Jump to content

Stealth elektrisk påhengsmotor, har dette noen sjans å overleve eller bli aktuelt for folk flest?

Okkaby

Recommended Posts

Kom over disse på facebook tidligere idag

STEALTH ENGINES – SUNRISEYACHT.PL – Production and sale of motor boats – Sunrise Boats,

Prøvde å få svar på drifts tid hos de, men fikk kun svar at tilbud kunne sendes på mail.

Det vil da ende på 250k med norsk moms plus evt montering for en 50hk.

Så må en ha 102kg i batteripakke, 16kg lader pluss diverse kabler.

Lader var 20a, som da sikkert vil bli et problem i mange havner, da de fleste plasser vel er 16a, å mange sikkert også kun har 10a kurs. 

Ser for meg dette blir noe dyrt for folk flest. Den på 50hk har også kun 50hk på peak, men 30hk på kontinuerlig drift.

Skal legge ut bilde av spec i nye post, så kan sikkert noen med elektro bakgrunn regne seg frem til ca drift tid ut ifra spec.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Har jo ikke troen på att ett 160 ah batteri duger til noe stort annet enn å dorge litt en kvelding.
På en planene båt er det kanskje strøm nok til 30 min i plan hvis man drar av det man kan på gassen....eller 15 min vær vei får man vil vel tilbake til laderen på båtplassen.

51 minutes ago, pipe said:

Har jo ikke troen på att ett 160 ah batteri duger til noe stort annet enn å dorge litt en kvelding.
På en planene båt er det kanskje strøm nok til 30 min i plan hvis man drar av det man kan på gassen....eller 15 min vær vei får man vil vel tilbake til laderen på båtplassen.

Det står 3x160ah på 48v. Videre står det 23kwh. Det er like stort batteri som i en liten elbil. Kia soul ev fra 2017 har vel 24kwh. Fort gjort å sammenligne med 160ah 12v(dette er grunnen til at alle batteriprodusenter burde oppgi kapasitet i kwh og ikke ah). Hvis du tømmer det på 30 min bruker du 46kw i snitt. Det er mye strøm. Den "peaker" forsåvidt på 57kw sånn ca. hvis tallene stemmer så det er sikkert ikke helt umulig, men hvis resten av tallene stemmer så vil du i løpet av den tiden ha 30-40 hk i snitt og jeg vil tro du kan kjøre 30-40 min på 30hk. 

Jeg legger til at tallene er teoretiske. I praksis vil ikke et 48v batteri ha nøyaktig 48v. Vi får heller ikke utnyttet 100% av batteriene, men det er vel i nærheten av 90% på lithium.

Om dette i det hele tatt er brukbart kommer helt an på behovet. Hvis du trenger en motor som får deg ut til en øy i nærheten og tilbake igjen så er det helt sikkert ok, men hvis du har andre behov så er det fort i minste laget.

Jeg mener at elektrisk drift på motorbåter i praksis ikke er modent ennå, men det fungerer fint på seilbåter. 

Når det er sagt så ser jeg heller ikke at det er så mange produsenter som utnytter at det er mye større dreiemoment på elmotorer enn fossil-motorer. Det burde jo være helt andre muligheter i forhold til størrelse og stigning på propellene. Jeg vet det er noen som er flinke på det på seilbåter.

Det er også flere av datene produsenten har lagt frem jeg stusser over forsåvidt. I databladene til begge motorene er det de samme batteridataene og samme "peak current"

Vittig skrev for 11 timer siden:

Når det er sagt så ser jeg heller ikke at det er så mange produsenter som utnytter at det er mye større dreiemoment på elmotorer enn fossil-motorer. Det burde jo være helt andre muligheter i forhold til størrelse og stigning på propellene. Jeg vet det er noen som er flinke på det på seilbåter.

At det er større dreiemoment gjør vel ikke så stor forskjell i seg selv. En forbrenningsmotor har jo vanligvis gir, og  kan da gires til det propellmomentet man ønsker. Det at momentkurven er flatere, er nok en betydelig fordel,  for å få en tung båt opp i plan. Men så skal man også ha med seg endel tunge batterier opp i plan da...

