Jump to content

Prosjekttråd Maxi 77, Gammel båt får en ny sjanse.


frekar

Recommended Posts

Hei. 
 

Tenkte jeg skulle prøve meg på en prosjekttråd for min Maxi 77. 
 

Båten er, basert på funn trolig en tidlig utgave og selv om skrog ser ut til å være i rimelig god stand, må det meste ellers gåes over, restaureres eller erstattes / lages på nytt. Ting skal så langt som mulig gjøres selv og mye vil nok basere seg på gjenbruksmaterialer  og bruk av rimelige alternativer da dette nok er og anse som et budsjett-prosjekt. Jeg har noe erfaring med båt generelt, men ingen erfaring med seilbåt/seiling. Og det vil nok bli mange spørsmål underveis. Noen forhåpentligvis gode løsninger på ting og noen som burde påpekes som tvilsomme eller direkte dårlige vil det nok også bli. Jeg håper de av dere som har erfaring eller meninger om løsninger kommenterer og påpeker ting underveis. 
 

Kommentarer, bilder og lenker til sider/firma som har deler. Informasjon, beskrivelser og bilder settes stor pris på
 

Link to post

Det er noen år siden jeg eide en Maxi 77, så endel detaljer er nok glemt. men jeg husker den stort sett som en båt med lite problemer. Da bortsett fra vindusløsningen, som er dårlig, spesielt på de tidlige utgavene. På grunn av belastingen fra vantene blir det ganske store bevegelser, og fugemassen må derfor være veldig myk for å holde tett, om man beholder den opprinnelige løsningen med utenpåliggende vinduer. Cockpitdreneringen kunne også vært bedre.  Cockpiten er ganske bred, og hvis båten krenges ned, så kommer det inn endel sjø. Så da blir man sittende i et "badekar" en god stund.

 

Denne artikkelen kan sikkert  litt innblikk i hvordan det er å seile Maxi 77: https://www.seilmagasinet.no/karibia-langtur-maxi-77/til-karibia-i-maxi-77/732506

Link to post

Båten min er en Maxi 77 trolig fra tidlig -70 tall. Eksakt årstall er enda ukjent, men anslått basert på:

 

- Pelle Petterson rigg

 

- original med Mb10a bensinmotor og Volvo penta 100 seildrev

 

- ikke forsterket med vant innvendig fra lugartak og ned i bunn

 

- ikke ankerbrønn i baugen

 

71035217425__AE8788C5-2D60-489D-A2E8-23A353AEFBCD.jpeg.6cf8628318d2763a556cf3006953485a.jpegIMG_4240.jpeg.a22782fcaa165e0ff3b0b6b429c9e19d.jpeg

 

Båten er ribbet innvendig og mye var det originale inventaret er desverre borte. Dette ble gjort av tidligere eier pga fuktskader. Jeg har begynt på fortsettelsen av dette med å fjerne resterende skrogtrekk og planlegger i første omgang å pusse og male båten innvendig. Om det bli nytt skrogtrekk i en eller annen variant finner jeg ut av i fremtiden. 
 

Jeg kjøpte båten i sommer (2023) og allerede på vei hjem fra selger fikk jeg "problemer" i form av at motor stoppet. Dette viste seg å være drivstoff relatert da tidligere eier hadde erstattet original tank (med uttak i bunn) med plasttank og uttak i topp og at motor da ikke klarte suge frem drivstoff når nivået i tanken sank ned mot 1/3. 

Når dette var avklart og tanken var fylt opp bestemte jeg med for å ta en ny tur og på vei ut av havna mistet jeg plutselig fremdrift. Revers funket fortsatt og jeg kom meg tilbake på plassen min og tankene om båtens fremtid ble mange. Tiden gikk og det ble etterhvert klart at dette var slutten på sesongen og det så lenge ut som det var slutten for båten også. Annonser ble lagt ut og deler ble etterhvert solgt. Blant annet motor og drev, den lille sprayhooden, samt diverse smådeler. Men ingenting jeg anså som vitalt. Etter noe frem og tilbake ble kranbil bestilt og båten løftet på land. En titt på skroget (og lesing på mange annonser på andre båter) gjorde at jeg kom til at denne båten kan få en ny sjanse og en del oppgraderinger. Og vil da være en grei båt for meg å håndtere for å utforske seiling og lære meg det grunnleggende. Og at den vil være stor nok for mitt bruk ( i allefall inntil videre) da jeg i hovedsak vi være alene eller kanskje ha med 1 person på tur. 

