Jump to content

2024 - smarte båter, spørsmål og tips til dippedutter

Espen

Recommended Posts

God romjul likesinnede.

har i en årrekke benyttet Telldus for monitorering av temp og fukt, men ser det kommer mer og mer andre alternativer og er nå på en miks av telldus for monitorering av temp og fukt, Shelly for styring av lys via smartpære og siste er Mill smartplug gen 3 for styring av varme.. kjekkeste er jo alltid og ha alt i ett system, og man kan bruke homeassistant, etc etc, men alt som krever mye tid og hjemmemekk sklir ut for min del.

etter å ha mistet landstrøm 2 ganger i vinter, hvor batterier blir tappet vel mye skulle jeg hatt en grei løsning på varsel om landstrøm forsvinner. Har wifi ombord via 4G router, samt 230v via inverter.

noen som har tips til forholdsvis enkelt å kunne få alarm på landstrømsbrudd uten at det koster skjorta eller krever for mye hjemmemekk?

Aqara: Rimelig og kan enkelt programmeres i appen. Får varsel om strømbrudd, bevegelser, temperatur, fukt, unormale lyder og mye mer. Duppedingser finnes å kjøpe flere steder som power, elektroimportøren mfl. Ikke noe abonnement å betale på. Kobles opp mot båtens WiFi. Kamerahub tar strøm via usb og de fleste sensorene kommuniserer over zigbee og bruker batteri av typen cr2032. Milevis bedre enn Tellus etter min mening. 

Jeg har også Aqara hub med en god del temp/fukt piller, lekkasjesensorer, kamera og brannalarm. I tillegg har jeg switch for å kunne ta strømmen på varmtvannsberederen. De batteridrevne enhetene holder ca 1 år på 1 stk. CR2032 batteri.
Eneste ulempen er at en må modifisere Aqara hubben for å få den til å stå på 12 volt:

Shelly Plus-1 med Shelly Plus Add-on kan monitorere spenning på to innganger (en digital og en analog), og sende notification til mobil hvis spenningen går over eller under en gitt grense. Det krever et par ekstra komponententer, f.eks. zenerdioder og motstander, da måleområdet originalt er 0-10V. Jeg har koblet den til ved lensepumpen, og får da melding, både hvis lensepumpen starter, og hvis batterispenningen faller ved at ladingen forsvinner. Jeg har også temperatur og fuktsensor tilkoblet 

36 minutes ago, Espen said:

Takker for gode svar.

Angående Aqara hub, her tenker dere at om selve hub’en mister strøm, så er det app’en som skal varsle om at den ikke lengre er online? Bakdelen her er at man får samme feilmelding om 4G forbindelesen stopper…

Kamerahuben er koblet via usb til båtens 12v system og mister derfor aldri strømmen. Har en aqara smartplug koblet til 220v, hvis den går offline får jeg varsel og da vet jeg at strømmen har gått. Har aldri opplevd at 4G forsvinner, så det er ikke noe problem hos meg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...