Jump to content

Mariner 30hk 2T 1995, feilsøke tenning

index

Recommended Posts

Jeg hadde en større runde på påhengeren i vår for å få den til å gå skikkelig, og den har oppført seg fint hele sommerhalvåret. Men nå når det begynner å bli kaldt og fuktig så begynner den å fuske igjen. Den velger sånt helt vilkårlig å kun gå på en sylinder, da kan man ligge på full gass i 5 knop og det er ikke mer å gi. Etter en stund (gjerne 2-10 minutter) kommer det ett og annet tenningsslag på den andre sylinderen, før den med litt flaks slår helt inn og går akkurat som den skal. Jeg mistenker at det kan skyldes overslag i en av coilene på grunn av fukt, høres det sannsynlig ut? Hvordan kan coilene måles på fornuftig vis? Og kan det eventuelt skyldes noe annet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ta utgangspunkt i verdier da ser verdier lik på tenningscoil på alle der , hvertfall en indikator. Vært borti lignende problemer på flere motorer. Dårlig kontakt plugghette og irr kontakt på coil og jordingspunkt vært synder alle ganger. Bruk multimeter og kontinuitetsmåling sjekk er skikkelig kontakt alle plasser gjerne beveg ledning med probe i sikker kontakt hele tiden,og ohm coiler se om i nærheten disse verdiene inntil du får i data til din motor. Hvertfall en start 

Jeg har rengjort og smurt opp alle kontakter, og motoren har oppført seg fint i flere måneder. Men nå når det ble kaldt og surt så begynte den å skape seg igjen. Denne båten er litt sånn reservebåt egentlig, så det kan gå uker eller måneder mellom hver bruk. Men totaktere pleier jo å være enkle og pålitelige saker da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Par jeg fikset så såg man ikke irr kontaktflater men multimeter og kontinuitetsmåling sa sitt når begynte feilsøke ,så spørs om lite bruk ført til litt irr/dårlig kontakt igjen. Eller rett og slett fukt inne i coil derfor ustabil skulle tro varte lenger før problem kom igjen når smurt opp osv . Ville hvertfall brukt kontinuitetsmåling så sikker og skaffet service manual med specs på powerpack og coil så får ohmet de sett i orden 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...