Link to post

Så for å oppsummere kort. Uvitende, optimistisk mann kjøpte gammel båt med diverse feil og mangler (flere enn ønskelig og nødvendig om man hadde innhentet litt hjelp)

Men er for sta til å gi opp og for fattig til å kjøpe noe som jeg slipper å skru/jobbe med😂

 

Har begynt på en liste over ting som MÅ,BØR og SKAL gjøres. (Denne kommer jeg tilbake til etterhvert)

Men som nevnt ble en del småtteri solgt da jeg først tenkte at båten skulle vrakes. Motor var bra og ble solgt, kjøper fikk også med komplett drev med propell. Under demontering av dette fant jeg også ut hva som hadde skjedd da jeg plutselig mistet fremdrift i sommer. Bolt som skulle låse fast propellen i aksling var knekt og akslingen spant i så måte rundt inni propellen framover, mens propellen kilte deg fast i aksel i revers og "fungerte". Med andre ord ren og skjær flaks at ikke hele propellen var borte😅😅

Jeg var uansett inne på tanken om motorbytte da jeg oppdaget hvor mye bensindamp/gass det faktisk ble i båten. Noe jeg forsåvidt var advart om, men som jeg tenkte ikke kunne være et såpass stort problem. Erfaringen ble at det ville være skummelt å overnatte eller ha noe form for varme eller kokeløsning ombord. 
 

Sprayhood av typen liten ble solgt. Denne følte jeg egentlig ikke hadde noe god funksjon annet enn å skjerme inngang når båten lå i havn. Den hinderet tilgang til vinsj og tauverk og var for liten til å gi noe ly. Jeg vurderer om en stor sprayhood kan være verdt å anskaffe på sikt, evt om jeg kan lage en liten form for hardtop. Enten permanent festet eller en løsning hvor den kan monteres/demonteres etter ønske/behov?

 

Ellers hadde jeg dobbelt opp av diverse deler bl.a en autopilot som også ble solgt. (Valgte og beholde en Raymarine ST1000+ som jeg også har fjernkontroll til.)

 

Rigg og seil er nytt for meg og for øyeblikket har YouTube vært beste kanal for informasjon om emnet. (Jeg fikk tidligere i sommer tak i noen seil med tanken om at de kanskje kunne syes om/tilpasses min båt.)

Jeg gikk over det jeg kunne se og ved demontering av seil og videre hele riggen kunne jeg fastslå at seilet var gammelt og slitt (samt hadde en liten revne) og at ene undervanten hadde skade i form av brudd i kordeller. Noen søk på Google og noen telefoner senere ble det avtalt å få originalt seil + det ene av seilene jeg fikk tak i i sommer og begge undervanter sendt til seilmaker for kontroll av kyndig personell samt prisantydning for reparasjon, eller tilpassing av det ekstra seilet til min båt. Mer om dette kommer når jeg er up to date på historien😅

Link to post

Interiør var som sagt demontert og det meste kastet av tidligere eier. Noen få biter lå igjen og kan brukes som mal. Det ser ut som puter er komplett, men trolig ikke brukende til annet en mal for nye de heller🤪 men bedre enn ingenting. 
Skrogtrekk var veldig dårlig og bar preg av mugg og alder. Så jeg startet ganske fort å rive ut dette. IMG_4320.jpeg.b7a8620b92742de3e97cda2e8dd3b054.jpegIMG_4323.jpeg.9814414012e318b973f76b0f8ccf72d4.jpegPlanen er i første omgang å male båten innvendig. Nye skott/skap og pantry tenkes i hovedsak også males i samme farge som resten (hvit) og så sette preg på det med benketopper, skuffe- og skap fronter, listverk og diverse.IMG_4319.jpeg.74f2a32dc3d15ced893212cf2b1f42af.jpeg 

Link to post

Båten ble løftet på land sent i høst og plassert i krybbe som jeg fikk med på kjøpet. ( Noe ustabilt føler jeg men får holde for denne gangen i allefall)

