Jump to content

Messing, hva med pussing/lakking/vedlikehold


Verrie

Recommended Posts

Hei. Til tross for at der er emner omtalt om messing tidligere, velger jeg allikevel å starte ny tråd.

 

Messing finnes det mye av på en båt. Jeg har deriblant vært så heldig med å få kjøpt Doradeventiler i messing, samt at jeg har en del messingdetaljer inni båten. Jeg har også messing ko-øyer i båten.

 

Dette skal vedlikeholdes. Forrige eier behandlet ko-øyene med epoxy, noe som har fungert veldig bra, men er nå så lenge siden at disse må taes på nytt. Jeg kommer nok til å behandle disse med epoxy igjen.

 

Når det gjelder doradeventilene så ser jeg jo at mange velger å fornikle disse. Det er utrolig pent å se på. Men jeg synes også at messingventiler er vel så pent. Jeg har derfor lyst til å behandle disse slik at de holder seg penest mulig.

 

Jeg har derfor lyst til at medlemmene her skal bidra med sin enorme kunnskap om :

 

-hva er vidundermiddel for å pusse messing?

-Finnes der noen lakktype som kan lakkes på messing slik at de holder seg finere lengre/syntetisk?

-Er der også andre som bruker epoxy på messing med bra resultat?

-er der mange som er uenig med meg i at jeg bør beholde dem som messing de doradeventilene, eller bør de fornikles ?/Hva slags priser snakker vi da isåfall/hvem kan gjøre slikt ?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal svare, men messingen ville jeg vel gått over med vidundermiddel og pussekluten en gang i mellom. Jeg vet ikke hvor fort det blir stygt så hvor ofte man må pusse er for meg usikkert.

Jeg ville ikke forniklet ventilene tror jeg, skulle nesten vært hvitlakkerte de da og røde innvendig :yesnod:

Hvordan er det med epoxy på ventilene? De er jo til og dreie rundt, vil de ikke da bli stygge ved skjøten?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal beholde doradeventilene i messing. (Gratulerer med godt kjøp :smiley: )

Av de midlene jeg har prøvd for å pusse messing synes jeg ketchup :eek: som får stå og virke en stund sammen med stålull strl 0 hjelper litt. Har ikke funnet noe middel der jeg unngår puss,puss og atter puss. Så en reklame som omhandlet noe som kaltes pussevann, (tror jeg la inn en link i trultes tråd om dette.) som skulle være veldig bra mot irr. Vet ikke noe mer om hvordan dette er eller hvor en kan få tak i det, men kan godt tenke meg å prøve det.

 

Ps. Dette gjelder messing/kobber som har stått upusset i lang tid. På vanlig messing er autosol, chromglans, gloria- Zalo og eddik ok.

 

Lykke til med pussen og gi beskjed hvis du finner vidundermiddelet :yesnod:

 

Ps2.

Det pussevannet jeg nevnte fant jeg under vår egen linksamling her på båtplassen under "båtpuss"

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker Autosol ombord i båten og går over med voks etterpå , vanlig båtvoks som er til plasten .Synte det holder i lang tid før jeg må ta det igjen . Og jeg mener at har man messing ombord skal det være blankt .Det er sånn jeg gjør det da ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen! :o)

 

Et lite tips for å "bevare" nypusset kobber / messing.

 

Smør et tynt lag - eller helst flere med tørk imellom - med VANLIG Owatrol-olje. Ikke Owatrol I / II men den vanlige oljen som tilsettes maling, o.s.v. Den danner en fin hinne som er værbestandig. Har en tykk messingplate oppå dollbordet mitt (etterlatenskaper etter et kasteblokk-arrangsjement(?), som svigersønnen pusset helt blankt i sommer og la på et tynnt strøk med denne oljen. Det er først nå, etter at frosten kom at den begynte å bli flekkete igjen. Holdt altså hele sommer og høst!