Jeg har ikke troen på elektrisk fremdrift av planende båter, men på seilbåter og mindre landstedsbåter så begynner det å bli interessant. Har selv en Torqueedo til ca 15k montert på en 14 fots landstedbåt. Denne brukes stort sett til dorging, fisking og teinetrekking. Motoren har avtagbart batteri med bærehåndtak som lades mellom hver økt i naustet. Den store fordelen er nærmest lydløs drift og det at motoren enkelt kan håndteres av mine små barn (ikke alltid like lett å starte en liten firetakter). Motoren har et nærmest ikke eksisterende servicebehov, og har gått helt problemfritt de tre årene vi har hatt den. Vi sparer kanskje ikke mer enn 500 liter i bensin årlig, men vi sparer den årlige servicen på 2500,- kr påløp på firetakteren denne erstattet. 

Vittig skrev for 13 timer siden:

Når det er sagt så ser jeg heller ikke at det er så mange produsenter som utnytter at det er mye større dreiemoment på elmotorer enn fossil-motorer. Det burde jo være helt andre muligheter i forhold til størrelse og stigning på propellene.

Den øverste motoren kjører iflg spec samme propelldiam. som 9.9/15hk :giggle:.    Sikkert ikke så rart , den ser ut til å være basert på yamaha F9.9/15/20.    Men i såfall så har den lagt på seg endel under ombyggingen :lol:

45/75hk motoren klarer jeg ikke å kjenne igjen på stående fot.. 

Men det sagt, brosjyrebilder har veldig ofte sitt opphav i photoshop, og man skal ikke henge seg for mye opp i disse. 

"All specs subject to change without notice"  som det gjerne står..  

Ellers, lurer på hvordan det blir med effektangivelse iht gjeldende bransjestandarder?   Vil tro disse elmotorene også må forholde seg til feks ICOMIA 28 som angir at det er maks kontinuerlig effekt som skal oppgis...  (men da blir vel forholdet pris/hk enda mer ugunstig :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skamklipt skrev for 2 timer siden:

Uhm.. 10000 NOK for et display som viser batteristatus..?

Tenkte det samme jeg. Så jo ut som samme jeg kjøpte fra kina til noen få hundred kroner.

ivar skrev 42 minutter siden:

Den øverste motoren kjører iflg spec samme propelldiam. som 9.9/15hk :giggle:.    Sikkert ikke så rart , den ser ut til å være basert på yamaha F9.9/15/20.    Men i såfall så har den lagt på seg endel under ombyggingen :lol:

Men det sagt, brosjyrebilder har veldig ofte sitt opphav i photoshop, og man skal ikke henge seg for mye opp i disse. 

Ellers, lurer på hvordan det blir med effektangivelse iht gjeldende bransjestandarder?   Vil tro disse elmotorene også må forholde seg til feks ICOMIA 28 som angir at det er maks kontinuerlig effekt som skal oppgis...  (men da blir vel forholdet pris/hk enda mer ugunstig :giggle:

Står jo 30hk kontinuerlig på 50hk motor. Så i utgangspunktet får en, en 30hk til ca 250,000kr pluss montering. Må være god selger, om du skal få folk flest til å kjøpe noe sådan. Så at dette blir noen stor selger, har jeg svært lite tro på.

så er det vekt da. En Yamaha 50hk 4T motor veier ca 110, her veier den 58kg. så at de skal ha klart å fjerne så mye vekt høres vel lit rart ut. En 75hk Yamaha veier 162 til 171kg, men her er de nede på 84kg. så de har da fjernet 50% av vekten. Så mye sier meg, at dette er motorer som originalt er mindre enn 50 og 75hk. Noe som vel også passer med propell størrelse nevnt av ivar.

Hvis noen skal gjøre seg håp om å selge noe sådan, så bør de nok komme opp med mye mer info til folk.

