Jump to content

Har du noen gang lurt på hvordan fyrene våre ser ut på innsiden?

Roger jo

Recommended Posts

Har du noen gang lurt på hvordan fyrene våre ser ut på innsiden? Nå har Kystverket, sammen med Kystverkmusea, laget digitaliserte versjoner av et knippe fyr, slik at alle har muligheten til å ta en nærmere titt og oppleve kystens katedraler fra innsiden.

Digitale fyr er et initiativ for kartlegging og fremvisning av Norges fyrstasjoner i samarbeid med Kystverkmusea. Her finner du bildevisning og 3D-modeller for noen av våre fyrstasjoner.

https://fyr.kystverket.no/no/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dette var interessant , og for en fascinerende teknologi som blir brukt for å vandre rundt på innsiden av fyrene. Det krever litt prosessorkraft ,ellers blir det vel  mye hakking. 

Kikka litt på Stabben Fyr Ved Florø ,og det var morsom sightseeing og spennende vandring opp i gjennom etasjene :) 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Bodde på, og hadde personlig omvisning av fyrvokteren på Lindesnes fyr. Det var veldig interessant. 

Linsen i bruk var veldig gammel. Husker ikke hvis gammel, men rundt 150 år eller der omkring. Var 1 stk halogenpære på 1000W etter det jeg husker.

Mye spennende historie, og "enkel" teknologi. Men med så viktig funksjon. 

Edit: 1854 tror jeg linsen er fra. Er produsert i Frankrike etter det jeg husker. Lurer på om det var samme navn på produsent som de kjøkkenglassene "alle" hadde i min barndom. Den linsen er så god at den fremdeles er i bruk. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Artig å se Fuglykalven fyr. Der var far min fyrmester i 13 år (fra 1946 til 1959) 20 km over åpent hav til nærmeste sivilisasjon. Ofte mange uker isolert uten forsyninger. 
Andre tider dengang. Han var hjemme (på sunnmøre) bare på sommeren og 4. hver jul. Han hadde fritørner, men de var for korte til at han kunne nå hjem. 

Veldig bra opplegg! samtidig veldig trist å se at både Skalmen og Halten, er så falleferdig og fullt av mugg og rot! Her er det veldig mye historie som snart går tapt!  Noen fyr har vel foreninger og private grupper, men kostnadene er jo enorme for vedlikehold av slike plasser. For Trøndelags tilfelle er Fyret på Sula bra vedlikeholdt, og her leies det ut i tillegg! synd det ikke var med her! Det er supert når man er på nattur fra Bobøyvær eller Mausundvær!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...