Jump to content

Hva vil løse opp en våtserviett?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Da har den klassiske tragedien inntruffet her også: en våtserviett har funnet veien ned i kverntoalettet. Jeg klarte å få tak i et par biter av den med fingrene(små hender), men gjenværende kverneffekt er kanskje 25%. Å når man da snakker om et billig TMC dass, så er ikke det rare greiene :) Når det faktisk går rundt, og enda virker litt, så var jeg ekstra lite lysten på å ta det fra hverandre. På serviett pakken står det at dem skal løse seg opp innen 12 uker. Kanskje det finnes noen kjemikalier som kan fremskynde prosessen litt?

TMC? Det er vel de greieste dassene å åpne og rengjøre. I tillegg finnes det godt med rep-set å kjøpe. Sett en klype på nesen (om du er fintfølende) og finn frem verktøyet og sett igang. "Been there, done that". Har nå en utskiftet enhet liggende til overhaling i garasjen for reserve neste sesong.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Karlsenkystfiske skrev for 15 timer siden:

Da har den klassiske tragedien inntruffet her også: en våtserviett har funnet veien ned i kverntoalettet. Jeg klarte å få tak i et par biter av den med fingrene(små hender), men gjenværende kverneffekt er kanskje 25%. Å når man da snakker om et billig TMC dass, så er ikke det rare greiene :) Når det faktisk går rundt, og enda virker litt, så var jeg ekstra lite lysten på å ta det fra hverandre. På serviett pakken står det at dem skal løse seg opp innen 12 uker. Kanskje det finnes noen kjemikalier som kan fremskynde prosessen litt?

Oppvaskmaskinmiddel har hjulpet meg et par ganger når jeg har fått en plugg, riktignok av feilkjøpt ‘dårlig’ dopapir - ikke våtserviett. Middelet ser ut til å bryte ned papiret når det får stå en stund. 

Det er vel plastikk.  Noen typer plastikk går i oppløsning dersom det får stå i 12 uker med aceton.  Aceton fordamper fort, så det får du ikke til.  I tillegg tar antageligvis aceton også knekken på det meste av o-ringer etc.

Kverntoaletter bør uansett vedlikeholdes regelmessig, da ymse hår og annet rusk setter seg fast, i tillegg til urinsten, så dette er en gylden anledning.  Det er desidert best å ta vedlikeholdet mens toaletten fortsatt fungerer, i stedet for å ta vedlikeholdet mens dassen er full av dritt og ikke vil skylle ned, samtidig med at det står fem personer i desperat kø for å få brukt doen.

Skyll godt med ferskvann før du begynner operasjonen, så blir det ikke så ille.  Unn deg noe sterkt å drikke for å feire vellykket reperasjon.  Eventuelt før igangsetting av vedlikeholdet for å roe nervene, dersom du har sterkt behov for dét :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Karlsenkystfiske skrev for 3 timer siden:

Har åpent et slikt maaange ganger så står ikke på det. Ikke så lenge siden jeg hadde dette i biter heller da jeg måtte skifte motoren.
Dette er ikke en våtserviett med plastikk. Er noe biodegradeable greier, så tror ikke den skal være så håpløst å få løst opp :) 
Prøver med zalo noen dager!

Ville som sagt brukt middel for oppvaskmaskin. Det er ganske kraftig basisk og bryter nok ned mer effektivt enn Zalo som i grunnen er best på å løse opp fett. Gjerne lage en varm kraftig oppløsning av pulver og kjøre kverna et sek elle to så løsningen blir stående i impeller/kvern?

Fantino skrev 17 minutter siden:

kjøre kverna et sek elle to så løsningen blir stående i impeller/kvern?

He? Du vil vel ikke ha dette inn i impelleren? Håper det var en skrivefeil, om du heller denne guffen i selve dasskålen og kjører pumpen et par sekunder går den kun til kvernen. Men om det hjelper? Det er en annen sak. Skru opp dassen og plukk ut det som ikke skal være der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

He? Du vil vel ikke ha dette inn i impelleren? Håper det var en skrivefeil, om du heller denne guffen i selve dasskålen og kjører pumpen et par sekunder går den kun til kvernen. Men om det hjelper? Det er en annen sak. Skru opp dassen og plukk ut det som ikke skal være der.

Den går jo gjennom både kniven og ‘impelleren’ i dasspumpa da? Mente selvsagt ikke den andre impelleren, men mulig dårlig ordvalg?

Jeg har nye og brukte deler (kvernhus, skovel og kniver) til TMC liggende i garasjen, men gidder ikke nå klokken 2300 å ta turen bort for å ta bilde. Jeg kan gjøre det imorgen om noen ønsker det.

Slik så forresten skovel og kniver ut i sommer da jeg måtte åpne og rense for urinstein.

tmc_urinstein.jpg.c9272193451836bfb2b1cecdf6860c2f.jpg

For å sjekke hva som eventuelt løser opp denne våtservietten, så er det vel mulig å ta en test med å legge finne fram noen glass, legge en våtserviett av samme type i hvert av dem og fylle glassene med de ulike forslagene du skulle ha. Maskinoppvask i ett, zalo i et annet og så videre med andre middel. Da ser du hva du kan forvente. Dette vil også kunne være nyttig for andre her å få vite resultatene fra. Selv har jeg mest tro på å åpne pumpa og gjøre rent, men testen kan uansett gjøres.

Hulda skrev for 10 timer siden:

Tøv. Et rep.sett til Jabsco koster langt på vei like mye som en komplett TMC. Og vi har overhalt vår TMC to ganger på 20 år. Og ved den første overhalingen var ikke rep.settet komplett. Hadde det vært komplett, ville det vært en overhaling på 20 år. Vi har den originale elektromotoren.

Så jeg vet ikke hva som er elendig med TMC, bortsett fra støyen.

Opplevde akurat det samme. Repsettet manglet tetningen mellom impeller(vann inn) og kvern. Så nå tar noe av dritten seg en ekstra runde via spylevannet og tilbake til skåla før alt går til tanken.

Og vannet i skåla renner tilbake til sjøen etter hvert. Noen som har samme problemet har doskåla lavere i forhold til sjøen, og da renner den full av vann etter hvert. Det er et vanlig TMC-problem . . . .

Jeg er så "heldig" å ha luksusutgaven, der alt er innebygget og skjult under doskåla. Da må hele dassen demonteres for å kommet il kverna. Derfor utsetter jeg det stadig å få skiftet den tetningen . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kom til å tenke på: Har også hatt god suksess med god gammeldags ‘sugekopp’ når noe har klogget seg rundt knivene. ‘Herjer’ med sugekoppen og kjører pumpa vekselvis. Utenom gangen der jeg måtte til med oppvaskpulver så har det alltid endt med at pumpa til slutt får ‘tak’ og spytter f-skapet til tank. Sugekopp har fast bosted i skapet ved sida av dassen i båten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...