfisk til sjøs. Takker for info om priser, dette har jeg lurt på. Får for øvrig 90kr ved kaisalg ved rådhusbrygga, så man kan strekke kvota langt om man gidder. Ikke at jeg regner med å få solgt 20 tonn rett til forbruker men 🤣 er det forresten noen som kan fortelle meg noe om regelverket rundt å benytte seg av yrkesbåt til fritidsformål? 

Bruk sunn fornuft så går det nok bra.

Ja dersom jeg bare ønsker å ta en vanlig båttur med familien for eksempel. Og jeg skulle bevege meg rundt i indre Oslofjord hvor det er fiskeriforbud. I og med at jeg har fiskerisporing, ville jeg fått et forklaringsproblem dersom jeg får spørsmål om hva jeg driver med var det jeg lurte på. Hvordan skatter man av noe sånt 

Litenfiskebåt skrev 1 time siden:

Ja dersom jeg bare ønsker å ta en vanlig båttur med familien for eksempel. Og jeg skulle bevege meg rundt i indre Oslofjord hvor det er fiskeriforbud. I og med at jeg har fiskerisporing, ville jeg fått et forklaringsproblem dersom jeg får spørsmål om hva jeg driver med var det jeg lurte på. Hvordan skatter man av noe sånt 

Hvorfor har du fiskerisporing?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...