Ser for meg sette en sådan 75hk på en Øyen 620 lastet med utstyr. Da blir det nok ikke lange turen7dagen på sjøen, hvis en vil frem i plan.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Man kan være for eller mott elektriske motorer, men noen vil snart ikke ha et valg. Her fra "the islender magazine":

"In an effort to tackle air pollution the Amsterdam City Council has decided to ban all petrol and diesel powered boats from the centre of the city (defined as being within the A10 city ring road) by 2025, according to a report published last week."

Bjørkski skrev 1 minutt siden:

Man kan være for eller mott elektriske motorer, men noen vil snart ikke ha et valg. Her fra "the islender magazine":

"In an effort to tackle air pollution the Amsterdam City Council has decided to ban all petrol and diesel powered boats from the centre of the city (defined as being within the A10 city ring road) by 2025, according to a report published last week."

Båtene på kanalene der nede, går jo i snegle fart. så de kan sikkert fint kjører på el. Men ikke faen jeg vil ligge ute på Jærkysten med noe sådan bak på.

Okkaby skrev 4 minutter siden:

Men ikke faen jeg vil ligge ute på Jærkysten med noe sådan bak på.

Men da lar du vel bare være å kjøpe en slik da. Andre har annerledes behov enn du har, og for de kan det passe utmerket. Dessuten går utviklingen i ekspressfart nå, om 5-6 år finnes det kanskje noe som passer ditt behov også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Anser disse "stealth" motorene for å være en bitteliten stop-gap / mellomstasjon i utviklingen , hvor de kjøper inn noen yamaha kloner og bygger de om til elmotor..

Hvor lenge har Torqeedo vært i markedet,  må vel begynne å bli noen år nå?    De er jo designa fra grunnen som elmotor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vittig skrev for 18 timer siden:

Det står 3x160ah på 48v. Videre står det 23kwh. Det er like stort batteri som i en liten elbil. Kia soul ev fra 2017 har vel 24kwh. Fort gjort å sammenligne med 160ah 12v(dette er grunnen til at alle batteriprodusenter burde oppgi kapasitet i kwh og ikke ah). Hvis du tømmer det på 30 min bruker du 46kw i snitt. Det er mye strøm. Den "peaker" forsåvidt på 57kw sånn ca. hvis tallene stemmer så det er sikkert ikke helt umulig, men hvis resten av tallene stemmer så vil du i løpet av den tiden ha 30-40 hk i snitt og jeg vil tro du kan kjøre 30-40 min på 30hk. 

46kw tilsvarer ca. 60 hk. Tenker dette kan fungere fint for mindre båter, men da veier fort batteriet for mye.

Vestkystseiler skrev for 7 timer siden:

Dersom målet er å redusere ens totale CO2-avtrykk, tror jeg man kommer lengre ved å anvende 200k til etterisolering og energieffektiviseringstiltak i hjemmet enn ved å bruke tilsvarende beløp på en motor som kanskje brukes 50 timer i året.

Stemmer, et optimistisk anslag sier at en elbil blir like co2-vennlig som en bensinbil etter ca. 25.000 km. Anslagene spriker fra ca. 20.000km til 160.000km, med et snitt på ca. 60.000 km. (Spurte forresten også ChatGPT4, den estimerer 58000km). Dette forutsetter null co2 i energimixen.

Kort oppsummert: Det er dyrt, men det er en del fordeler ved å bytte til elektrisk motor i båt (spesielt seilbåt). Mindre klimagassutslipp er ikke en av disse fordelene.

Ellers hadde vi en lignende diskusjon for en del år siden. Da mente folk at det bare var noen år før elmotor og batterier var konkurransedyktig. Noterer meg at man mener det samme i dag.

16 hours ago, ivar said:

Anser disse "stealth" motorene for å være en bitteliten stop-gap / mellomstasjon i utviklingen , hvor de kjøper inn noen yamaha kloner og bygger de om til elmotor..

