Jump to content

Spennende elbåtnyhet - Strømsø Electric Folkboat

KC-

Recommended Posts

enslagsgjest skrev for 13 timer siden:

Artig at de har rødspritbluss i demobåten. Kunne da spandert på seg induksjonstopp. 

Det kunne de jo. Men planen er jo en prøveserie på 10 båter, og da vil jeg tro at kjøperne får spesifisere utrustningen slik de selv ønsker. 

Litt uvant løsning med dinetten foran styreposisjon. Men det kan jo fungere. Jeg ville hatt luke i hekk eller sidene, sløyfet utebenken og hatt utvendig styreposisjon også. Samt pulpit og rekker langs overbygget. Alt dette kan sikkert fås mot ekstra betaling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 9 måneder senere...

Med den sommeren vi har hatt her i Nord-Norge så hadde den nok fungert fint med tanke på solcelleladingen iallefall. Sol mesteparten av døgnet nesten hver eneste dag :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 6 måneder senere...

Det har vært mange artikkler nå om elbåter, men stopper som regel opp der! ikke noe å høre i ettertid eller om brukererfaringer!

At de kan få dette til å fungere noenlunde tviler jeg ikke på, emn ingen av de båtene jeg har sett reklame av ser ut til å være tilpasset min bruk. Men i det hele er jo det største problemet med logistikk. Hvor skal jeg lade den? Landstrømsopplegg rundt om på kysten er jo i utgangspungtet så som så, og hvis alle skal begynne å belaste dobbelt så mye har vi jo et kjempeproblem. Tviler at marinaer oppretter ladestasjoner! Hvem utfører service på system og drivverk?

Elbil er noe helt annet, og mye enklere å få til bra logistikk.  Har eid elbil siden september og ikke hatt noen form for problemer, lader 99% hjemme, og det er den beste vinterbilen jeg har eid! 428hk 4x4, enorm varmepumpe og forvarming. Aldri skrapet is

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Sammenlignet med Elbil har vel Elbåt kommet til nivå som Think..

Det har også vært en drøss med konkurser.

Mange av disse nye elbåtene har ikke noe solid konsern i ryggen og dermed er kjøp svært risikofylt.

For el- båter er det markedskreftene som rår.

Det er ikke så mange som vil betale mer for å få et dårligere produkt.

Ps: Store solide konsern er ikke blitt store og solide fordi de kaster bort pengene sine på å lage produkter det ikke finnes marked for.

Havarita skrev 46 minutter siden:

Det er ikke så mange som vil betale mer for å få et dårligere produkt.

Definisjonen på et dårlig produkt er neppe styrt av hverken din eller min oppfatning av hva som er bra. Om vi ser på båter som er tilgjengelig på markedet med innenbordsmotor eller påhenger så finnes det så mye rart at en må vel kunne si det er et bredt utvalg tilgjengelig....

Jeg kjenner ikke denne produsenten (tror jeg) men jeg synes det er en god greie at en som betaler for konsept og produksjon av egen lomme skal få lov til å bestemme hvilket design, utstyr, farge, effekt, batteristørrelse, toalettløsning, høyde, sengelengde ++++ prosjektet skal selges med.

Når prosjektet ikke passer mitt bruksmønster eller finansmulighet, så kan vel jeg og andre rett og slett la det seile... vi vel ikke springe bort med slegga og smadre det dønn flatt ??

Med dyrere og dårligere mener jeg ingenting om design.

Dårligere:

-kortere rekkevidde

-lavere fart

-vesentlig mindre nyttelast

-større miljøbelastning i produksjon og avhending

- begrenset energipåfylligsmuligheter

-dyrere: rett og slett vesentlig høyere pris i anskaffelse som aldri gir payback.

Ift design kan man noen ganger har fordel av å slippe å ha en motorkasse som tar plass inni / utenpå båten.

Og en støyfordel under drift.

32 minutes ago, Havarita said:

Ift design kan man noen ganger har fordel av å slippe å ha en motorkasse som tar plass inni / utenpå båten.

Og en støyfordel under drift.

Samme som en moderne påhenger av litt størrelse.  Jeg har enorme lasterom under akterdekket og en nesten lydløs motor på tomgang og lavt turtall. etter som motoren henger på hekken, er det lite lyd i styrhuset når døra er igjen. Litt sjøstøy blir det vel fra en elbåt også. Støyaspektet selger ikke meg inn ihvertfal.  En diesel sekser eller V8 er jo uansett som musikk å regne om man skal ha en diesel innenbords også. Noen fire syl. kan jo være bråkebøtter da.

Når det er sakt hadde det vært morro å prøvd en elbåt som planer. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mindre behov for service er jo både en praktisk og etterhvert en økonomisk fordel med elmotor.

En elmotor kan potensielt også leve mye lenger ved riktig bruk (men kanskje ikke relevant for de fleste som jo ikke bytter jo motor ila båtholdet).

Når det gjelder støy, så er det kanskje noe som kanskje seilere er mer opptatt av, siden de typisk liker stillheten som kommer når man setter seil og slår av motoren?

For seilbåter kan det også være temmelig effektivt å kjøre elmotoren ørlite for å holde bedre høyde når man seiler.

