Lazyjack Startet 21.November.2023 Link til dette innlegget Startet 21.November.2023 Det blir alltid mye gris når oljefilter skal byttes. Selv om jeg stikker hull og drenerer før jeg skrur ut filteret så kommer det en god slump olje som er vanskelig å fange opp. Skulle derfor gjerne snudd filteret fra horisontal til vertikal stilling. Noen som vet om det er å få tak i og om det eventuelt er noen fare forbundet med å snu det? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.November.2023 Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 Hei. Eg har same motor. Dette har vore diskutert her før. Eg valgte å ikkje montera adapter. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 Ask skrev 1 time siden: Hei. Eg har same motor. Dette har vore diskutert her før. Eg valgte å ikkje montera adapter. Fant ikke tidligere tråd om saken, var redd det var meg som hadde spurt før 🙄 Husker du hvorfor du droppet det? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.November.2023 Link til dette innlegget Svart 21.November.2023 Pga. Fare for komplikasjonar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Tre på en brødpose og jobb raskt. Så unngår du mye søl. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 index skrev for 8 timer siden: Tre på en brødpose og jobb raskt. Så unngår du mye søl. Forsøkt men pga. filterets plassering blir det likevel mye søl. Olja renner ned på beddingen av tre og delvis ned i et rom som er så smalt at det ikke er mulig å tørke opp etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.November.2023 Link til dette innlegget Svart 22.November.2023 Kjøp noen store bleier og dander de under filteret. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
willmasta Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 For å unngå mest mulig søl med samme problemstilling på Yanmar 3gm30f prøvde jeg noe nytt i år: Pumpet ut olje av bunnpanna ved lunken motor for lettest flyt på olja. Så lot jeg alt stå til neste dag så olje i filteret skulle være kald og litt mindre lettflytende. La et par slike https://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-60x90cm-sengebeskyttelse-50stk-922115p under og rundt filter. Ble mindre søl enn noen gang, og det som ble sølt havnet ikke lenger ned enn disse mattene. DIsee mattene er supre da de er så myke at man kan stappe de rundt alle kanter og hjørner, og bruke de til å tørke med også. Har prøvd bleier før, de er ikke like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.November.2023 Link til dette innlegget Svart 23.November.2023 Lazyjack skrev On 21.11.2023 at 13.42: Skulle derfor gjerne snudd filteret fra horisontal til vertikal stilling. Det ville jeg spurt Yanmar om. Det blir normalt ikke bli stort olje igjenn hvis en slår hull i bunn og topp. forferdlig plasering hvis det er slik. Jeg hadde mye olje søl ved filterskift med Forden helt til jeg begynte å skru av hele filterbraketten Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.