Hvor lenge har Torqeedo vært i markedet,  må vel begynne å bli noen år nå?    De er jo designa fra grunnen som elmotor

Helt enig! tror ikke elmotorer kommer til å ha en sånn konstruksjon! her er det unødvendig mye daukjøtt, Har jo heller ikke behov for gear, så motoren vil vel ligge forran propellen for å ungå ytterligere unødvemdige deler og vinkeldrev

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 1 time siden:

Helt enig! tror ikke elmotorer kommer til å ha en sånn konstruksjon! her er det unødvendig mye daukjøtt, Har jo heller ikke behov for gear, så motoren vil vel ligge forran propellen for å ungå ytterligere unødvemdige deler og vinkeldrev

Jeg var på METS i Amsterdam tidligere i høst, og reagerte på det samme. Der var mange el-motorer og de fleste var "firkantet" i designet. Lidt som med de første el-biler. Designet skulle skille seg ut for å vise at det var en el-bil.

Vittig skrev On 18.12.2023 at 21.41:

Det er ikke sånn at elmotorer har større dreiemoment enn forbrenningsmotorer. Hva som har størst moment kommer rett og slett an på hvordan man bygger motoren, blant annet hvor stor den bygges. Så må man huske på at motorbygging handler ikek bare om å vinne en konkurranse om dreiemoment, men om å lage en motor som passer til det behovet som skal dekkes.

Grunnen til at noen er "flinke på moment" på seilbåter  er nok rett og slett fordi dette er lettdrevne båter som sjelden trenger motor  over lange distanser, men som trenger endel krefter når mange tonn skal igang eller stoppes i havnemanøver, så da har man rett og slett prioritert mye moment fremfor turtall der. Mens på en mindre båt er det viktigere med turtall enn moment. Så må man også huske på at stort moment ofte betyr sttor diameter på motoren, som dermed betyr at den ikke kan legges så dypt ned i kjølen og man får en skjevere aksel (ikke så vannrett) og for motorer med motoren rett fremfor propellen betyr det mye ekstra vannmotstand.

Angående dette med moment på motorer så må man også huske på at man kan gire dem om ved behov så man får rett moment i forhold til behov.

Forrige bilen min var en ladehybrid hvor det kjøres igang med elmotorer på tilsammen 164 hk. Mens nå har jeg dieselbil med akkurat like mange hk, men ekstremt mye mer moment ut på hjula enn på ladehybriden. Jeg er vant til at hvis man kjører rolig med bil i dyp snø så enten kommer man seg frem , eller så begynner man å spinne. Med ladehybriden oppdaget jeg at det finnes et tredje alternativ, nemlig at man ikke har krefter nok til å dra rundt hjula, for de har rett og slett ikke nok krefter til å spinne på snø slik alle andre biler klarer. Siste gangen jeg dro opp den største båten (som veier under et tonn) med ladehybriden gav jeg full gass opp båtrampa og seig såvidt opp rampa. Med dieselbilen slapp jeg ut clutchen mens dieselmotoren gikk på tomgang og kjørte opp rampa med båten på slep uten at det var noe i nærheten av å mangle moment (som forøvrig kan mangedobles ve å gi litt gass hvis behov).

ivar skrev On 19.12.2023 at 11.20:

Elmotorfolket har visst sin egen måte å angi effekt på. Har lest om elmotorer som har et visst antall hk, men at produsent mener det tilsvarer forbrenningsmotor med enda flere hk. Hvis nå disse elektriske hestekreftene hadde vært sterkere enn forbrenningsmotorhestekrefter (som jo burde følge samme standarden for hva 1 hk er) så er det  jo litt spesielt at den øverste elmotoren med 50 hk (bare 30 hk kontinuerlig i motsetning til en forbrenningsmotor som kan yte fullt hele tiden) er basert på Yamaha påhengsmotor opptil 20 hk. Hvis det er så kraftige hk i elmotorene så burde det jo ikke holdt med et drivverk laget for 20 hk på en motor som avgir opptil 50 hk (en kort stund) og som kanskje skrytes opp til enda mer.

