Jump to content

Fjerne trimflaps på Draco DC20 Aqualift?

subwoofer

Recommended Posts

Jeg vet jo at disse ikke akkurat er kjent for å svare massivt på drevtrim, men jeg synes effekten var veldig liten. Da jeg fikk den opp av vannet så jeg kanskje grunnen, trimflapsene som er montert ligger som en forlengelse av bunnen når de er i helt øverste stilling. Så i prinsippet blir vel drevet flyttet 25cm fremover, da er det kanskje ikke rart trimmen ikke svarer.

Har ikke følt noe behov for bruk av trimflaps så langt, så første steg blir å koble fra aktuatorene og binde opp flapsene i en stilling de ikke kommer til nå. Noen som har tanker og erfaringer?

ikke helt optimal plassering der høres det ut som, iallefall ikke på et skrog som ikke trenger så mye ekstra trimhjelp i utgangspunktet. 
Å koble fra + binde opp aktuatorene bør være en grei måte å sjekke opp hvordan oppførselen blir med flapsene ute av vannet.  Og derfra bestemme hvorvidt du skal flytte opp øvre feste eller ta de helt bort. 

Fordelen med å ikke ta bort vil jo være muligheten for å kmpensere for sidevind og skjev last

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

subwoofer skrev On 22.11.2023 at 8.58:

har ikke rørt flapsene så langt så kommer neppe til å bli det store savnet.

ganske naturig at de har blitt lite brukt slik de var montert ..  

Hadde det vært meg så hadde jeg antakelig flytta hele flapsen opp, så den er helt ute av vannstrømmen når båten er i plan og flapsen i øvre stilling.

Mine smart tabs skal iht instrusjonene monteres en lliten bit opp fra skrogbunn for ikke å bremse unødig :

image.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Båten er satt bort for vinteren, men flytting av øvre feste på aktuatorene blir fort litt jobb. Mulig de kan monteres med sideveis forskyvning fra midtlinje, sånn de står nå er øvre feste helt oppunder kanten på "drevutsparingen" (i mangel av et bedre beskrivende ord) i akterspeilet. 

God idé å montere dem noen cm høyere så de ikke tar nedi når de ikke er i aktiv bruk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...