IMG_4565.jpeg.989fce291ab9c52de679e3b585829b5c.jpegIMG_4566.jpeg.134210328c9d71b565784558d7f09ceb.jpegIMG_4563.jpeg.7b3fc12ed22931f9aed0589f596eea7d.jpegIMG_4564.jpeg.d041dba6371021013fb6bc7dbb5a761c.jpegMotor og drev ble løftet ut, vanter og sailingshorn demontert og tatt med hjem. Og det ble lagt over en liten presenning for å kunne benytte cockpit under videre arbeid med litt tak over hodet😁IMG_4656.jpeg.07cc309cd05e85fbeaad921099c98722.jpegSlik står båten nå i påventede av at jeg skal komme i gang igjen. Tiden etter den kom på land har gått med til å finne ut av tilstand og situasjon med seil og vant som var dårlig samt vurdering av alternativer for motor. (Kaldt ute så arbeidslysten fryser😂)


Har nå fått oppdatering på seil, og det var som ventet ikke så veldig oppløftende. Originalt seil veldig slitt og selv om det kunne repareres ville de ikke anbefale det da duken generelt var mye slitt og skjør slik at faren for nye (og store) rift var stor. Det andre seilet var også slitt, såpass mye at det ville ikke lønne seg å bruke penger på å sy det om. Så alternativet er vel å kaste penger på det originale i håp om at det holder litt til eller om jeg investerer i et nytt hovedseil. Heller mot det siste da jeg føler jeg fikk en ok pris på dette. ( ca 8800kr)Kan legge ut info om dette om noen ønsker å se…

Når det kom til vanter (undervant begge sider) var de på utkikk etter leverandør for innfesting mot mast da di ikke hadde denne type på lager. ( Trolig pga alder) så de kunne ikke gi pris på disse enda. 
 

Har sett på flere løsninger med motor. Har bl.a vurdert påhengsmotor. Men under forsøk med den jeg har (5hk Honda) følte jeg ikke at det ga kontroll nok i havna, spesielt med litt vind ( som det jo ofte er her på Vestlandet) samt at jeg har et ønske om bedre lading via dynamo og mulighet for varme gjennom kjølesystem. Jeg ser derfor på løsninger med innenbordsmotor og da helst med ferskvannskjøling. Har et par alternativer for hånd som vurderes. Må ta noen ekstra mål i båten så jeg er sikker på at det er plass evt kartlegge hva som må endres. Gjennomgang av motor og montering tenker jeg gjøre selv. 

Link to post

Spennende prosjekt. En stor fordel med liten båt, overkommelig å bli ferdig. 

 

Krybben du har er grei hvis du binder de sammen. Ville vurdert å bruke noe plank for å koble de sammen. Slik de står nå løst er ikke bra. Er 30 år siden jeg brukte tid på disse krybbene, så jeg husker ikke detaljer hva vi gjorde, men de må stå fast sammen. Hvis ikke jobber de seg fra hverandre og båten kan velte. 

 

Har brukt mye påhengsmotor på båt av denne størrelsen. Inn og ut av havn fungerer det veldig fint, vrir bare motoren så styrer den veldig godt. I motvind og bølger har den en tendens til å suge luft, da seilte vi. Enkel båt å seile ut og inn av havn. 

 

Lykke til!

Link to post

Takker for tilbakemelding😊 Jeg følte jeg manglet kontroll og styring på båten med påhenger… litt trangt inn på plassen min ( lettere å legge skylden på det enn manglende ferdigheter😅) men med innenbordsmotor var det ikke noe problem da båten reagerte mer kontant og presist følte jeg. 
Tenker også at liten båt gjør det enklere å håndtere (spesielt alene) og ut fra beskrivelser av egenskaper skulle dette også være en grei nybegynnerbåt. Og så er den stor nok til turbruk om/når jeg ønsker det. 
 

Skal ta en runde å se om jeg ikke kan få satt de støttene mer fast ja. Litt redd for bevegelse og i verste fall velt. Spesielt med tanke på at jeg skal jobbe en del ombord i båten mens den står der.

Link to post

Disse båtene selges rimelig i veldig mye bedre tilstand. Jeg ville begynt med å sette opp et budsjett på delepriser for nødvendige deler.

