Jump to content

Montering slangevarmer uten pumpe på Sabb Iveco 8061


Timmeeh

Recommended Posts

Hei, sliter litt med å finne utav hvor det er mest hensiktsmessig å montere slangevarmer på min motor. Det er en Sabb iveco 8061 m14 med defroster og vvb koblet parallelt. Varmeveksler og giroljekjøler er det og. 
 

lite manualer å finne på disse så finner ikke skisse på kjølesystemet heller. Vil det funke å montere den på retur fra vvb og defroster? Blir jo da på sugesiden av kjølevannspumpen, tror jeg? :crazy: Den bør stå lavt for å sikre sirkulasjon? 

Link to post

Tungstartet i kulda? Sjekket om det er mulig å montere glødeplugger? Min far har en Iveco 8061 5,5liter med 220hk. Uten glødeplugger og er tungstartet når gradestokken kryper mot 0, mener det er "slotter" for å montere glødeplugger. Kan ikke si det er så mange plasser å montere slangevaremer.

Det er jo også mulig å montere en dieselvarmer på kjølevann, dyrere og mer komplisert, men du får jo også en del flere muligheter med dette.

 

 

Link to post
Førstefender skrev 14 minutter siden:

Tungstartet i kulda? Sjekket om det er mulig å montere glødeplugger? Min far har en Iveco 8061 5,5liter med 220hk. Uten glødeplugger og er tungstartet når gradestokken kryper mot 0, mener det er "slotter" for å montere glødeplugger. Kan ikke si det er så mange plasser å montere slangevaremer.

Det er jo også mulig å montere en dieselvarmer på kjølevann, dyrere og mer komplisert, men du får jo også en del flere muligheter med dette.

 

 

Heisann, nei denne motoren fyrer på et øyeblikk selv i kulda. Har et varmerør på 60w nedi så det er vel aldri minusgrader men. Lite gangtimer(trolig komp i orden) og alltid toppladet batteri gjør vel sitt. Det ryker jo en del ved kaldstart, men det var mest for å spare motoren for kaldstarter samt ha mulighet til å sette tidsur på varmeren når jeg vet jeg skal ut neste morgen. 
 

har 12v sirkulasjonspumpe og VVB står jo på med 600w 230v kolbe, så hvis pumpa går vil jo kjølevæsken bli oppvarmet gjennom VVB. Men vil tro det er lav virkningsgrad hehe, at det tar tid. Og så kjenner jeg ikke kjølekretsen så godt at jeg ser hvor vannet tar veien, så det kan jo være jeg bare sirkulerer en liten del av det, at det ikke strømmer gjennom motoren. 
 

det er under «kjekt og ha» med andre ord. Tenkte også jeg kunne åpne luka fra trappa inn så varmen fra motoren steg inn i båten, og bruke den som frostvakt istedet for 400w ovnen jeg har inne idag. 
 

vurderte vannvarmer en stund, men det var kostbart. Og så fulgte det en webasto luftvarmer med båten så jeg slo det fra meg. Men det hadde helt klart vært gode greier å hatt!

Link to post
husky dane 85 skrev 11 minutter siden:

Webasto / eberspacher er da mulig å finna på bilopphogging ,sjekk at da er med bryterpanel så vert da enklare

Takk for tips men som nevnt har jeg slått det fra meg. Men hvor monteres isåfall disse da? Vil det funke å montere på retur defroster/vvb hvis 230v elementet har sirkulasjonspumpe? Hvor tar da vannet veien..? 

Link to post
Timmeeh skrev 54 minutter siden:

Takk for tips men som nevnt har jeg slått det fra meg. Men hvor monteres isåfall disse da? Vil det funke å montere på retur defroster/vvb hvis 230v elementet har sirkulasjonspumpe? Hvor tar da vannet veien..? 

