Jump to content

Spennende elbåtnyhet - Strømsø Electric Folkboat

KC-

Recommended Posts

Leser i båtmagasinet om denne elbåten, og synes den ser veldig spennende ut! 

https://www.batmagasinet.no/elbat-toppsak-video/solbaten-som-vil-erobre-verden/848965 

Går ikke så fort, men gratis...Det er jo alltids fristende! I videoen sier de om man lader den opp før sesongen, skal man med solcelletaket klare å vedlikeholdslade såpass mye at man ikke trenger lade "manuelt" resten av sommeren - ved normal bruk. 

Hva tror dere, blir dette en suksess? =) 

Prismessig sier de fra 1,2-2 mill, avhengig av utstyrsnivå. 

Spørs hva du mener med suksess, det er jo en veldig smal gruppe som vil være intressert i en båt av denne typen.

Samtidig så er det en gruppe, dette må jo være en helt fantastisk båt for å utforske svenskekysten eller middelhavet sommerstid. Perfekt for dem som ønsker å tilbringe hele sommeren på vannet, i stedet for å måtte bruke tid på vedlikehold.

Tviler sterkt på at dette blir en suksess. Merkelig at 15 kWt utgaven koster 1,15 mill., mens 45 kWh utgaven koster nesten 2 mill. Ekstremt kostbare kWh. Batteriteknologien bør nok komme lengre før el-båter tar av. Når faststoff-batterier blir kommersielt tilgjengelig for en gunstig pris, blir nok dette mer aktuelt.

Bårdp skrev 7 minutter siden:

Prisen for en 45Kw motor med tilhørende DC-motordriv er nå under kr 100.000,- så prisforskjellen må vel komme av at den modellen har langt større batteripakke. 

Det er batteripakken som er fra 15 kWh til 45 kWh avhengig av salgspris. Båt med batteri på 15 kWh til 1,15 mill. Og båt med 45 kWh batteri til 1,9 mill. Dette var kostbart.

Det er kanskje vanskelig å se for seg at det finnes et marked for båter med rekkeviddeangst men jeg tror faktisk det.  Miljøaspektet opptar flere og flere, så kommer kostnadsbildet med drivstoff og vedlikehold som kan overbevise noen og hele verden er jo et marked.  Jeg synes det er kjempemorro at noen lager båt i Norge og håper de lykkes. 

1 hour ago, free said:

Det er kanskje vanskelig å se for seg at det finnes et marked for båter med rekkeviddeangst men jeg tror faktisk det.  Miljøaspektet opptar flere og flere, så kommer kostnadsbildet med drivstoff og vedlikehold som kan overbevise noen og hele verden er jo et marked.  Jeg synes det er kjempemorro at noen lager båt i Norge og håper de lykkes. 

Det kommer jo litt an på hvor mye man klarer å lade hver dag, men hvis man ser på feks Sprit Epropulsion motorer så er jo fart og elektrisitetsforbruk tett knyttet sammen og det vil selvfølgelig være tilfellet her også.

Og i deres tilfelle har båter en rekkevidde på 129 km ved en fart på 2.2 knop, og en rekkevidde på 12.5 km ved en fart på 6.2 knop. Så det er fullstendig mulig at ved lav fart så kan denne båten cruise rundt i dorgefart samtidig som solcellepanelene gir mer strøm enn det man faktisk bruker.

Samtidig så vil dette være en system som knapt krever noe som helst vedlikehold flere år i strekk. Og med dette systemet så vil det jo for eksempel være fullstendig mulig å reise tusenvis av kilometer i året uten noen ekstra kostnader til feks drivstoff.

Men det jeg stusser på er batteriprisen, det er merkelig at det bare en 45 kwh i en båt til 2 mill når biler til under 500 000 har større batterier.

Vanskelig å finne noe logikk som tilsier at jeg skal bytte ut den båten jeg har som har nesten samme størrelse og brukeregenskaper.. For den prisen så får jeg to båter av typen jeg har. samt at min har mye lengre rekkevidde på my mere hastighet. Når jeg kommer til havnene jeg besøker i sessongen, hvem har ladere til den? Om jeg i det heletatt når frem til de stedene jeg besøker! Det er ingen her oppe som vil koste å bygge ut ekstra strømsystem på bryggeanleggene for å tilpasse noen få El båter.

En ting jeg stusser på hos alle elbåtdesign er at de er spartansk utstyrt, minimalt med rekker ikke pulpitter på fordekk

Ikke for å være negativ, men jeg personlig tror ikke denne blir en succsess! ser ut som en 25år gammel engelsk båt. Ingen badeplatform og ikke dør på toalettrom. Innredningen ser ut som den er laga på sløyden! For veldig mange er design stil og opplevd kvalitet noe som er veldig viktig i valg av båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 minutes ago, index said:

Prøv å trekke frem de positive egenskapene til båten også, så blir nok bildet litt mer nyansert. 