Undervant, seil, brukt motor samt innvendig maling havner fort på 30-40 000, og da har du ikke begynt på innredning og tauverk.

Kan lett bli billigere og større mulighet for å komme på sjøen hvis du velger en annen båt.

Mons

Link to post

Dersom båten veltar kan du eller andre bli drept.

Folk har blitt drept under velta båtar før.

 

For lenge sidan hadde me ein Albin Vega. Dårleg stand, og kjøpt av ein sunnmøring.

Etter å ha fiksa lenge og vel kom me til det punktet at uansett kor mykje tid og pengar me kosta på båten så ville me aldri få pengane att.

Denne båten var mykje meir komplett, og i betre stand enn din.

Då bytta me til ein båt i god stand.

Eg er einig med Mons.

 

Dette sagt, du har eit kult prosjekt, og eg håpar du kjem i mål!

Link to post

Såvidt jeg husker har Maxi 77 et flatt parti like under vannlinjen. Så den står veldig stødig med vertikale støtter under der (som er holdt på plass med kryss begge veier). 

 

Jeg foreslår å gå for utenbordsmotor, heller bruke penger på nye seil. Å installere en brukt innenbordsmotor av en annen type enn den opprinnelige er mye arbeid med usikkert resultat. Det er en grunn for at brukte motorer er demontert. 

 

For varme kan du jo vurdere en Dickinson ovn evt. med varmesløyfe for bereder. Da kan du klare deg med veldig lavt strømforbruk. En diesel vannvarmer kan også være et godt alternativ.  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=323142975

Link to post

Takker for tilbakemeldinger. 😊

 

Klar over at disse båtene selges forholdsvis rimelig rundt om. Men da må henting /transport også være en faktor. Jeg har ikke erfaring til å bedømme om en båt er klar for tur sånn uten videre. Ei heller erfaren nok til å legge ut på langtur spesielt når på vinterdekkene av året.  Kanskje ikke et problem for andre, men min erfaring er 1 tur når jeg hentet båten og da var det i tillegg selger som hadde heist seilene😂

Båten jeg har nå ligger klar for innsats og lysten til å gjøre det har jeg. I tillegg kjøpte jeg båten billig og med salg av deler har den pr nå ikke kostet meg en krone😅

Andre båter jeg har sett på innen prisklassen jeg er villig å bruke er også i behov av flere former oppgradering og påkostninger slik at jeg tror ikke det ville bli noe billigere, selv om det kanskje hadde blitt litt enklere bår man ikke skal tilpasse så mye. 
 

Seil har jeg fått en pris på ca.8800kr, motor med drev og propell har jeg et par tre alternativer for hånden til priser rundt 10k. Service/gjennomgan av motor gjør jeg selv og typen motor har vært levert i maxi så tenker det skal være snakk om mindre tilpassinger for å få det på plass. Belger, filter og diverse kommer jo i tillegg men det er en kostnad som kommer på flere av de andre båtene jeg har sett på. 
 

Utenbordsmotor vil nok koste meg like mye om ikke mer da den lille Hondaen jeg har på 5hk (4takt) synger på siste verset pga tæring. Og jeg tenker ut fra det lille jeg har prøvd at jeg må opp på noe større. 8hk kanskje, lang stamme. Og "seilpropell" Ikke noe det er mye å finne brukt av og ny koster de i mine øyne mer enn hva jeg får igjen basert på manøvrerbarhet, ladekapasitet og effekt under andre forhold enn flatt hav og vindstille. I tillegg sitter jeg da igjen med bensindrevet motor og utfordringer knyttet til det. 
 

Varme har jeg i allefall inntil videre funnet løsningen på da jeg har kjøpt meg en Vevor dieselvarmer. ( kompakt portabel enhet i kabinett)IMG_4766.jpeg.5929746492d0b42e4f74d36300b15b02.jpegTenker bruke denne mens jeg jobber i båten og mulig demontere den fra kabinettet og montere den fast i båten etterhvert. 
 