Ja, det vil trolig fungere. Min VP motor lar ihvertfall vannet for oppvarming sirkulere selv om termostaten er stengt. Om motoren gir fra seg varme eller tar imot varme skal vel slik sett bli det samme. Men du sier det er en varmeveksler. Er det mellom VVB/Defroster og motor?  Da bør du vel ha sirkulasjonspumpe på begge sider av varmeveksleren. Hvis defroster står i parallell med VVB (og ikke i serie) , så er det vel en fordel om den kan stenges av, hvis du skal bruke elementet i VVB til å varme motoren. Jeg har alt i serie i samme sløyfe. Dieselvarmer, Motor, VVB, Viftekonvektorer, Ekspansjonstank. 

 

Link to post
J-Å skrev 7 minutter siden:

Ja, det vil trolig fungere. Min VP motor lar ihvertfall vannet for oppvarming sirkulere selv om termostaten er stengt. Om motoren gir fra seg varme eller tar imot varme skal vel slik sett bli det samme. Men du sier det er en varmeveksler. Er det mellom VVB/Defroster og motor?  Da bør du vel ha sirkulasjonspumpe på begge sider av varmeveksleren. Hvis defroster står i parallell med VVB (og ikke i serie) , så er det vel en fordel om den kan stenges av, hvis du skal bruke elementet i VVB til å varme motoren. Jeg har alt i serie i samme sløyfe. Dieselvarmer, Motor, VVB, Viftekonvektorer, Ekspansjonstank. 

 

Varmeveksleren jeg nevnte er til motoren. Så det går slik: ut motor (varme) - 12v sirkulasjonspumpe - t stykke med ventiler - en til vvb / en til defroster - samles igjen i et t-stykke- inn motor. 
 

kan jo stenge defroster og kjøre sirkulasjonspumpa med varmt vann iVVB, da vil jeg jo se hvor varmen spres. Selv om det sikkert vil ta litt tid? 
 

Tenkte det var greit å koble de parallelt hvis jeg ville kjøre kaldluft/uteluft inn for å avdugge vinduer om sommeren hvis det regnet. Uten å få varme, men samtidig få varmt vann. Men de kunne sikkert stått i serie her også. 

Link to post
husky dane 85 skrev 36 minutter siden:

Eg har montert på sløyfa til vvbh ,må huska på rettningen på vannstrømmen,har ein slik slangevarmer på sløyfa fra oljeovnen til radiatorer,vert aldrig brukt

Ja riktig. Da skulle man jo tro man fikk varmet motoren av å koble den inn der. Da blir neste spørsmål om det blir sirkulasjon i motor hvis jeg monterer element uten pumpe, som er vesentlig billigere..

Link to post
J-Å skrev 9 minutter siden:

Du sier at du har 12V sirkulasjonspumpe, da kan du vel bruke den?

Ja, men det krever litt ekstra da den er koblet på defrosterbryter idag. Og slik jeg tenkte å bruke motorvarmeren var det med tidsrele så den slo seg på kl 6, så motoren var varm når jeg kommer ombord i 08:30 tiden.

 

da må den evt kobles utenom hovedbryter i tillegg, med styring fra 230v elementet. Ingenting er umulig men det blir kanskje unødig mye styr her.

Link to post
J-Å skrev 12 minutter siden:

Hvis du ikke vil ha hovedbryter på, så kan du gjerne drive 12V pumpen med en liten 12V strømforsyning/batterilader som er koblet til 220V tidsuret.  

Joda, alt er mulig. Hvis det ikke finnes en hensiktsmessig plassering for element uten pumpe skal jeg vurdere andre løsninger. Kan jo være verd forsøket å kun kjøre sirkulasjonspumpa en time, og to timer, og måle temp på kjølevannet. Når man 30-40gr er jo det nok for meg. Isåfall trenger jeg jo kun en 12v forsyning. Pumpa er lagd for å gå kontinuerlig og vann er det i vvb sålenge jeg er hjemme så. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...