Jump to content

ZF drev, Propell beregning, hva begrenser propell diameter.


Marqies

Recommended Posts

Har fått sjekket hvilken propell som passer, Bravo 2 propell, passer som hånd i hanske, fant ett skriv fra tidligere eier Merqrusier propeller var identiske til dette drevet .

I beskrivelse for drevet anbefales det max 19 tommer diameter, låne propell går fint rundt med god klaring (Merqrusier A6 22P), har ikke forstått disse nr. hva de betyr stigning/dia. Propell aksling er 19 splines. Det stod en overflatepropell på som er 21 tommer, denne har vel vert brukt tiden båten har vert i drift, 94 til 96, ca. 1450 t.

Legger ved innfo. om drev ZF pps111. Anbefales det å forholde seg til 19tommer.

teknisk drev.jpg

låne propell.jpg

overflate propell 21 t.jpg

IMG_20230912_193514.jpg

Link to post

Ellers er propell dia. begrenset av sentripetalaksellereasjon (hastigheten på tuppen av propellen), tilgjengelig plass og tilgjengelig kraftmoment (kraft ganger arm, Nm). Videre er det diameteren som gir dytt gjennom vannet, stigning gir hastighet. Sånn passe forklart. Hulda på 17 tonn har en propell med dia. rundt en halv meter, stigningen husker jeg ikke, men propellakslingen snurrer ikke med mer enn rundt 800 rpm på maks. 

Link to post

Båten er Halco 31 Express ca. 94 mod. Har tidligere fått forståelse her inne at Rolla propellen ikke passer i det hele tatt, tok den bare med for å vise hva som stod tidligere.

Skal ikke ha overflate propell, må bare få beregnet pitch  og dia på en vanlig propell, bravo 2 nav passer jo, har i dag sendt forespørsler til flere. Utveksling på drevet 1 - 1,35, propellhastighet blir vel rundt 2000 rpm.

Snakket med Seven Seas, han anbefalte samme dia og pitch som det er på overflatepropellen. lurer på om hvor eller hvem som kan bruke en slik propell?

Link to post

 Motor: Sabb Iveco Aifo 8061 SRM 30.10. 300 Hk. v/2700 rpm.

Volvo sine motorer opererer på adskillig høyere turtall, vil jeg få garanti på nytt drev, kanskje på ett Bravo 2.

Velger å prøve dette drevet, litt likhet med Bravo 2, ikke gear i drevet men eget inne i båten, oljevolum på 12/14 liter, kraftige akslinger og lager. Selvfølgelig blir jeg nødt så må det finnes en annen løsning.  

Volvo/bravo drev, krever ombygging av hekk og innkjøp drev, ikke gratis noen av delene.

Har ikke følelsen av at Volvo sine eldre drev er så solide, har jobbet litt på 290 duo, spinkelt i forhold til dette. Da må det nytt til.

Mener det står 21P.

Link to post

Ser at Hulda sin teori om hastighet på tuppen av propellbladet er avgjørende. Det resulterer i at stigning/pitch er det som styrer diameter på propell, det anbefales samme stigning som på tidligere overflatepropell og samme diameter.

Lurer litt på hva C6 betyr på den lånte propellen, den er høyre gående. Fant også en del brukte andre dimensjoner blant annet merket tror det var c40.

Fikk også tak i en brukt venstre med de anbefalte dimensjoner, Solas, her var både stigning og dia oppgitt.

Link to post

Jeg skal ikke ha overflatepropell, det er en feil type for denne båt og drev. Blir og montere en vanlig type propell, lurte bar litt på om fornuftig diameter, har vel fått gode svar og fått beregnet størrelse på propellen. Min overflate propell blir vel lagt ut for salg senere.

Link to post
-morten- skrev for 10 timer siden:

Hva er filosofien med overflatepropell på en sånn type båt som har typisk fartsområde 25-30knop og 300hk

 

Bare tull med andre ord, men iogmed at det har fungert med en skikkelig cleaver, så kunne det vært interessant og se hva som skjedde med en semi cleaver på 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...