Jump to content

Male båt - Hva bør jeg bruke?

Steinrawr

Recommended Posts

Heisann. 

Jeg har en 16 fots skjærgårsdsjeep jeg har lyst til å shine litt opp, men ønsker helst en annen farge enn den hvite gelcoaten, så vurderer å male den. Men, hva i all verden maler man med? Sliter veldig med å finne malinger med farge som egner seg? 

Det eneste jeg kommer fram til er bengalakk, men jeg er skeptisk. 

Håpet er at det er en litt tykk maling, som tåler litt.

Resultatet blir alltid fint når du maler eller lakker en båt etter alle kunstens regler. Så får du ei ripe i malingen, og det gjør du sikkert første sesongen, å da ser det helt forferdelig ut og verre og verre for hver sesong og en helt sinnsyk jobb med å få allt vekk igjen. Selv ville jeg nok stelle gelcoaten du har så den skinner og heller foliere litt hvis du må ha en forandring. Foliering går an å få av igjen men det er også mye jobb..

free skrev 4 minutter siden:

Resultatet blir alltid fint når du maler eller lakker en båt etter alle kunstens regler. Så får du ei ripe i malingen, og det gjør du sikkert første sesongen, å da ser det helt forferdelig ut og verre og verre for hver sesong og en helt sinnsyk jobb med å få allt vekk igjen. Selv ville jeg nok stelle gelcoaten du har så den skinner og heller foliere litt hvis du må ha en forandring. Foliering går an å få av igjen men det er også mye jobb..

Jeg tenkte det samme om maling men ble overbevist om at det utmerket kan brukes på skrog, da jeg så en seilbåt fra 1974 med en 10 år gammel malingsjobb. Den var tett på strøken, og har seilt rundt i Scotland 5-6 måneder hvert år siden. Men ja man skal være lidt mer forsiktig...

ballistic skrev 28 minutter siden:

International har noe to komponent maling/lakk som sitter godt, men avhenger av grundig rengjøring og forarbeide. Kan være et alternativ om du ønsker å bytte farge på båten; men som nevnt tidligere vil all avflassing og riper vises godt .

Finnes hos alle leverandører. Hempel, jotun.. har malt mye med 2 komp polyuretanmaling. Den kan jo våtslipes og poleres den også, og resultatet blir jo bra nok i de fleste tilfeller. Men ingenting slår nok en frisk gelcoat. 

jotun hardtop xp eksempelvis. Kjøper du det hos ei malingsjappe blander de akkurat den fargen du vil ha.. jeg malte dekk og innvendig i båten med tokomp hempel i år, snaue tusenlappen for 5 liter. 

Hmm. 

Dette kan jo være grunnen til at det er så lite maling å se til båt. Ser en del amerikanske youtubekanaler som pusser opp båter og slikt, de maler ofte, men det handler vel egentlig bare om å få solgt. Ikke at det skal være holdbar. 

Takk for tilbakemeldingene, tror kanskje jeg skal spandere på meg selv en våtsliping og polering av skroget. 16' er jo ikke helt krise å få til på noen dagers friperiode ila vinteren. 

index skrev 4 minutter siden:

Min er malt for 20-30 år siden. Ser ikke ut i måneskinn. Jeg hadde helt klart foretrukket gelcoat, samme hvilken farge den har. 

Har du prøvd å polere? Gelcoat som har stått urørt i 20-30 år er jo også litt forfalt.. yrkesbåter som er malt blir jo matte med tiden de og, kan jo ikke stå å polere opp så mange kvadrat så de blir gjerne malt opp med mangemange strøk ila årene for å holde en blank overflate. 

men hvis du kan leve med fargen vil jo det beste være å polere opp gelcoaten, antar flertallet er enige i det. 

Timmeeh skrev 9 minutter siden:

Har du prøvd å polere? Gelcoat som har stått urørt i 20-30 år er jo også litt forfalt..

Ja. Lar seg ikke gjøre. Eneste alternativ er å male på nytt. Gelcoat kan poleres opp og bli fin igjen, så lenge det er nok igjen av den. En klar fordel. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 40 minutter siden:

Ja. Lar seg ikke gjøre. Eneste alternativ er å male på nytt. Gelcoat kan poleres opp og bli fin igjen, så lenge det er nok igjen av den. En klar fordel. 

Ja overflaten er gjerne veldig mye struktur i, så å polere blir sikkert vanskelig. Det er mulig å polere polyuretanlakk, det er jo det samme som lastebillakk. Uten å vite hva din båt er malt med, kan jo være 1komp. Da går det neppe :-) 

Timmeeh skrev 20 minutter siden:

Uten å vite hva din båt er malt med, kan jo være 1komp. Da går det neppe :-) 

Malt med 2K med dårlig rulle, og tilhørende krokodillehud her og der. Samt reparert etter skade på et større parti med 1K. Må slipes ned for å få slett overflate, og da er det ikke nok igjen til å polere. Så det må nok til en grundig nedsliping etterfulgt av ny 2K maling. Men det har ikke blitt noen prioritert oppgave så langt, og blir det vel neppe med det første heller. Båten gjør jobben sin like godt som den er, selv om ingenting skinner. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
1 minute ago, Eika said:

Njet! 

Rull den med gelcoat, så hvis du får tid og lyst, så sliper du den blank og fin seinere, eller så kan neste eier gjøre det :) 

Restaurerte en kano en gang som var veldig stygg og sårete, mesten knekt.. rulla til slutt med topcoat, og det ble veldig fint!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...