Jump to content

Kvalitet og levetid på reveliner?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har ein FP Athena 38 cat. 1995 modell.

Eg har hatt båten i nesten 20 år.

Storseglet er skifta, men eg har aldri skifta reveliner.

Tidlegare eigar var på langtur til Karibien 2002/03.

Om han skifta reveliner før den turen veit eg ikkje, men eg er viss på at revelinene er ikkje er nyare enn 2002.

 

Levetid er jo avhengig av bruken, og revelinene har ikkje fysisk slitasje/ skamfiling.

 

Bruken er kystseglas, og ein tur over Nordsjøen år om anna.

Eg har ikkje tenkt meg på langtur.

 

Storseglet har blir reva med revekrokar fremst på bommen.

Det er reveliner som er festa i bommen, går gjennom eit metallauga i seglet, tilbake til ei blokk i enden av bommen, inni bommen til fremste enden av bommen.

Deretter går revelinene ned til blokker ved masterota, og eg kan bruka mastevinsjane til å stramma revelinene.

Når revelinene er så stramme eg vil ha dei kan eg låsa lina med taulåsar framme og i underkant av bommen.

 

Bør eg bytta revelinene for sikkerheits skuld?

Kva taukvalitet bør eg i så fall kjøpa?

Så uelastisk som mogeleg (spectra) eller er det ikkje så nøye?

Eg reknar med at revelinene bør ha ei slitesterk kappa. Korrekt?

Kva tau er bra i så måte?

 

Eg er takksam for synspunkt.

Link to post
Ask skrev 10 minutter siden:

Spesielt om det er revelina i det tredje revet som ryk.

Du har seilt båten i 20 år. Du har tydeligvis mistet trua på revelinene. Da får du bytte da. Det er slitasje og gnag som tar tauet. Det kan skje på kort tid om du ikke får strammet og pakket skikkelig når du rever. Jeg har ingen erfaring med katamaran og båten din. Første utbedring er å få på blokk i revepunktet om du i dag drar tauet gjennom en malje.

Link to post
28 minutes ago, Ask said:

Det er sikkert lurt å montera ei blokk i revepunktet. Kor stor arbeidslast må ei slik blokk tola?

 

Eg vil helst sleppa å demontera seglet, og drassa seglet til ein seglmakar. Korleis festar eg blokka til seglet?

Dårlig bilde, men vi valgte å montere lavfriksjonsringer i revepunktene på vårt seil, surret fast med dynema. Fungerer veldig bra. 

Screenshot_20231121_111246_Photos.jpg.15bc6d2747a9e875a7ce462fe653f641.jpg

Link to post

Ho ho. Jeg seilte også til Karibia 2002-2003. Kanskje jeg møtte den båten??

 

Det er antagelig ikke nødvendig, men for sikkerhets skyld ville jeg byttet dem. Det koster så lite. Selv har jeg nettopp byttet reveliner som har stått i 40 år, så det er vanskelig å bedømme alder / slitasje/ tilstand. Sola tar dette. Gnaging på samme sted tar det. Siden du nå har tenkt tanken ville jeg byttet. Ikke fordi du må, men fordi det er gøy å holde båten ship shape og sove godt om natten. 
 

Bruk tau som ikke strekker seg. Altså fall og ikke skjøter. 
 

Så vil jeg også sterkt anbefale å trekke alle reveliner til cockpit. Både reveliner som kommer fra bommen, men også å rigge det sånn at du bruker line fra cockpit til å dra ned seilet ved masta. Da slipper du å gå frem til masta for å sette på kroken. Å kunne gjøre alt fra cockpit er helt fantastisk. Husk at livet til sjøss ikke bare er sommer og sol…

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Ask skrev 42 minutter siden:

Det er sikkert lurt å montera ei blokk i revepunktet. Kor stor arbeidslast må ei slik blokk tola?

Det er jo nesten umulig å tippe. Men om du vurderer bruddlast på revelinene, så bør ikke festepunktet (taljen) ryke før tauet. Så jeg vil anta et sted mellom ett- og fem tonn. Fordelen med å bruke lavfriksjonsringer er at det blir ikke noe særlig gnag på seilet. Jeg planlegger å kjøpe inn en del slike ringer før neste sommer. Er mulig å få tak i rimeligere ringer på nettet enn i vanlige båtbutikker. Ringene er nokså grovt priset om det står navn som 'Seldén' på dem. 

Link to post

5snacks. God ide med lavfriksjonsring! Eg prioriterer slike før blokker.

 

Akvanauten. I 2002/03 heite båten Vice Breeze V.

Det freistar med reveliner til cockpit, men det blir åtte tau, og tilsvarande mange blokker og avlastarar.

Hulda. Marintim sin seldenring i aktuell storleik skal tola seks tonn. Det bør rekka.

 

Takk til alle.

Link to post
7 hours ago, Lucky Strike said:

Er det gjort på prinsippielt samme måte som alidal sitt bilde? Dyneema-sjakkelen kan vel være en del mindre?

Nja, ikke helt. Jeg har festet friksjonsringen i webbingen i stede for rundt maljen. Jeg har også brukt 4mm dynematau i stede for dynemasjakkel for å få friksjonsringen så tett innpå seilet så mulig. Fikk tatt et nytt bilde nå :)

20231122_083023.jpg.33855a0bad07634f6306300b80ce766e.jpg

 

 

Link to post
Ask skrev for 23 timer siden:

Det er sikkert lurt å montera ei blokk i revepunktet. Kor stor arbeidslast må ei slik blokk tola?

Jeg ser ikke det store  behovet for blokker eller lavfriksjonsringer med vanlig revesystem, hvor revelinen bare går til seilets akterlik.  Mye av strammingen kan jo da gjøres med skjøtet, etter at revet er satt.  Med "single line reefing" er det gjerne litt større behov. Men slike blokker kan også gi slitasje på seilene når det aktuelle revet ikke er satt.

Link to post
J-Å skrev 49 minutter siden:

Jeg ser ikke det store  behovet for blokker eller lavfriksjonsringer med vanlig revesystem, hvor revelinen bare går til seilets akterlik.  Mye av strammingen kan jo da gjøres med skjøtet, etter at revet er satt.  Med "single line reefing" er det gjerne litt større behov. Men slike blokker kan også gi slitasje på seilene når det aktuelle revet ikke er satt.

Hei.

 

Takk for alle svar.

 

Meiner du at stramminga kan gjerast med fallet?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...