Jump to content

Kan denne dunken funke som sammenleggbar ballasttank?

Mastiff

Recommended Posts

Når vi har alle teinene på teinebrettet, som skjer hver gang vi er ute og trekker og setter krepseteiner, både jeg og fruen står på den siden, og teinehaleren i tillegg trekker opp på den samme siden, foran teinebrettet, blir det ubehagelig krenging i båten. Særlig hvis det er litt bølger er det da vanskelig å trekke og tømme teiner. Jeg har en kraftig spylepumpe, og jeg har prøvd meg med en vanndunk fra Jula, som jeg også bruker til teinetau. Den funker ypperllig til teinetau, men for å funke godt nok til ballast, må jeg bruke to av dem, og på grunn av formen tar de da mye plass, så det blir vanskelig å komme ut fra styrehuset.

image.png.f4561c13873db5204fe502f0fdcef28f.png

Ballasten må stå i det ene hjørnet bak, selvsagt på motsatt side av der arbeidet foregår. Jeg lurte på å kjøpe en sånn:

https://www.jula.no/catalog/hage/vanning/vannslange-og-tilbehor/vanntonner/sammenleggbar-regnvanntonne-016427/

image.png.de89a5c04619cb9d4bdbacc8f03d297e.png

Problemet er bare at den blir for stor diamenter, så den blir klemt inn på noen punkter. Men det er ikke skarpe punkter den klemmes på, det er et av de rundt 5-6 cm aluminiumsrørene som setet er laget av og så rekka, som har et 2 cm aluminiumsrør med slisse som passer til den vannrette delen av rekka sveiset på som avslutning, så den er også rund. Er det noen som har en kvalifisert mening på om dette kan fungere, eller om det vil ødelegge greia? Jeg ville tippe at det går greit, siden den i praksis er en saccosekk med vann. Men jeg tar ofte feil, og det er jo dumt å kaste 400 kroner ut av vinduet. Jeg måtte jo antakeligvis droppe ett eller to av støttebeina, men det tror jeg ikke blir noe problem. Det er 500D PVC tønna består av, og etter det jeg kan lese, er det nokså kraftige saker.

@bellen Ja, takk, jeg tror jeg tar sjansen på det.

@Furu Du så antakeligvis ikke båten i signaturen min. Den er vel litt skjult bak mastiffen på avataren... Det er omtrent like mye glassfiber i denne som i et brekkjern, så styrken er ikke noe problem. Det kan drives gruppeheadbanging og moshpit på den vannrette delen av rekka uten antydning til at den deformeres.

image.png.037b5542ca5f0aecb9b715de190aff97.png

@Roger jo Poenget er nettpp å slippe å dra med meg noe ekstra som tukler med hvordan båten går i vannet når det ikke trengs. Vann kan jeg pumpe opp på noen minutter og slippe ut igjen via krana.

• 5 måneder senere...

Bare for å avslutte denne (det hadde jeg helt glemt) så fungerer denne vanndunken helt ypperlig som ballasttank akterut til styrbor. Jeg fyller den med spylepumpa i løpet av noen minutter, og så kan både jeg og fruen og alle teinene stå på styrbord side uten at vi får altfor mye slagside. Når jeg har noen teiner med meg ut, fyller jeg den 1/3 opp, så er det ganske brukbar likevekt. 

445708017_849869123620785_5433041418359603025_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=BMcOMhON5XYQ7kNvgGbXktw&_nc_ht=scontent.fsvg1-1.fna&oh=03_Q7cD1QGAhKubGG_yJ-9f2QD1Usm1AkFHHXbyd1V4i_lyVvjRGw&oe=667526CB

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...