Sikkerhet i/rundt båten når den står på land nå har vært vurdert. Den er forankret i et par lodd for å øke stabilitet men skal som nevnt tidligere også sette på avstiving av bukkene og kanskje en støtte eller to til på sidene (for sikkerhets skyld)

Link to post

Så, da er jeg vel sånn grovt oppdatert frem til nå. Mye tenking og vurdering på forskjellige løsninger, men alt i alt er dette tenkt å være et hobby prosjekt, med mulighet for å utforske og lære mer om seilbåter og seiling. Kostnader blir det uansett om jeg fikser denne eller om jeg kjøper ny gammel båt! Resultatet om jeg når målet er at jeg får en båt jeg kjenner godt, som er tilpasset meg og mine ønsker og hva andre måtte mene om verdi har frem til den dagen jeg evt skulle velge å selge liten betydning. 

Jobber skift og håper få en ettermiddag eller to neste uke for å få ryddet litt og gjøre klart for å rive resterende skrogtrekk og elektronikk. Finne en egnet plassering for varmeren og legge opp eksos og luft til den samt strøm. 
De få bitene jeg har igjen av interiør skal merkes opp og lages nye deler av, som skal prøvemonteres før de behandles og legges til side frem til montering. Denne jobben tar jeg hjemme, så slipper jeg dra alt verktøy i båten og styre med saging der. Trangt nok som det er😅

venter noen dager med nedbør nå fremover. Men når det blir litt tørrere igjen er planen å løsne alle deler som er skrudd i skroget, gjøre rent, legge ny tettemasse og montere igjen. Mange av infestningene skal også få bedre mothold på undersiden slik at belastningen fordeles bedre. 
 

Dere som har lignende båter, hva tenker dere om ankerbrønn i front? Lurer litt på å offre "rommet" som var i front. (Var påfylling til vanntank der) Plaste inn vegg, lage avløp og sette inn luke i dekk. Er dette en dårlig ide?

Link to post

Hei

Jeg synes fortsatt du burde satt opp et budsjett. I dag kjøpte jeg en maxi 77 i svært god stand med mye utstyr for mindre enn du må betale for tingene jeg satte opp i lista over.

Uansett ønsker jeg deg lykke til og hjelper gjerne til med råd og tips.

 

Angående varmer - Har montert webasto på babord motorromsvegg nesten oppunder luka. Ført eksos ut i hekken med svanehals for å unngå at det kommer vann inn ved hard seiling. Enkel varmluftsslange uten spjeld kommer ut rett over gulvet nede på motorkassa. Med fritt løp på lufta i 70 mm slange får den så god fart at den fordeler seg godt i båten.

 

Nyere maxi 77 har dreggkasse framme. Denne har drenering og er stor nok til å sette en 2 kg gassflaske i tillegg til tau og dregg hvis du vil ha kokeapparat på gass. Har vært svært mange ulykker med rødspritbrennere.

 

Med innenbordsmotor har jeg også montert varmtvannstank inni kjøkkenbenken. Det er plass under benken bakenfor vasken som sjelden blir brukt til annet.

 

Sjekk slanger og slangestusser for drenering fra utvendig cocpit til akterspeilet. Hvis de ryker synker du.

 

Båten er ypperlig for nybegynnere og enkel å seile alene selv i nokså hardt vær.

 

Lykke til!

Mons

Link to post
mons skrev 1 time siden:

Har vært svært mange ulykker med rødspritbrennere.

Hva slags ulykker er det du refererer til da? Jeg anser Origo spritbrennere for å være blant de sikreste kokeapparatene man kan ha i en båt, og har selv brukt slike i 20 år.  Jeg ville ikke følt meg trygg med en gassflaske i ankerbrønnen forut.  Men jeg er kanskje litt preget av at jeg har sett en gasseksplosjon i en båt, hvor hele dekket løftet seg. 

Link to post

Mons: takker for tilbakemeldinger og fornuftige argumenter. 
Lite å finne i en prisklasse som passer her i området. Var litt for sent ute på et par stk i sommer før jeg endte opp med den jeg har. Har sett litt på andre båter både på nett (finn og fb markedplace) og vært å kikket nærmere på et par stk i området, men måtte satt damme budsjett på reparasjoner og arbeid der som jeg har tenkt på denne.
Saken er at jeg betalte lite for båten jeg har og er sånn sett gått i null med delesalg. Båtene jeg har sett på har ligget på land eller ligger for langt unna til at jeg er komfortabel med å hente sjøveien både pga teknisk tilstand og min manglende erfaring med seilbåt. Og transportprisene på 25 fot eller større er sinnsyke😂😂 Tenker grovt et budsjett i år på 30k (seil og motor vil havne på ca 18k om det går som jeg håper på)om det holder er ikke sikkert, men skal i allefall klare å få en båt som kan brukes litt til sommeren for den summen.(I verste fall med påhenger) Så får jeg se hva som evt mangler å legge en plan for det videre. 
 