Det er forøvrig mange elbåter rundt i Europa, særlig på innsjøer der fossilt brennstoff er forbudt, og da særlig seilbåter, men skjønner at hovedfokuset i denne tråden først og fremst er elbåter som erstatning for raskere motorbåter.

Jeg drømmer om batterier med høyere lagringstetthet og lavere pris på drev som effektivt regenerer støm til batteriene når jeg seiler. Kommer det en løsning som gir meg nok rekkevidde og ikke koster mye mer enn en ny diesel, så bytter jeg tvert.

7 minutes ago, Maika said:

Mindre behov for service er jo både en praktisk og etterhvert en økonomisk fordel med elmotor.

En elmotor kan potensielt også leve mye lenger ved riktig bruk (men kanskje ikke relevant for de fleste som jo ikke bytter jo motor ila båtholdet).

Når det gjelder støy, så er det kanskje noe som kanskje seilere er mer opptatt av, siden de typisk liker stillheten som kommer når man setter seil og slår av motoren?

For seilbåter kan det også være temmelig effektivt å kjøre elmotoren ørlite for å holde bedre høyde når man seiler.

Det er forøvrig mange elbåter rundt i Europa, særlig på innsjøer der fossilt brennstoff er forbudt, og da særlig seilbåter, men skjønner at hovedfokuset i denne tråden først og fremst er elbåter som erstatning for raskere motorbåter.

Jeg drømmer om batterier med høyere lagringstetthet og lavere pris på drev som effektivt regenerer støm til batteriene når jeg seiler. Kommer det en løsning som gir meg nok rekkevidde og ikke koster mye mer enn en ny diesel, så bytter jeg tvert.

På deplassent skrog vil det være mye mer effektivt med elmotor i forhold til en planende motorbåt som krever enormt mye energi.

Jeg skjønner at dere som har deplassementskrog drømmer om støy og vibrasjonsfri seiling.  Totalregnskap i kroner og forurensing, er nok fordel til fosilmotor enn så lenge.

Skall du ha på hundrekilosvis batteribank stor elmotor og styringssystem vil dette koste formidabelt, og miljøavtrykket med å produsere dette er nok ganske stort i forhold til en enkel innenbordsmotor med seildrev.

Ja, regnskapet vil for de fleste foreløpig være i fordel fossilmotoren.

Miljømessig er det jo veldig avhengig av størrelse på batteribanken, selve motorene er det nok derimot ikke store forskjellen på i poduskjonsutslipp. Skal man ha en stor batteribank, så må man nok kjøre noen tusen nautiske mil før miljøavtrykket går i pluss, så seilere som normalt seiler, men vil ha en stor batteribank "sånn i tilfelle" må nok i dag se langt etter gevinst både for økonomien og miljøet.

Derimot er de jo "spydspisser" i den forstand at de driver utviklingen videre ift mer effektive motorer/drev, og kombinert med utviklingen av nye batteriteknologier, så vil det jo naturlig nok komme mer gunstige løsninger etterhvert.

Her er mye mot og noe for!

Rekkeviddeangsten kan dempes med en 6hk påhenger på brakett akter.

Selv har jeg en HB21 med yanmar1gm. Den vurderer jeg å elktrifisere med to stk. 3hk podmotorer. Vil montere dem midskibs, en på hver side av kjølen. Med dobbel fart gear spak , tenker jeg det vil gi god fart og gode manøvrings egenskaper.

Aileen ll

I utgangspunktet er jeg veldig positiv til elbåt, men det blir neppe noen slik for meg i min levetid...

Med min type båtbruk trenger jeg en båt med større rekkevidde, gode utbygde lademuligheter, med muligheter for noe større toppfart og ikke minst en design som appellerer til meg.

Jeg har ennå ikke sett eller hørt om noen elbåt som utfyller disse kravene, inkludert denne...

I en deplasementbåt med forbrenningsmotor, har man gjerne noen hester ekstra som kan holde skrogfarten i motvind. I en undermotorisert elbåt vil hastigheten i motvind kunne bli negativ og rekkevidden bli under null.

10 hours ago, paxo said:

I en deplasementbåt med forbrenningsmotor, har man gjerne noen hester ekstra som kan holde skrogfarten i motvind. I en undermotorisert elbåt vil hastigheten i motvind kunne bli negativ og rekkevidden bli under null.

Godt poeng! Jeg tenker senarioet, om jeg går i Trondheimsleia en fin sommerdag, finvær om morgenen, men så lommer solgangsbrisen 6-8 m/s midt i mot. bølger på 1-1,2 meter. Tror rekkevidden hadde fått seg en knekk, med uøkonomisk kjøring og vindfang.

Jeg liker å ha dobbel rekkevidde i forhold til strekningen jeg skal gå. Her hos oss er det lange avstander mellom steder jeg bruker å besøke med båt. Tvilsomt at noen kommer til å invistere i svære ladere for elbåter også.

Selv har jeg krefter i overflod og kan ikke tenke meg at vindfang utgjør så veldig mye på forbruket. På en elmotor er det stor forskjell på forbruket fra 70% til 90% gasspådrag. På fullt er det jo oppbrukt på kort tid

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...