Litenfiskebåt Startet 17.November.2023 Link til dette innlegget Startet 17.November.2023 Hei Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker,og ønsker å drive med dette på friturer. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse for fiske av leppefisk. Hva skal til for å få adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, men av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for telnefiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske, men ikke noe mer spesifikt om hva det vil si. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og jeg trenger en rask avklaring. Er det noen som vet om en slik båt vil godkjennes for fiskeri i åpen gruppe? Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Ser ikke ut som teksten jeg skrev er synlig så jeg prøver på nytt Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker og ønsker å drive med dette på fritur er. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse til fiske av leppefisk. Hva skal til for for å få adgang til til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, og av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for teine fiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske for å kunne delta, men ikke spesifikt hva dette innebærer. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og haster med en avklaring. Er det noen her inne som vet om en båt av denne typen vil godkjennes for denne typen fiskeri? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Litenfiskebåt skrev 24 minutter siden: Ser ikke ut som teksten jeg skrev er synlig så jeg prøver på nytt Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker og ønsker å drive med dette på fritur er. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse til fiske av leppefisk. Hva skal til for for å få adgang til til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, og av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for teine fiske, og blir i tilfelle å montere en dorger for makrellen om jeg kjøper. Godkjent for 900kg last. Leser på Lovdata at båten må egne seg til makrellfiske for å kunne delta, men ikke spesifikt hva dette innebærer. Har stilt spørsmål til Fiskeridirektoratet, men det drøyer med svar og haster med en avklaring. Er det noen her inne som vet om en båt av denne typen vil godkjennes for denne typen fiskeri? Jeg vurderer å gå til innkjøp av en båt for fiske av makrell i Oslofjorden. Jeg er registrert yrkesfisker,og ønsker å drive med dette på friturer. Jeg har sett meg ut en båt, og ser i registeret til direktoratet at den kun har tillatelse for fiske av leppefisk. Hva skal til for å få adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen, slik at jeg får tilgang til makrellkvota? Båten er fiskeriregistert, men av typen Øien 620. 20 fot og åpen. Rigga for telnefiske, https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Regelverk-og-reguleringer/J-meldinger/Gjeldende-J-meldinger/j-186-2023 Alt står her. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Litenfiskebåt skrev for 20 timer siden: Ser ikke ut som teksten jeg skrev er synlig så jeg prøver på nytt teksten blir synlig om den markeres, mistenker du på etellerannet vis fikk endret tekstfargen til hvit Kommentar fra moderator: Det stemmer. Har fjernet formateringen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Litenfiskebåt Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Takk for svar, har lest gjennom dette noen ganger tidligere. Som det står, fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Det jeg lurer på er, vil jeg få adgang? Som jeg har lest en annen plass på Lovdata sine sider, så er et vilkår for å delta at båten egner seg for makrellfiske. Så hva legger de i det? Det fremkommer ikke noen plass. I mine øyne er den absolutt egna, men jeg tør ikke gå til innkjøp av denne båten før jeg er 100% sikker på at direktoratet er enig. Men igjen, i og med at det er en egen kvotefaktor for båter med hjemmelslengde 0-8,99 meter så kan man kanskje tolke det sånn at det er greit? Hvordan får jeg isåfall tillatelse og adgang? § 17 Fartøykvote for fartøy i åpen gruppe Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 17.November.2023 Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Litenfiskebåt skrev 20 minutter siden: Takk for svar, har lest gjennom dette noen ganger tidligere. Som det står, fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Det jeg lurer på er, vil jeg få adgang? Som jeg har lest en annen plass på Lovdata sine sider, så er et vilkår for å delta at båten egner seg for makrellfiske. Så hva legger de i det? Det fremkommer ikke noen plass. I mine øyne er den absolutt egna, men jeg tør ikke gå til innkjøp av denne båten før jeg er 100% sikker på at direktoratet er enig. Men igjen, i og med at det er en egen kvotefaktor for båter med hjemmelslengde 0-8,99 meter så kan man kanskje tolke det sånn at det er greit? Hvordan får jeg isåfall tillatelse og adgang? § 17 Fartøykvote for fartøy i åpen gruppe Fartøy med adgang til å delta i åpen gruppe i kystfartøygruppen kan fiske og lande inntil 20 tonn makrell. Åpen gruppe er åpen gruppe, dvs alle kan delta. Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 17.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2023 Takker Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Du får automatisk åpen gruppe når båten er fiskeriregistrert på deg. At den skal være egnet til makrellfiske betyr at du må ha utstyr ombord så båten egner seg til bruk i makrellfiske, så har du makrelldorg ombord, så er den egnet til makrellfiske. Du må også se i fartøyinstruksen om du har vektkapasitet til fiskeutstyret du skal ha ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.November.2023 Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 Båten må òg vera slik at du kan ta vare på fangsten. Dersom du er i tvil om båten er egna og utrusta kan du undersøka om like båtar er fiskeriregistrert. Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 18.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2023 👍👍👍 Båten er fiskeriregistere. Er bare å få ombord et par kar og fylle med vann og is. Godkjent last er 900 kg Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Litenfiskebåt skrev for 19 timer siden: 👍👍👍 Båten er fiskeriregistere. Er bare å få ombord et par kar og fylle med vann og is. Godkjent last er 900 kg Kjøre på med håndsnøret, 20t så har du 500k i lomma! Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 19.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Ja det er fint 😄 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Bruflaat skrev for 2 timer siden: Kjøre på med håndsnøret, 20t så har du 500k i lomma! Må nok skuffe deg der. 20 tonn gir nok ikke mer enn +/- 200k Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 bellen skrev 1 minutt siden: Må nok skuffe deg der. 20 tonn gir nok ikke mer enn +/- 200k Må nok skuffe deg der og fortelle at prisen varierer fra hvor man er i landet. Snittprisen så langt i 2023 er på 21kr, fleste tilbyr mellom 25-30kr kg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Skal du få den prisen må fangsten ha ligget i RSV fra den kom om bord til den blir levert. I motsatt fall går den til mel og olje og de er vel kiloprisen mer 3-4 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Bårdp skrev 1 time siden: Skal du få den prisen må fangsten ha ligget i RSV fra den kom om bord til den blir levert. I motsatt fall går den til mel og olje og de er vel kiloprisen mer 3-4 kr. Nopp, helt normal pris for dorgemakrell på sørlandet og østlandet dette. Kvaliteten på dorgemakrell rett i kar med is kontra rsv er vell ingen forskjell heller forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 19.November.2023 Link til dette innlegget Svart 19.November.2023 Bårdp skrev for 2 timer siden: Skal du få den prisen må fangsten ha ligget i RSV fra den kom om bord til den blir levert. I motsatt fall går den til mel og olje og de er vel kiloprisen mer 3-4 kr. Er vel langt mellom sildeolje fabrikker i Oslofjorden 🤣 Blir noe avansert og installere RSV anlegg i ein 20 fots båt Oppnår god kvalitet med og ta med seg noen kasser med is Til opplysing så har det blitt betalt 10-12 kr kg for makrell til oppmaling Til konsum så vart det vel betalt rundt 20kr i snitt i år snakker da om ringnot/trål flåten Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 20.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Rsw på denne jolla blir uaktuelt ja🤣 skal nok klare å holde en fin kvalitet med et par kar/kasser ombord, har mange års erfaring med fangstbehandling av hvitfisk til sjøs. Takker for info om priser, dette har jeg lurt på. Får for øvrig 90kr ved kaisalg ved rådhusbrygga, så man kan strekke kvota langt om man gidder. Ikke at jeg regner med å få solgt 20 tonn rett til forbruker men 🤣 er det forresten noen som kan fortelle meg noe om regelverket rundt å benytte seg av yrkesbåt til fritidsformål? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Litenfiskebåt skrev for 4 timer siden: Slettet det jeg skrev. Det var bare et forsøk på en spøk. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Litenfiskebåt skrev 7 minutter siden: Rsw på denne jolla blir uaktuelt ja🤣 skal nok klare å holde en fin kvalitet med et par kar/kasser ombord, har mange års erfaring med fangstbehandling av hvitfisk til sjøs. Takker for info om priser, dette har jeg lurt på. Får for øvrig 90kr ved kaisalg ved rådhusbrygga, så man kan strekke kvota langt om man gidder. Ikke at jeg regner med å få solgt 20 tonn rett til forbruker men 🤣 er det forresten noen som kan fortelle meg noe om regelverket rundt å benytte seg av yrkesbåt til fritidsformål? Bruk sunn fornuft så går det nok bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Litenfiskebåt skrev 1 time siden: er det forresten noen som kan fortelle meg noe om regelverket rundt å benytte seg av yrkesbåt til fritidsformål? Det er fullt lovleg, men fordelen av å bruka ein yrkesbåt privat er skattepliktig. Sitér dette innlegget Link to post
Litenfiskebåt Svart 20.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Ja dersom jeg bare ønsker å ta en vanlig båttur med familien for eksempel. Og jeg skulle bevege meg rundt i indre Oslofjord hvor det er fiskeriforbud. I og med at jeg har fiskerisporing, ville jeg fått et forklaringsproblem dersom jeg får spørsmål om hva jeg driver med var det jeg lurte på. Hvordan skatter man av noe sånt Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Litenfiskebåt skrev 1 time siden: Ja dersom jeg bare ønsker å ta en vanlig båttur med familien for eksempel. Og jeg skulle bevege meg rundt i indre Oslofjord hvor det er fiskeriforbud. I og med at jeg har fiskerisporing, ville jeg fått et forklaringsproblem dersom jeg får spørsmål om hva jeg driver med var det jeg lurte på. Hvordan skatter man av noe sånt Hvorfor har du fiskerisporing? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.November.2023 Link til dette innlegget Svart 20.November.2023 Bruflaat skrev 51 minutter siden: Hvorfor har du fiskerisporing? Nok fordi det kreves når båten er fiskeregistrert. Er jo bare å se på AIS så ser du alle disse små Leppefisk joller som farter rundt. Dette har de nok ikke for moro skyll. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bruflaat Svart 21.November.2023 Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 Okkaby skrev for 14 timer siden: Nok fordi det kreves når båten er fiskeregistrert. Er jo bare å se på AIS så ser du alle disse små Leppefisk joller som farter rundt. Dette har de nok ikke for moro skyll. Jojo, men dette er jo kun under leppefisk sesongen, trenger ikke ha dette på ellers om året ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.