Jump to content

Mariner 30hk 2T 1995, feilsøke tenning


index

Recommended Posts

Jeg hadde en større runde på påhengeren i vår for å få den til å gå skikkelig, og den har oppført seg fint hele sommerhalvåret. Men nå når det begynner å bli kaldt og fuktig så begynner den å fuske igjen. Den velger sånt helt vilkårlig å kun gå på en sylinder, da kan man ligge på full gass i 5 knop og det er ikke mer å gi. Etter en stund (gjerne 2-10 minutter) kommer det ett og annet tenningsslag på den andre sylinderen, før den med litt flaks slår helt inn og går akkurat som den skal. Jeg mistenker at det kan skyldes overslag i en av coilene på grunn av fukt, høres det sannsynlig ut? Hvordan kan coilene måles på fornuftig vis? Og kan det eventuelt skyldes noe annet?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
-morten- skrev 36 minutter siden:

ville jo sjekket pluggledninger og coil først

 

Pluggledninger og plugger er skiftet. Det er derfor jeg mistenker coil. Men vil gjerne måle, så jeg ikke skifter på måfå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ta utgangspunkt i verdier da ser verdier lik på tenningscoil på alle der , hvertfall en indikator. Vært borti lignende problemer på flere motorer. Dårlig kontakt plugghette og irr kontakt på coil og jordingspunkt vært synder alle ganger. Bruk multimeter og kontinuitetsmåling sjekk er skikkelig kontakt alle plasser gjerne beveg ledning med probe i sikker kontakt hele tiden,og ohm coiler se om i nærheten disse verdiene inntil du får i data til din motor. Hvertfall en start 

Link to post

Jeg har rengjort og smurt opp alle kontakter, og motoren har oppført seg fint i flere måneder. Men nå når det ble kaldt og surt så begynte den å skape seg igjen. Denne båten er litt sånn reservebåt egentlig, så det kan gå uker eller måneder mellom hver bruk. Men totaktere pleier jo å være enkle og pålitelige saker da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Par jeg fikset så såg man ikke irr kontaktflater men multimeter og kontinuitetsmåling sa sitt når begynte feilsøke ,så spørs om lite bruk ført til litt irr/dårlig kontakt igjen. Eller rett og slett fukt inne i coil derfor ustabil skulle tro varte lenger før problem kom igjen når smurt opp osv . Ville hvertfall brukt kontinuitetsmåling så sikker og skaffet service manual med specs på powerpack og coil så får ohmet de sett i orden 

Link to post

Hvis du ikke finner ut av det på egen hånd, ville jeg tatt en telefon til Ravns Garage i Båstad.- tlf: 69824500.

Foruten at de er meget service-minded, har de god peiling på det meste som finnes av utenbordsmotorer. De vil bl.a. kunne  kan skaffe deg motstands-verdien for coilene, slik at du kan "ohme" dem for eventuelle brudd.  
 

 

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...