Jump to content

Kan noen gi råd til en fornuftig pris på brukt Rolla overflatepropell.

Marqies

Recommended Posts

Kanskje en ide å ta med i overskriften hva slags båt/motor/drev den er til og hvilken størrelse den har slik at de som leter etter propell til en slik båt kan få treff ved senere søk etter slik propell (samtidig som du sitter der med en propell du ikke har fått solgt). Husk på at selv om dimensjonene står innstemplet på bildet så vil ikke søkefunksjonen klare å fange opp dette.

Og sånn av rein nysgjerrighet, hvordan kan det være effektivt med en så brå knekk (lite strømlinjeformet) som den man ser mot fotografen på andre bildet i overgangen til den blanke flata det står ROLLO på? Overflatepropeller er vel for racing og da synes jeg det virker ulogisk med en løsning som vil gi så mye turbulens. Selv foretrekker jeg båtpropeller som er under vann, båtene mine mister veldig mye fart om propellen kommer for mye over vann. Toppfarta er forøvrig litt over 30 knop på den raskeste båten min.

Du skriver at propellen ikke blir montert av deg, og at den er brukt. Ser jo ut som om det er et lite hakk innerst på venstre bladet på nederste bildet, som kan tyde på at den er noe skadet, og slikt kan jo være relevant å ta med om man skal vurdere pris.

Hva som er riktig pris på en sånn propell kan jeg desverre ikke hjelpe til med å svare på da mitt eneste propellkjøp er til en 30 hk Suzuki for noen år siden, den propellen kostet like under 1000 kr, splitter ny. Men jeg vi tippe Eika har litt peiling hvis han får nok info om propellen (feks kan nok skader gjøre enn dyr propell ganske verdiløs).

Det som desverre er aberet er 17.75x21LH, hadde den for eks vært 15.5x32RH så hadde du sitti på gull. Du må nesten bare se hva noen faktisk er villige til og by for den. Nyprisen var sikkert 30-40k for noen år siden, men er er en meget ukurrant dimensjon på den.  Men for en som virkelig trenger den, som har ett drev med lav LH utveksling så er det jo gull, men de fleste som har LH utveksling har også ett drev med RH utveksling rett vedsina og hvor lett er det og få tak i en RH versjon av den ? Så verdien er det vannsklig og gi en vurdering på, for den rette personen kan den være verdt 10-15k, men for 99.9% av befolkninga så er den ikke verdt mer enn prisen man får for skrapmetallet. Hvor mange år, må du vente på han som virkelig trenger den ? I annonsa under her, så er det en bekjent som skal selge propell, betalte 16k for den og skulle ha den på en båt med lav LH utveksling, men det blei ikke noe av det. Nå er han villig til å selge den til 25% av prisen og får fortsatt ikke solgt den. Propellen har ikke vært i vannet engang. Jeg har ett par lh propeller selv, de høyregående blir solgt fort, men lh propellene blir bare liggende

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=313909262

For min del må jeg spørre, hvor billig er du villig til og selge den ? Jeg har en hylle på 3 meter med en haug propeller og skal utvide med en etasje til i glass så man ser lysene fra 1 etasje, så den hadde vært kul og ha som pynt i samlinga som man ser på bildet og filmen (ikke døm meg pga rotet på benkene, holder på å flytte inn i nytt verksted og alt er bare kaos akuratt nå) men den er stor, blank og skarp, så den er tøff som fy, men tviler på at jeg noen gang får brukt for den

IMG_20231202_180252.jpg.dfdd7e0804cc324bc6b433319695446a.jpg

Det som er med cleavere vs vanelige propeller, er at de kun er laget for og ha ett blad nedi vannet om gangen å kun skyve, andre propeller er jo laget så de suger på den ene siden og skyver på den andre siden. Iogmed at de de kun skyver, så må de være såpass tjukke i bakkant for å holde formen og virkelig sparke ifra seg, de er helt ubrukelige å bakke med. På nederste bilde ser man en bunny ear cleaver, merkeligt design og enten så fungerer de som gull eller så er det rein søppel 

mercury-racing-cnc-outboard-cleaver.webp

327-te-cleaver_lar_large.jpg

14281b2aca84afabb2b9859a928b6b2d.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...