Jump to content

Yamaha ProV 100 Oljelekkasje undervanns huset


albin26

Recommended Posts

Eika skrev 7 minutter siden:

Ganske normalt at det kommer litt uforbrent olje ut eksosen på en totakter 

Ok så du mener dette er utbrent olje fra motor og ikke fra girhuset?

Nettopp kjøpt båt med motor og startet den kjapt opp og etter dette så la jeg merke til at det har kommet ut olje fra rillene som vist på bilde. Så da er det ingen ting å bekymre seg for?

Link to post
Eika skrev On 25.11.2023 at 16.06:

Ganske normalt at det kommer litt uforbrent olje ut eksosen på en totakter 

Men skal det komme eksos ut av de rillene over kavitasjonsplata?

 

Jeg har også en Pro-V 100 (2 år  nyere enn trådstarters riktignok) og har aldri lagt merke til noe oljesøl ved de rillene selv om jeg iløpet av 4 år har tømt ca 40 liter 2-taktolje på tanken. Jeg har lagt merke til at eksosen kommer ut v de to eksoshullene bak på stammen og gjennom propellen.

 

Har opplevd en gang at den ellers hvite alu-propellen ble svart av oljesøl eller lignende når motoren ble kjørt litt lenge (kvarter kanskje) på land og det var kaldt, og ser trådstarter også har fått litt svart på propellen. Men det gikk jo fort av når båten ble tatt i bruk igjen i vann.

 

Jeg trodde rillene trådstarter har ringet rundt enten var drenering av stammen eller evt ekstra vanninntak. Men du er vel mer motormann enn meg antar jeg basert på alt du har skrevet her på Båtplassen.

 

Satt båt og motor inn på vinterlagring tidligere denne uka, så litt seint å studere slikt nærmere nå.

 

Startet med Biltema 2-takt-olje, men kjøpte ei kanne som det viste seg var åpnet, gikk inn og fikk byttet denne og fikk da tilbake samme kanna og da jeg skulle inn igjen for andre gang for å si ifra at jeg ikke ville ha en kanne som var åpnet (og jeg ikke aner hva inneholder) så hadde de stengt. Byttet deretter leverandør og har siden kjørt på Sierra 2-taktolje (anbefalt av tidligere Yamaha-mekaniker) fra Mekonomen. Ene året kjøpte jeg 3 kanner (3x3,78 liter) og måtte deretter kjøpe ei kanne til litt senere samme året fordi jeg gikk tom, så litt 2-takt-olje går det jo med. Kom endel røyk da jeg kjørte med Biltema-olja, men ikke med Sierra-olja.

 

Når det gjelder å finne ut hvor olje kommer fra så kan man jo etterhvert se om girolja minker. På min Pro-V 100 har den holdt fint på girolja (Biltema) og det blir veldig lite fargeforskjell på olja (selv når jeg har brukt 1500 liter bensin mellom de årlige oljeskifta) i motsetning til en 6 hk Yamaha jeg kjøpte ny ifjor, der blir girolja helt svart selv om jeg bytter girolje (Yamalube) 2 ganger i året (hver 100 time sånn ca).

 

På min 6 hk Yamaha lekker det olje ut av et lite hull nede på stammen (minner litt om trådstarters problem), der er det nok girolje, for den minker, mens motorolja holder seg stabil (4-takt). Antar det er dreneringen av stammen dette hullet på min 6 hk er og regner med det betyr at  det er lekkasje ved girstaget. Det skall vel bare være 3 bevegelige ting inn til girhuset, aksel inn, aksel ut og girstaget. Aksel ut ser jeg jo at ikke lekker. Aksel inn burde vel fått evt lekkasje inn til impeller slik at evt lekkasje går ut ii kjølevann og ikke via stammen. Så da er det bare åpningen til girstaget igjen slik jeg ser det. Men et Yamaha-verksted skal se på det da det er 5 års garanti og motoren ble kjøpt ny ifjor. Vet du om garantier er time-relaterte på små motorer uten timeteller? Servicene er jo 1 år eller 100 timer, mens garanti er bare oppgitt som 5 år uten at det er nevnt noe om timer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...