Jump to content

Ødelagt skrue for å få av deksel (Suzuki Df140)

snekkerbod

Recommended Posts

Lokal marina har hatt service og opplag på båt/motor tidligere. Tenker nå jeg likegjerne kan gjøre det selv. For å bytte oljefilter og bytte nederste tennplugg må midterste motordeksel av. Burde være en smak sak. Suzuki DF140 2016 modell. 

Problemet er at det er en skrue der med ødelagt hode. Skjønner ikke hvordan tidl marina har klart å gjøre service, evt må de ha ødelagt den. Tror skruen er syrefast. 

Hva er løsningen her? Borre opp greiene med kvalitetsbor ? Skruen er ca 10 cm inn i dekselet. Litt risky å bore, vanskelig å treffe midten? Kan nok fint leve uten akkurat den skruen så om stumpen blir stående igjen kan jeg nok leve med. 

Gode tips takkes for. Kan ikke leve med motor uten filterbytte…

IMG_6800.jpeg.3d8ae7ce3f489ef69bba6f355c4eafb3.jpegIMG_6802.jpeg.c52d203cc7b793c8679e633131a21e94.jpeg

Roger jo skrev 1 time siden:

Er den ødelagt? Ta med  motoren til marinan og be de skifte skruen,  kan se ut som det  er en spesial Torc skrue, vondt og se .

Ja - mulig det er en spesial torx variant med hull i midten. Tenkte så vidt på det, men slo det fra meg, skjønte ikke hvorfor i så fall. Skal sjekke det nærmere. 

Har du @Mastiff samme motor, mon tro? Kjennskap til dette?

abbor skrev 23 minutter siden:

Har ikke denne skruen sekskanthode? Ser sånn ut på bildet, og jeg brukte sekskantpipe på alle skruene på dekslet som må fjernes for å bytte oljefilter på DF115 som jeg hadde tidligere. På DF140BG som jeg har nå kan en bytte oljefilter uten å ta av dekselet. 

Jaggu - det tror jeg du har helt rett i. Da burde problemet være løst. Husker du om pipen måtte være spesielt tynn-vegget for å komme til?

TåT skrev 26 minutter siden:

Jeg måtte kjøpe et sett med lange og ekstra tynne piper for å få av sidedekselet på

min DF90. Jeg er ganske sikker jeg kjøpte det på Clas O. 

Jeg har to Suzukier. 15 og 90 hk. Og på begge må man ta av sidedekselet for å

bytte oljefilter. Det er litt irriterende. På Tohatsu 20 hk, som jeg hadde tidligere, var det bare å ta av topplokket. 

Høres jo noe "tungvint" ut, at deksler må fjernes for å skifte oljefilter ?. Nå er jo dette normalt kun en gang årlig, (for de fleste), men alikevel.... På min Honda BF60, og min nye Yamaha F60 er det jo kun "toppdeksel" som tas av for å utføre dette.

1 hour ago, LM 605 said:

Høres jo noe "tungvint" ut, at deksler må fjernes for å skifte oljefilter ?. Nå er jo dette normalt kun en gang årlig, (for de fleste), men alikevel.... På min Honda BF60, og min nye Yamaha F60 er det jo kun "toppdeksel" som tas av for å utføre dette.

Sånn er det på flere motorer. på min Suzuki 300, er det plasser oppe så man slipper å av med de pyntedekslene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

LM 605 skrev for 1 time siden:

Helt enig i at det er kjønete. Må av med dekselet for å bytte nederste tennplugg også, med mindre man har en pluggnøkkelforlenger av akkurat riktig lengde som går inn mellom deksel og pluggens 6-kant.

Tenkte å plukke opp et sånt Bahco sett. Burde vel være av grei nok kvalitet. Halv pris på Jula til og med i morgen. 

Det er vel ikke noen grunn til å tro at pipene ikke er tynn-veggede nok til å komme til. Håper jeg.

image.png.323613213506e0b6f0d1f21320f46203.png

ifølge brownspoint.com er det en sånn skrue som skal være der, selv om jeg ikke helt ser alle liketene mellom denne og bildet mitt.

image.png.bd15f67366963fc0da60908d562ef6c9.png

abbor skrev for 2 timer siden:

Ja, det er slike skruer. 

