Jump to content

Montering av dieselvarmer - fukt?

Fantares

Recommended Posts

Holder på å montere dieselvarmer i båten.
Har montert selve varmeren og skal nå legge opp varmluftkanalene.
Ser at det passer godt at den ene kanalen kan føres rett gjennom styrekonsollen med utblåsning fremover i baugen.

Tenkte først at dette også vil være en fordel mtp elektronikk og ledninger i konsollen.
Står det fukt der, vil dette sørge for oppvarming og tørking.
Etter å ha tenkt litt mer ble jeg imidlertid usikker om kanskje en varmluftkanal i konsollen kan føre til kondensering som i stedet kan skape fuktproblemer?

Fantares skrev for 3 timer siden:

Etter å ha tenkt litt mer ble jeg imidlertid usikker om kanskje en varmluftkanal i konsollen kan føre til kondensering som i stedet kan skape fuktproblemer?

Neppe. Varmetapet fra slangen vil være så stort at alt av fukt i konsollen vil fordampe. Et annet moment vil være om det er noe der som kan ta skade av varmen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

tobixen skrev 40 minutter siden:

Dersom varmeren henter uteluft, så skal ikke dette være noe problem.  Henter den derimot inneluft, så ja ... da kan det fort bli et problem.  Tror jeg - jeg har ikke erfaringer.  Vi har kondensproblemer på vinduene som er enlags, men det er vanskelig å unngå

Godt poeng! Det hadde jeg ikke tenkt på.
Tenker det da kan være hensiktsmessig å lage en ventil ut ved inntaket til varmeren.
Tror det skal la seg gjøre i forhold til der varmeren er montert.

Jeg leste kanskje ikke godt nok ... du har en tett slange som leder varmluft gjennom et kaldt og dårlig isolert område med mye elektronikk?  Da spiller det selvfølgelig ikke noen rolle om lufta som går gjennom slangen er tørr eller fuktig.

Dersom det er mye fukt inni konsollen og du bidrar med varme der, så kan det medføre at fukten flyttes og kondenserer på ytterveggene - men jeg kan vanskelig se at det skulle utgjøre noe problem i dette tilfellet.  Dersom det er så mye fukt der at man ved å ha en varmekilde får kondens på veggene, så vil det enten allerede være et problem for elektronikken, eller elektronikken er såpass godt innpakket at det ikke utgjør noe problem.  Jeg skulle også anta at det er noe slags form for ventilasjon der, slik at varmen bidrar mer til å flytte fukten ut gjennom ventilasjonen enn til å flytte fukten til veggene.

Uansett vil det nok være en god idé å isolere lufteslangen, for ikke å fyre for kråka.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

abbor skrev for 7 timer siden:

Denne varmluftkanalen vil hjelpe til med å tørke opp. Har hatt varmeren i et skott og slange gjennom instrumentkonsollen i 17 år uten problemer. Tørt og fint begge plasser. 

Betryggende og høre. :thumbsup:
Har du skjært ut ventil ved inntaket slik at varmeren får luften utenfra?

Spjeld bifalles.  Også fordi det tidvis kan bli ubehagelig tørt dersom det er minusgrader ute og man kjører masse oppvarmet uteluft rett inn i båten.  Har man landstrøm, så er det mest energieffektive å sirkulere inneluft + ha en luftavfukter til å eventuelt redusere luftfuktigheten.

Kondens på kuldebruer, slik som vinduer og gjennomgående bolter (eller langs hele båtskroget om det ikke er isolert), det er et dessverre et uunngåelig problem så lenge man skal ha et relativt behagelig inneklima kombinert med stor temperaturforskjell inne og ute.  Enten må man isolere etter beste evne, eller sørge for at kondensvannet kan renne ned i kjølsvin og bli håndtert av en lensepumpe e.l.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Fantares skrev for 15 timer siden:

Betryggende og høre. :thumbsup:
Har du skjært ut ventil ved inntaket slik at varmeren får luften utenfra?

Båten min har skyvedør, jeg har plassert et vridbart inntaksspjeld rett på innsiden av døren nede ved gulvet. Dermed kan jeg velge om varmeren skal ta inneluft eller hovedsakelig uteluft. Har ordnet slik at døren kan festes i flere steg mellom ca 2 og ca 20cm. 

Er ikke plass til å ha både utvendig og innvendig inntak med spjeld for å veksle mellom på min båt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...