Gass, annet enn i engangsbeholdere er ikke aktuelt å bruke i denne båten. Har både enkel og dobbel origo samt diverse varianter av primuser som kan brukes alt etter hva som passer. 

Link to post

Det å fikse opp en gammel båt er en svært arbeidskrevende og svinedyr affære, på generelt grunnlag burde det være forbudt. Det er helt soleklart at det vil bli rimeligere å bruke de samme pengene på en som er i vesentlig bedre stand og båter som ligger litt lengre unna må hentes og da kan det bli en hentetråd å det likær vi, seile må du jo lære deg før eller siden likevel.  Men noen ganger handler det like mye om å realisere seg sjæl, eller en drøm, å mestre eller å skape noe. Jeg har sikker brukt like mye tid på tråder om renovering og ombygging av båt her inne som enkelte bruker på å bygge en ny båt fra bunnen av. Dette er jo fordi jeg søker kunnskaper og inspirasjon til egne prosjekter. Jeg synes det er gøy at du setter i gang og ønsker deg lykke til! Alt trenger ikke å handle om hva som er lønnsomt, ofte er morsomt vel så bra. Og jeg vet om folk som bruker mer enn det du har budsjettert med på moteklær pr år... 

Link to post

Free: Arbeidskrevende er greit😊 Svindyrt er alt som handler om båt, bil, jakt, reising eller hva man ellers måtte ønske. Hørte en historie om en far som hadde to gutter som gikk på ski… kunne kjøpt meg en forholdsvis ny, strøken båt for den prisen😂😂 Arbeidet er tenkt som hobby, kvalitetstid alene og en utfordring. Har renovert to plastsekker tidligere med motorbytte, nytt interiør og elektronikk. Viktigste lærdommen jeg fikk da var glem vater og vinkel! Og prøvemonter alt før det overflatebehandles😂😂


En båt i vesentlig bedre stand vil koste langt mer enn hva jeg har tenkt på av budsjett. Og fort havne på 50+ Og det er før evt reparasjoner/ utbedringer. Transport f.eks Holmestrand -Ålesund minimum 20k. Sjøveien derfra og opp nå tenker jeg er uforsvarlig i allefall for meg med mine kunnskaper og må da leie inn/betale andre for det + at jeg da står med et visst ansvar. Tipper det fort koster 20k for den løsningen også. Og da er man oppe på et budsjett som er langt over det jeg er villig til å bruke. I allefall pr.nå.

 

Konklusjon er dermed at jeg har en båt stående som i realiteten ikke har kostet meg noe. Mye av utstyret og deler jeg trenger har jeg allerede. Verktøy og arbeidslyst har jeg. Kostnadene kan fordeles litt og mye kan kjøpes brukt.

Problemer og utfordringer vil det bli, men da søker jeg hjelp/råd og lærer av det. 

Link to post

Om du beholder skroget, vask innvendig med syre for å drepe mugg, ev. Borax). Baser (som klor) bare bleker muggen. 

 

Ellers ville jeg nok sjekket opp vrakpanten. Det er noe i bakhue som sender alarmklokker om at senere modeller av -77 ble vesentlig forsterket i kjølseksjonen. Samt dette med brønn for ankergods. Jeg er på linje med Mons og gutta. Er jeg redd.

 

Dette med arbeidslyst og trass skal ikke undervurderes. Les 'Byggingen av Hulda', om du gidder.

Link to post

J-Å

Ulykker med rødsprit har vært vanlig i mange år. Har en venninne som såvidt berget seg for noen år siden, og det var en speider som ble stygt brannskadd av origo i distriktet for 3-4 år siden.

De er de jeg personlig kjenner til.

Det skjer såpass ofte at det har vært til behandling i stortinget. 8-15 skoleelever hvert år (ref norsk brannskadeforening ) blir brannskadet av rødsprit.

 

Gass som er beregnet på båt og skikkelig montert med gassvarsler anser jeg som relativt trygt.