Fant et bilde på nett av pipesettet jeg normalt brukte til dette. 

Takk, de pipene ser ikke spesielt slanke ut. Da burde det funke helt greit med 8mm eller 10mm langpipe på en 1/4" forlenger og skralle.

Takker alle sammen som satt meg på sporet av en løsning før jeg ville ha angrepet bolten med borr og bannskap.

snekkerbod skrev 1 time siden:

Takk, de pipene ser ikke spesielt slanke ut. Da burde det funke helt greit med 8mm eller 10mm langpipe på en 1/4" forlenger og skralle.

Takker alle sammen som satt meg på sporet av en løsning før jeg ville ha angrepet bolten med borr og bannskap.

Bacho settet hos Jula vil fungere, både vanlig 8mm pipe og langpipe med forlenger. 

Om ikke skruen sitter alt for hardt til og det er en 8mm skrue, burde vel en slik Biltema slangeklemmetrekker til kr.64,90 (art.nr. 12-056) med fleksibel klinge og godt håndtak av plast kunne brukes? Jeg har en slik, og ytre mål på pipen er kun 12mm. Jeg har både en 7mm og en 8mm slik trekker, og de er uansett veldig greie til slangeklemmer.

slangeklemmetang.jpg.760c46b67cb04f414e276b62d52259a8.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

abbor skrev for 6 timer siden:

Er vel ingen grunn til å spørre noen som har ødelagt kryssporet med en skrutrekker hva de har brukt. En skal selvsagt bruke sekskantpipe for å løsne og trekke til skruen. Stjernetrekker kan en eventuelt bruke for å raskere skru skruen ut og inn. 

OK.OK. Bare glem det. For all del. Ikke snakk med de som har tatt av dekselet tidligere. Båtplassen har talt.

Jannmar skrev for 3 timer siden:

OK.OK. Bare glem det. For all del. Ikke snakk med de som har tatt av dekselet tidligere. Båtplassen har talt.

Hvis du zoomer inn på bildet av skruene så ser du at en eller flere personer som ikke burde skrudd båtmotor har ødelagt kryssporet med en stjernetrekker. 

Jeg har hatt av dette dekselet minst 20 ganger på DF115 som er samme motor. Og mer enn 10 ganger på DF175 som har samme løsning. Disse skruene kan sitte forholdsvis hardt, har ikke engang vurdert å bruke skrutrekker. 

Og når jeg tenker på det så har jeg alltid brukt Bacho settet på DF175 siden den befinner seg på en annen plass enn Kamasa settet. 

abbor skrev for 7 timer siden:

Hvis du zoomer inn på bildet av skruene så ser du at en eller flere personer som ikke burde skrudd båtmotor har ødelagt kryssporet med en stjernetrekker. 

Jeg har hatt av dette dekselet minst 20 ganger på DF115 som er samme motor. Og mer enn 10 ganger på DF175 som har samme løsning. Disse skruene kan sitte forholdsvis hardt, har ikke engang vurdert å bruke skrutrekker. 

Tviler ikke et sekund på at det du sier er riktig Abbor, og at du sier det på grunnlag av egen erfaring.

Tidligere service var iflg. trådstarter utført på en for ham lokal marina. Det betyr at marinaen ikke ligger så alt for langt avgårde. Var det meg, ville jeg helt klart ha tatt en tur dit og snakket med de, for å høre hva de har å si. Ikke minst kunne det da muligens blitt en ny skrue (gratis) med hjem, etter som de har klart å ødelegge den orginale. Ny skrue må vel til uansett for å unngå trøbbel neste gang, og innsatt med alupasta fra Biltema, som anbefales av mange her på forumet, blir det 100% ship-shape.

Min erfaring er at det som oftest er greit å snakke med folk. De er som regel greie. :smiley:

Hadde en som lignet på denne i båten. Men var bare en 90 graders vinkel på håndtak og ikke T.. fungerte fint👍

den fulgte med båten så vet ikke hvor den var kjøpt.

https://www.eurodel.no/pipenokkel-ks-tools-517-1181?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAmZGrBhAnEiwAo9qHiddNz9ZLR8CmaxMQGDarjQWqv6iwBcxQQc8Xdb9LB8x7TFJkoFDFhRoCDM4QAvD_BwE

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...