-morten- skrev for 18 timer siden:

Husk på at om hele motoren skal ligge foran propellen så betyr det en diger klump der det er mest vannstrøm, og det er jo ikke så veldig strømlinjeformet og il gi stor motstand i vannet. En annen ting er at man legger motoren i saltvann slik at om en akseltetning ikke er helt tett så drukner man hele motoren. Det blir også vanskeligere å lufte ut slitasjestøv fra motoren, så det vil samles nedi der og kunne gjøre endel ugang.

Viser seg jo at el påhengs er like store og tunge som bensin og tåler overhode ikke max belastning.

I tillegg så må 50liter bensin byttes ut med 1000 kilo batterier om man skal ha ca samme rekkevidde.

I tillegg er det svindyrt.

Ikke vet man om dette virker i lengden eller om deler kan skaffes om få år, kanskje er leverandøren konkurs neste år.

Heldigvis for selgere finnes det miljø-skrotinger som "svelger angnet med snøre og søkke"

19 fot skrev for 6 timer siden:

Elmotorfolket har visst sin egen måte å angi effekt på. Har lest om elmotorer som har et visst antall hk, men at produsent mener det tilsvarer forbrenningsmotor med enda flere hk. 

Ja, jeg har sett det der for mindre motorer. Men for denne motoren stemmer jo peak effekt ca. beregnet ut fra strøm og spenning:  144V*400A=58kW=77hk. 

Så kan man som nevnt gjerne ha en fordel av en noe gunstigere dreiemomentkurve for å komme opp i plan. Men nødvendig nettoeffekt for å holde en båt i en gitt jevn fart, blir nok ikke vesentlig forskjellig. 

19 fot skrev for 6 timer siden:

Husk på at om hele motoren skal ligge foran propellen så betyr det en diger klump der det er mest vannstrøm, og det er jo ikke så veldig strømlinjeformet og il gi stor motstand i vannet. 

Elmotorer som ligger i en lukket undervannspod finnes jo allerede i alt fra små dørgemotorer til store profesjonelle skipsmotorer.  Jeg tror det blir ganske vanlig, men kanskje ikke for de raskeste båtene, hvor vannjet og oveflatepropeller trolig fortsatt vil dominere.

abb_azipod-propulsion-in-icebreaker-pola

19 fot skrev for 12 timer siden:

Det er ikke sånn at elmotorer har større dreiemoment enn forbrenningsmotorer.

Største forskjellen her er vel momentkurven - en elmotor har flatere kurve enn en forbrenningsmotor  

19 fot skrev for 12 timer siden:

Forrige bilen min var en ladehybrid hvor det kjøres igang med elmotorer på tilsammen 164 hk. Mens nå har jeg dieselbil med akkurat like mange hk, men ekstremt mye mer moment ut på hjula enn på ladehybriden.

Mistenker at her spiller ESR / antisladd / antispinn mye inn.   Slett ikke alt som funker like bra her.   Vet om kolleger som har slitt med å komme opp selv relativt beskjedne bakker med litt snø pga at antispinn slo inn og begrensa moment ut på hjulene

(Og om jeg ikke husker feil så var dette en dieselbil med 4WD :eek: .    Dette var vel å merke når antispinn osv var veldig nytt, så jeg hadde jo håpt at slikt var blitt bedre siden dengang)  

Fordelene med slankt undervannshus og transmisjonstap i vinkeldrev kan oppveie en Pod-løsning med el-motoren direkte til propell, og litt større undervannshus.

Utfordringen for planende fartøyer er vekten (og ladetiden) for batteripakken.

Å drifte direkte fra El-nettet krever lang skjøteledning.:wink:

Motorene kan også brukes sammen med generator / mindre batteripakke ombord. (hybrid & diesel/bensin-elektriske systemer).

Når man finner en bedre løsning enn batterier og fossile brennstoff på medbringe den energien som trengs, kan det bli et alternativ til å ha forbrenningsmotor direkte på driv linjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...