Jump to content

Kvalitet og levetid på reveliner?

Ask

Recommended Posts

Code0 skrev for 6 timer siden:

Han mener nok skjøtet. Slakt skjøte når uthal / aktre reveline strammes, da er det ikke mye krefter i seilet. Når fall og uthal er stramt så faller man av / tar inn på skjøte og seilet fylles.

Ja, jeg mener skjøtet, akkurat som du beskriver. Men fallet bør jo strammes igjen  først, før revet, for å unngå stor punktbelastning ved sleidene. Det er en av grunnene til at jeg ikke liker "single line reefing " så godt.  

J-Å skrev for 9 timer siden:

Ja, jeg mener skjøtet, akkurat som du beskriver. Men fallet bør jo strammes igjen  først, før revet, for å unngå stor punktbelastning ved sleidene. Det er en av grunnene til at jeg ikke liker "single line reefing " så godt.  

Hei

Takk for alle svar. Eg blir litt uviss...

Båten har revekrokar ved masta, og reveliner som går frå bommen, gjennom ei malja, tilbake til enden av bommen, og inni bommen fram til masta.

Når eg skal reva gjer eg det slik:

-Endrar kurs til rett mot vinden,

-Strammar bomløftaren

-Løyser fallet og slepp seglet langt nok ned til å hekta det på revekroken.

-Strammar fallet.

-Strammar revelina.

-Går tilbake til kursen.

Kva tenkjer de om denne framgangsmåten?

Ask skrev for 3 timer siden:

Hei

Takk for alle svar. Eg blir litt uviss...

Båten har revekrokar ved masta, og reveliner som går frå bommen, gjennom ei malja, tilbake til enden av bommen, og inni bommen fram til masta.

Når eg skal reva gjer eg det slik:

-Endrar kurs til rett mot vinden,

-Strammar bomløftaren

-Løyser fallet og slepp seglet langt nok ned til å hekta det på revekroken.

-Strammar fallet.

-Strammar revelina.

-Går tilbake til kursen.

Kva tenkjer de om denne framgangsmåten?

Om du skal frem til masten for å huke på den kroken så må du vel enten ha en god autopilot eller ha mannskap?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Code0 skrev 29 minutter siden:

Mangler ‘slakke skjøtet’ og ‘stramme skjøtet’, gnager på det siden det ble et punkt oppe i tråden.

Ja, jeg ser ingen grunn til å seile høyere enn kryss kurs, bare seile kryss på fokken og slakke storseilskjøtet, da får storseilet bakvind fra fokken, og presset avtar. 

J-Å skrev 9 minutter siden:

Ja, jeg ser ingen grunn til å seile høyere enn kryss kurs, bare seile kryss på fokken og slakke storseilskjøtet, da får storseilet bakvind fra fokken, og presset avtar. 

Det skal eg prøva. 

Ja eg strammar og slakkar skautet. 

Båten har ein god autopilot, så der går fint å halda båten opp mot vinden. 

Jeg har vel aldri gått opp i vindøyet for å reve ned. Båten seiler videre under autopilot på fokk og slakt storseilskjøte. Hulda har et større problem når rev skal ristes ut. Da er det mer friksjon i systemet. Som regel blåser det mindre og problemet blir mindre. Noen ganger ville det vært enklere og tatt hele revingen fra masten. På Hulda er alt trukket bak til styreposisjon, noen svinger på taubanen gir betydelig friksjon.

Maika skrev On 21.11.2023 at 22.24:

Litt om reveliner og friksjonsringer: 

Alternativt kan man gå for mer proffe revekroker fra Karver:

Eller hør med Odd Marius om han fikk laget noen:

https://www.facebook.com/groups/3460070306/permalink/10160886148530307/?locale2=sw_KE&_rdr 

Takk til Maika for linkar.

Fyren i den øvste linken har spektrastrømper på revelinene der llinene er utsatt for slitasje. Dvs. der linene går gjennom lavfriksjonsringar.

Det har eg aldri sett før.

Einkvan med erfaring?

Kor får ein kjøpt slike strømper?

Korleis sikra strømpene slik at dei ikkje flyttar seg på taua? Lim?

Hei.

Det er jo "god forumskikk" å avslutta trådar på skikkeleg vis.

Storseglet vårt er pakka på bommen, og det freistar ikkje å ta bort presenning og 20-30 vassfylte kanner.

Difor får eg ikkje sett på revemaljene før til våren.

I denne tråden er det ingen som har nemnt at dei har opplevd at ei revelina har slitna under seglas.

(Eg ser for meg at det kan vera ukult dersom det er det er revelina på det siste revet som ryk.)

Nokre konklusjonar:

-Reveliner held i meir enn 20 år om dei er godt tildekka når storseglet ikkje er i bruk, eller blir utsett for skamfiling.

-Reveliner skal vera av uelastisk tau.

-Det er mykje betre å la linene gå gjennom lavfriksjonsringar, på seglet, enn gjennom maljer eller blokker.

-Dette er mindre kritisk om ein brukar revekrokar framme på bommen, og reveliner bak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...