Jump to content

Regler for sperring i sjø som hindrer tilgang til egen brygge

Ford Prefect

Recommended Posts

index skrev 9 minutter siden:

Sånne naboer har jeg også hatt. Ventet dessverre alt for lenge med å selge, men det var godt å komme seg vekk. Noen kamper koster mer enn det smaker...

Har også hatt det sånn... Da vi kom til det punkt at vi MÅTTE selge fikk vi flere tilbakemeldinger fra potensielle kjøpere: "Vi vil gjerne ha huset men ikke f@€n om vi vil ha naboene...".

Har stående en flaske fin Champagne for å feire når ex.naboen går inn i den evige fellesferie...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
8 hours ago, Ask said:

"Tolt bruk" opphøyrer når bruken ikkje lengre blir tolt.

Men så har man begrepet "hevd" også.  Dersom man i x antall år har benyttet seg av naboens eiendom uten at naboen har protestert på dette, så mister naboen retten til å protestere.

(Når jeg tenker meg om, vår eiendom går over et stup, på nersiden av stupet benytter naboen seg av vår eiendom som om det var hans/hennes egen eiendom.  Mulig vi allerede har tapt eiendomsretten vår her, mulig vi burde sende et brev aldeles straks for å forbeholde oss fremtidig eiendomsrett over dette territoriumet)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 1 time siden:

Men har man rett til å nekte nabo ferdselsrett over egen sjøeiendom?  Eiendomsretten er jo langt fra absolutt i Norge, ref bl.a. allemannsretten.  Hovedprinsippet er at sålenge man ikke volder grunneier (signifikant) ulempe, så kan ikke grunneier nekte en annen part å benytte eiendommen.

Det er skilnad på å ha veg- eller gangrett og allemannsretten. Førstnemnte gjeld utan omsyn til kva type eigedom det gjeld. Allemannsretten gjeld i utmark og på frosen innmark.

tobixen skrev 49 minutter siden:

Men så har man begrepet "hevd" også.  Dersom man i x antall år har benyttet seg av naboens eiendom uten at naboen har protestert på dette, så mister naboen retten til å protestere.

I beste fall er dette upresist. For å opparbeida hevd må ein ha brukt eigedommen som sin eigen i 20 år, og vore i aktsam god tru.

Det er ikkje slik at lang bruk i seg sjølv gir rett til å fortsetja bruken.

1 hour ago, Ask said:

Det er skilnad på å ha veg- eller gangrett og allemannsretten. Førstnemnte gjeld utan omsyn til kva type eigedom det gjeld. Allemannsretten gjeld i utmark og på frosen innmark.

Ja.  Begge deler støtter imidlertid synspunktet mitt om at eiendomsretten ikke er like absolutt i Norge som i enkelte andre land.

Hvilken lov er det eventuelt som gjelder i dette tilfellet? 

Etter hva jeg har skjønt, så er sjøeiendom å regne som "utmark" ifht allemannsretten, dermed skal det ikke være inngjerdet, og hvem som helst har i utgangspunktet rett til å passere området med båt.

Kan vei- og gangrett benyttes ifbm en brygge?  Jeg skulle tro det ville være rart om man ikke har rett til å passere naboeiendom med båt dersom det er for å kunne benytte egen brygge.

1 hour ago, Ask said:

I beste fall er dette upresist. For å opparbeida hevd må ein ha brukt eigedommen som sin eigen i 20 år, og vore i aktsam god tru.

Det er ikkje slik at lang bruk i seg sjølv gir rett til å fortsetja bruken.

Jeg takker for presisering.  Jeg var under den oppfatning at dersom man for 60 år siden innrettet seg slik at man er nødt til å passere naboens sjøeiendom for å kunne legge til egen brygge, og naboen ikke har protestert på dette, så er denne bruken av naboens sjøeiendom noe man har hevd på - men da tok jeg antageligvis feil.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ask skrev On 1.12.2023 at 7.52:

Eg oppfattar ts slik at det er tilkomst frå sjø som er problemet, og ikkje tilkomst frå land. Er dette korrekt oppfatta?

For meg virkar det som om ts vil at kommunen skal ordna opp i ein konflikt som i stor grad er privatrettsleg.

"Tolt bruk" opphøyrer når bruken ikkje lengre blir tolt.

Ja, det er korrekt. Vi ønsker tilgang til brygge. Vi har egen plen og strand på motsatt side, men er fysisk utestengt fra å legge båt til ved egen brygge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...