Spennende teknologi dette, sikkert en drøm å manøvrere! Veldig bra at noen tør å satse på sånnt! men båten innehar få av de kvaliteter jeg ser etter på en sånn type båt! Den kommer ikke til å fungere til min båtbruk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For meg er det nok det designmessige som trekker ned, ikke det teknologiske. Den ser ut som en forstørret lekebåt, uten noen særlig tiltalende detaljer i det hele tatt. Litt som de første elbilene fra TH!NK, som så ut som de var laget av tupperware-plast. 

Men at elbåter kommer, det har jeg trua på. 

-morten- skrev for 3 timer siden:

En ting jeg stusser på hos alle elbåtdesign er at de er spartansk utstyrt, minimalt med rekker ikke pulpitter på fordekk

Det förvånar mig också. För CE-reglementet har f. eks krav på rekker och pulpitutformning (skydd för att falla överbord), så en båt som är utrustad som på bilden kan knappast klara CE-kraven.

Tyvärr är det inte ovanligt att man bortser från (glömmer ?) mycket annat grundläggande/viktigt när det blir miljöfokus. Även enfantastiskt miljövänlig båt måste ju fortfarande uppfylla alla säkerhetskrav m.m. enligt CE.

Ingemar E.

NB Forum

Ingper skrev for 10 timer siden:

Det förvånar mig också. För CE-reglementet har f. eks krav på rekker och pulpitutformning (skydd för att falla överbord), så en båt som är utrustad som på bilden kan knappast klara CE-kraven.

Tyvärr är det inte ovanligt att man bortser från (glömmer ?) mycket annat grundläggande/viktigt när det blir miljöfokus. Även enfantastiskt miljövänlig båt måste ju fortfarande uppfylla alla säkerhetskrav m.m. enligt CE.

Det kan vel ikke være problematisk. Rekker som tilfredsstiller kravene (hva enn de nå er)? er vel temmelig enkelt å få på plass. Tror neppe det er glemt, selv om det ikke er tilstede på demobåten. Så dumme er nok ikke de som har kommet så lang i utviklingen av denne båten. 

Ser for meg en tur hjemme fra Egersund å opp til første mulige havn med gjesteplasser(Tananger) i vanlig vær med vestlig vinn å bølger på 1m.  En kommer nok ikke langt før redningsskøyta må ringes for hjelp hjem. Å en bør ha skikkelig godt anker ombord, så en ikke havner langt op på stranda. Så helt å aldeles ubrukelig denne båten for det meste av Norges kyst.

Tøffe rundt i indre Oslofjord kanskje, men ikke noe for den lange Norske kysten videre fra sørlandet å nordover.

En kanalbåt i Holland kanskje.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

27 minutes ago, Jannmar said:

Det kan vel ikke være problematisk. Rekker som tilfredsstiller kravene (hva enn de nå er)? er vel temmelig enkelt å få på plass. Tror neppe det er glemt, selv om det ikke er tilstede på denne demobåten. Så dumme er nok ikke de som har kommet så lang i utviklingen av denne båten. 

Dette gjelder de fleste elbåt design jeg har sett oppgjenom!

IMG_7457.jpeg

IMG_7456.jpeg

IMG_7455.jpeg

-morten- skrev 58 minutter siden:

Den kommer ikke til å fungere til min båtbruk!

Nei, men da er nok ikke du i målgruppen for denne båten. Andre vil nok sette pris på nesten lydløs gange, minimale utgifter til drivstoff og lite servicekostnader.  Til min båtbruk hadde den vært bortimot perfekt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

1000W paneler skal holde til fremdrift, kjøleskap ,evt varmer, varmtvann etc..

Angående vedlikehold så skulle jo også elbiler være fantastisk billige og ingenting skulle gå i stykker. 10 år senere er jo regnestykket litt anderledes da elbiler ikke er "gratis å ha" etter garantitiden.

Har hatt båt noen tiår nå og så langt har det alltid vært elektriske komponenter som har sviktet totalt. Sabben, Bukhen, Volvoen og div Yanmar motorer har jo drukket mye diese, krevd filtre og oljer og vedlikehold osv, men de har aldri sviktet.

hanto1 skrev 5 minutter siden:

Sabben, Bukhen, Volvoen og div Yanmar motorer har jo drukket mye diese, krevd filtre og oljer og vedlikehold osv, men de har aldri sviktet.

Men der har du jo en betydelig årlig sum penger som du sparer på den elektriske. Så om du putter dette på en sparekonto burde du ha en veldig god buffer om du trenger et nytt solcellepanel, en lader eller noe annet etter at garantien utløper. Det meste av dette er jo velprøvd og enkel teknologi, så jeg tviler litt på om utgiftene blir så voldsomme.