 

Har også brukt denne oljen for å "kapsle inn" spiker (uekte vare) som stikker ut her og der i skroget mitt, med rustrenne som resultat. Etter behandling - sliping, avfetting og tørking - malte jeg over med Owatrol og rusten har stoppet helt opp.

 

God løkk med doradeventilene! Ikke noe forkromming, nei.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg har et par drivstofflokk og kryssholter i messing. Disse har jeg pusset med poleringsrondell og voks. "Setter inn" ronellen med voks først og pusser messingen skinnende og blank. Blir virkelig "bling-bling". :smiley: Jeg har brukt to typer voks. En hvit til grovpuss og en grønn til finpuss. Husker ikke helt hva denne voksen heter, og han jeg fikk det av tar ikke telefonen nå, men jeg kan finne det ut for deg hvis du er interessert. Tenkte jeg skulle prøve dette på de drivstofftankene jeg har lagt ut et emne om tidligere for å se om det virker på disse også. Må bare få tak i en ny rondell/skive først.

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle innspill folkens, kom gjerne med mer når hjernen har tatt pause fra all spisinga nå i jula :wink:

 

Det er tydlig at folket ikke vil ha forkromming, så da er det herved bestemt at det gjøres ikke.

 

Det eneste jeg forkromme er et søkerlys. Jeg var heldig uka før jul og kjøpte ei gammel lampe (selvfølgelig ordentlig vare :yesnod: ) som søkerlys. Problemet med denne er at den opprinnelig har stått på en brannbil, dere kan jo da tenke dere fargen :rolleyes: . Derfor er jeg nødt til å gjøre noe med det. Doradeventilene derimot, skal ikke stå i nærheten av søkerlyset.....

 

Lykke til med pussen og gi beskjed hvis du finner vidundermiddelet :yesnod:

Tja. Jeg har i kveld prøvd diverse remedier av det jeg har her hjemme (utålmodig...), mangler derfor autosol etc som er anbefalt, men av det jeg har her, er det ingen tvil om at når du blander sitronsyre (fåes på apotek), iblander noe zalo slik at det blir litt grøtete, og skrubber så får du et ganske så godt resultat. Kjapt og greit med skrubbinga da.

 

Skal komme med mer erfaringer etterhvert......

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Et lite tips for å "bevare" nypusset kobber / messing.

 

Smør et tynt lag - eller helst flere med tørk imellom - med VANLIG Owatrol-olje.

I våres fulgte jeg rådet til Walter. Jeg lot med vilje å la være tilsvarende behandling på et ko-øye, som er av samme legering.

 

De er nå etter 1 sommers bruk nesten like fine som i vår. Ko-øyet må derimot behandles en del før det får sitt flotte utseende igjen.

 

Jeg har ikke pusset/vasket noen doradeventilene i sommer, kun spylt dem en gang i blant med hageslange.

 

Jeg er dermed godt fornøyd, og kommer til å behandle alt av messingdetaljer innvendig såvel som utvendig med denne oljen.

 

Takk Walter for rådet ditt !!

Link to post
Share on other sites

Har vel erfaring med at alt det som gir best beskyttelse mot videre oksydering er desto vanskeligere å få av når det engang oksydere under, for det gjør det. Derfor vil jeg nok ta messingpussingen som ett hyggelig tillegg til nødvendig mosjon, uten å sette det inn med annet en oljer som lett kan fjernes, f.eks møbeloljer (det er mulig at ovatrol også er lett å fjerne).

 

Jeg ble bare litt fristet - Perlen, men skulle gjerne ha sett den båten din med ko-øyer! Håper du ikke forarges, men jeg har merket meg at det er mang som snakker om ko-øyer og båt her.

Det er bare koen (eller kua) som har ko-øyer. Båter har lysventiler. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er bare koen (eller kua) som har ko-øyer. Båter har lysventiler. :wink:

Hvis du for moro skyld gjør et søk på nettet på "koøye" eller "ko-øye" så vil du finne mange du må informere om at de driver med "vranglære" når det gjelder bruk av ord og uttrykk! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...