Engangsbokser og løst utstyr uten stengeventil hvis flammen slukker havner ikke i den kategorien. Da er det nok at noe kommer borti krana når båten ruller hvis du ikke oppbevarer den i dreggkassa eller på dekk.

 

Rødsprit er såpass farlig at lærere /veiledere nå risikerer å bli straffeforfulgt for å la unge bruke særdeles farlig redskap.

Handler ofte om at man fyller på varm brenner.

 

Google litt eller les her feks;

17 år etter Maritas ulykke kommer brannskadesaken opp i Stortinget – NRK Troms og Finnmark

  • Fædrelandsvennen (papir): «To år siden brannmarerittet» (27.06.2007)
  • Stavanger Aftenblad (papir): «Til sjukehus etter uhell med stormkjøkken» (01.11.2007)
  • Lofotposten: «Brannskadd på uteskole» (21.08.2008)
  • VG Nett: «Tre brannskadd i ulykke på Risør barneskole» (06.08.2009)
  • Drammens Tidende: «To elever brannskadd: Helte rødsprit på bål» (23.09.2011)
  • TV2: «Hele Melvins (6) ansikt ble brent på skoletur»(23.11.2012)
  • Avisa Sør-Trøndelag: «Elev til sykehus med brannskader» (11.06.2013)
  • Nettavisen: «Skoleelev (14) brannskadd av stormkjøkken» (27.05.2014)
  • Romerikes Blad: «Elev (16) brannskadd» (11.09.2015)
  • NRK Vestfold: «Elev brannskadet i naturfagstimen» (12.09.2016)
  • Fædrelandsvennen (login): «Elev skadet etter stormkjøkken-ulykke» (21.08.2017)
  • Oppland Arbeiderblad (login): «Snertingdalelev fikk alvorlige brannskader» (04.06.2018)
  • Jærbladet (login): «Helte raudsprit på brennande stormkjøkken – to elevar måtte til sjukehus» (04.09.2018)
  • NRK Troms: «To elever brannskadet på skoletur» (05.09.2018)

Mons

Link to post
J-Å skrev On 15.12.2023 at 5.00:

Vel, jeg skal ikke rote til @frekar sin tråd med en lang diskusjon om dette her. Men jeg ser ingen ulykker i listen med Origo og tilsvarende fastmonterte apparater i båt, hvor rødspriten ikke er flytende, men absorbert i et skummatriale. 

Da har du en her. kokte ett eller annet, så sluttet det å koke, lar det stå å kjøle seg ned en liten stund å fyller på, så sier det boff og det lyser godt opp i båten, flammene slikker oppover vindskjerm og kalesje, dette ble ingen katastrofe da jeg bare slang på noen gummibrikker som stengte for oksygenet.  Det som skjedde var at den origodriten ikke hadde slukket men hadde ikke nok energi i beholderen til å koke, flammene er ikke synlige.  De som liker å bruke et par timer på å koke en liten kjele med poteter og som nyter en liten båtbrann i ny å ned må gjerne skaffe seg et rødspritapparat. Den dritten kommer aldri ombord hos meg igjen, hvor faremomentet med rødsprit bare er et av momentene. 

Link to post
free skrev for 3 timer siden:

Da har du en her. kokte ett eller annet, så sluttet det å koke, lar det stå å kjøle seg ned en liten stund å fyller på, så sier det boff og det lyser godt opp i båten, flammene slikker oppover vindskjerm og kalesje, dette ble ingen katastrofe da jeg bare slang på noen gummibrikker som stengte for oksygenet.  Det som skjedde var at den origodriten ikke hadde slukket men hadde ikke nok energi i beholderen til å koke, flammene er ikke synlige.  De som liker å bruke et par timer på å koke en liten kjele med poteter og som nyter en liten båtbrann i ny å ned må gjerne skaffe seg et rødspritapparat. Den dritten kommer aldri ombord hos meg igjen, hvor faremomentet med rødsprit bare er et av momentene. 

 

Da var det jo din egen feil at dette skjedde. Beholderne skal ut av apparatet, og fylles helst på utsiden av ripa. De skal også fylles på høykant, slik at ikke de kan overfylles. Dette står tydelig både på apparatet og i manualen. 
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...