index Startet 21.November.2023 Link til dette innlegget Startet 21.November.2023 Jeg hadde en større runde på påhengeren i vår for å få den til å gå skikkelig, og den har oppført seg fint hele sommerhalvåret. Men nå når det begynner å bli kaldt og fuktig så begynner den å fuske igjen. Den velger sånt helt vilkårlig å kun gå på en sylinder, da kan man ligge på full gass i 5 knop og det er ikke mer å gi. Etter en stund (gjerne 2-10 minutter) kommer det ett og annet tenningsslag på den andre sylinderen, før den med litt flaks slår helt inn og går akkurat som den skal. Jeg mistenker at det kan skyldes overslag i en av coilene på grunn av fukt, høres det sannsynlig ut? Hvordan kan coilene måles på fornuftig vis? Og kan det eventuelt skyldes noe annet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 21.November.2023 Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 Tror vel at coil kan være en rimelig antakelse. Har ikke jobbet med påhengere på over 40 år, så prosedyrer etc. må andre utdype. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.November.2023 Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 ville jo sjekket pluggledninger og coil først Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 21.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 -morten- skrev 36 minutter siden: ville jo sjekket pluggledninger og coil først Pluggledninger og plugger er skiftet. Det er derfor jeg mistenker coil. Men vil gjerne måle, så jeg ikke skifter på måfå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KEH Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 https://www.outboardignition.com/page39.asp Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 KEH skrev 14 minutter siden: https://www.outboardignition.com/page39.asp Det ser ut til at denne modellen mangler der desverre. Synd, det var en grei oversikt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Etter husken byttet vi noen coiler på Yamaha, men det var ikke en vanlig feil. Det var også noen ledningsbrudd/dårlige kontaktpunkter mellom magnet og coil. Og det var slike feil som fra tid til annen var periodiske. Egentlig var de gamle 2-takterene veldig driftssikre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
KEH Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Ta utgangspunkt i verdier da ser verdier lik på tenningscoil på alle der , hvertfall en indikator. Vært borti lignende problemer på flere motorer. Dårlig kontakt plugghette og irr kontakt på coil og jordingspunkt vært synder alle ganger. Bruk multimeter og kontinuitetsmåling sjekk er skikkelig kontakt alle plasser gjerne beveg ledning med probe i sikker kontakt hele tiden,og ohm coiler se om i nærheten disse verdiene inntil du får i data til din motor. Hvertfall en start Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Jeg har rengjort og smurt opp alle kontakter, og motoren har oppført seg fint i flere måneder. Men nå når det ble kaldt og surt så begynte den å skape seg igjen. Denne båten er litt sånn reservebåt egentlig, så det kan gå uker eller måneder mellom hver bruk. Men totaktere pleier jo å være enkle og pålitelige saker da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KEH Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Par jeg fikset så såg man ikke irr kontaktflater men multimeter og kontinuitetsmåling sa sitt når begynte feilsøke ,så spørs om lite bruk ført til litt irr/dårlig kontakt igjen. Eller rett og slett fukt inne i coil derfor ustabil skulle tro varte lenger før problem kom igjen når smurt opp osv . Ville hvertfall brukt kontinuitetsmåling så sikker og skaffet service manual med specs på powerpack og coil så får ohmet de sett i orden Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Hvis du ikke finner ut av det på egen hånd, ville jeg tatt en telefon til Ravns Garage i Båstad.- tlf: 69824500. Foruten at de er meget service-minded, har de god peiling på det meste som finnes av utenbordsmotorer. De vil bl.a. kunne kan skaffe deg motstands-verdien for coilene, slik at du kan "ohme" dem for eventuelle brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.