Når vi snakker om elbil og kostnader: En kollega hadde for mange år siden en Think som han brukte til pendling til jobb. Etter litt over 180000 km var fasiten at han hadde måttet skifte en elmotor, to celler i batteripakken og et lager. Totalkost under 5000,-. Og ladet stort sett gratis på jobben. Slett ikke ille bilutgifter på 180000 km det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ut som de har meget god kontroll på alt det elektriske, fremdrift, lading osv. Og det er jo genialt å kunne gli lydløst rundt innaskjærs med en "evigvarende" energikilde - forutsatt at maks 7 knop er ok. Spørsmålet er om resten av båten holder mål i forhold til hva folk ønsker seg i en 26-fots turbåt til 2 millioner. Det hele virker veldig kjipt, basert på bildene, men det er jo fullt mulig å gjøre noe med. Men da stiger også prisen ytterligere antar jeg. Utgaven som vises i reportasjen ser i beste fall halvferdig ut i innredningen, og finish likner vel mest på hjemmegjort bobil.

I størrelse er den nokså lik Askeladden P79 Weekend. (Askeladden er 15 cm kortere men 6 cm bredere). Når man sammenlikner disse, så blir det fort klart at det er et godt stykke opp til Askeladden-kvalitet og -finish.

Av åpenbare mangler for norsk bruk er bl.a rekkestøtter, akterplattform m/åpning i akterspeil, aktervinsj, varmtvann, dusj,  bysse/kjøkken med alle fasiliteter mm. I videoen snakker de om alt som etterhvert kan/skal komme til, men det fremgår ikke hvorvidt det inngår i dagens prisestimat. 

Ellers er det antakelig mye vanskeligere å tilfredsstille det norske markedet enn mange andre lands kunder. Nordmenns båtbruk er nokså unik, og ikke minst utstyrskrevende. I mange andre land dyrker man i større grad  dagsturen i pent vær, og nøyer seg derved med enklere fasiliteter ombord. Hos oss er klima og bruksmåte mye mer krevende. Vi har også det helt unike med å legge til og overnatte på holmer og skjær, som stiller større krav til fasiliteter ombord. 

Ellers har el-konseptet mange fordeler, blant annet enorm tilgang på strøm under landligge til varme, kjøleskap, lys, pc-/telefonlading, varmtvann osv. Forutsatt at man lever med lav fart, så tror jeg selve grunnkonseptet har mye for seg. Personlig liker jeg ikke helt designvalg, dvs selve båtens utseende. Synes dette blir for gammelmodig og litt for mye nederlandsk kanalbåt. Savner innfelte vinduer i skrogsider og generelt mer moderne design. Mørkeblått skrog med tynne profillister som er limt/skrudd utenpå er heller ikke særlig praktisk. Burde hatt kraftig fenderlist, samt noe å feste fendere i.

Legger ved noen bilder fra artikkelen som lå bak betalingsmur.

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

image.png

Hehe, artig dette med elbåt, det er alltid noen som aldri ser nytta i noe når det ikke går på diesel eller bensin :giggle:

Dette er nok ikke løsningen for alle, men i forhold til andre elbåtkonsepter er jo dette en mye mer anvendelig båt, med de mulighetene pilothus gir.  

Designmessig nevner HansH at det likner en nederlandsk kanalbåt, jeg mener de sa i filmen at designet var laget i samarbeid med noen nederlendere. Elmotorene er også nederlandske. 

Utstyrsmessig var det mye som skulle komme ja. Litt motsatt av som når man viser frem en ny bilmodell, så spekker man den gjerne fullt ut og viser frem...  

For de av oss som klarer å puste i fri luft uten å få eksosabstinenser, er det i hvert fall en god nyhet hver gang det kommer noe som på en eller annen måte tar oss fremover i utviklingen. Rekkeviddeangsten er jeg ikke så plaget med, men kjenner jeg kanskje er for utålmodig til å dasse rundt i maks 7 knop. Mulig det er alle turene innaskjærs i fem knop før man kommer ut i åpent farvann som har slitt ut tålmodigheten... 

Snekkefolket har sikkert et helt annet forhold til fart, men jeg mistenker at man kan kjøre noen somre med en snekke i fem knop før dieselbudsjettet er i nærheten av prisen på denne båten :) 

Konseptet er stilig, og jeg vil tro det kan ha sin misjon i delvis lukkede farvann som innaskjærs, i fjorder, ferskvann og lignende. Jeg liker fart, men finner også sjarmen med å sige sakte rundt på oppdagelsesferd en sommerdag. Har hatt noen av mine beste båtopplevelser i saktegående tresnekker og gavlabåter, drevet av ensylindrede motorer der en kvart knop ekstra fikk det til å føles som de gikk riktig så kjapt.

Designet her var ikke helt my cup of tea, de måtte ha gjort noe radikalt med dette for å fått meg på kroken. Selv mange lekebåter av typen «sandkasseleke» har bedre linjeføring. Hadde de strukket skroget noe, slik at det ikke virker så avkortet og stumpt, kunne det ha hjulpet på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...