OleSunds Startet 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2023 Hei, jeg trenger nytt batteri til min lille viggen, men har ikke peiling på batterier eller strøm generelt. Jeg trenger et batteri som er stort nok til å holde igang en kartplotter, lanterner, autopilot og lys i båten. Hva slags type batteri, ellet hvilket batteri er verdt pengene mest? Vil helst ikke bruke mer enn 2,5 -3000kr. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Skal du starte en motor med batteriet? Og hvordan har du tenkt å lade det? Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 29.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Batteriet er skal ikke være til å starte motor, per nå har jeg bare et 50w solcellepanel og landstrøm, skal skaffe flere solcellepanel og mulighet til å lade opp ved bruk av motor. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Da ville jeg ha strukket budsjettet til et litiumbatteri, minst 50Ah, helst 100Ah. En liten ulempe med å ha kun ett litiumbatteri er at når det begynner å bli tomt, så kobles det ut, uten noe særlig forvarsel. Men det går jo an å ha et lite blybatteri eller en nødstarter/powerbank i reserve, Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 29.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 Akkurat ja, har lest at mange lithium batteri kommer med bluetooth også i disse dager, slipper man å investere i panel i en så liten båt. Er det noe særlig vanskelig å installere et lithium batteri? Har hørt at man noen ganger må bytte ledninger eller andre ting, og at det er brannfarlig hvis man installerer feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 29.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2023 OleSunds skrev for 5 timer siden: Hei, jeg trenger nytt batteri til min lille viggen, men har ikke peiling på batterier eller strøm generelt. Jeg trenger et batteri som er stort nok til å holde igang en kartplotter, lanterner, autopilot og lys i båten. Hva slags type batteri, ellet hvilket batteri er verdt pengene mest? Vil helst ikke bruke mer enn 2,5 -3000kr. Om du kan strekke budsjettet til 4000,- så er dette fantastisk mye energi for pengene: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-12v-100ah-ultra-power Skulle du ha tilsvarende kapasitet (90% utladning av lithiumbatteriet) i blybatteri trenger du et 180 Ah batteri: https://www.batteri24.no/products/sx1803-sonnak-endurancepro-180ah Det du må tenke på er at blybatteriet jeg linker til er godt for 200 sykler v/ 50% utladning. Lithiumbatteriet er oppgitt til 2000 sykler v/ 100% utladning. Det betyr at under levetiden til blybatteriet får du ut 18 000 Ah, mens på lithiumbatteriet får du ut 200 000 Ah. Blybatteriet tilsvarer smålige 9% av lithiumbatteriet. Kostnadsmessig blir det 22 øre per Ah tatt ut av blybatteriet, mens på lithiumbatteriet er kostnaden kun 2 øre. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 OleSunds skrev for 8 timer siden: Er det noe særlig vanskelig å installere et lithium batteri? Har hørt at man noen ganger må bytte ledninger eller andre ting, og at det er brannfarlig hvis man installerer feil. Det står endel om det i produktbeskrivelsen her Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 30.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Tusen takk for gode svar, dette hjelper meg virkelig. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Jeg har av den oppfatning av att til TS beskjedene bruk er ett bly/syre batteri mer en godt nok. Betalte kr 1790 på tilbud for 115 amp/t Sønak start og stop. Joda ett litium batteri er sikkert teoretisk bedre men det handler jo ikke om å bestandig å kjøpe det beste men det man trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 pipe skrev 13 minutter siden: Jeg har av den oppfatning av att til TS beskjedene bruk er ett bly/syre batteri mer en godt nok. I utgangspunktet enig, det er ikke alltid nødvendig å gå «all in» når det kan være tilstrekkelig med mindre. Samtidig trekker ofte autopiloten en del strøm, så litt avhengig av trådstarters bruk av båten ville jeg ha vurdert litt opp mot dette. Brukes autopilot en del under seiling spørs det om ikke forslaget til Sequoia er et godt forslag, om man har mulighet til å strekke seg prismessig. Blir fort dårlig stemning om autopiloten skulle svikte på grunn av mangel på strøm under et langt strekk. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 pipe skrev 11 minutter siden: Jeg har av den oppfatning av att til TS beskjedene bruk er ett bly/syre batteri mer en godt nok. Veldig avhengig av bruk selvsagt, men han har jo begrensede lademuligheter, så da er det jo greit å ha endel kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Jeg vil rette opp om det fremgikk at jeg oppfordrer TS til å "gå for det beste". Det var ikke hensikten så jeg beklager at det kom ut feil. Det jeg prøvde å få frem er hvor mye billigere lithium egentlig er, om man ser livssyklyskostnad. Besparelsen med å kjøpe lithium med under 100Ah kapasitet er begrenset, og sånn sett viser det batteriet jeg linket til hos Sparelys seg å være utrolig value for money. Sleng på enda 500 kr så får man med bluetooth og bør ikke ha noe ekstern batterimonitor ala Victron Smartshunt, om man ønsker å ha kontroll på forbruket. Men klart, er det full hard stop på budsjettet på 3k så går det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart 30.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Jeg ville helst ikke bruke mer enn 3000kr men klarer å strekke det lengre enn det. Skjønner hvorfor det kan være lurt å kjøpe lithium, men har hørt at man må bytte mye av ledninger osv, er dette sant eller bare en myte? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Så lenge du har sikringer på forbrukerene så er det vel ikke noe som må byttes på den siden. Men det er greit å sette seg inn i hvordan et litiumbatteri skal lades, og hvordan BMS fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
cortinaman Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 OleSunds skrev for 6 timer siden: Jeg ville helst ikke bruke mer enn 3000kr men klarer å strekke det lengre enn det. Skjønner hvorfor det kan være lurt å kjøpe lithium, men har hørt at man må bytte mye av ledninger osv, er dette sant eller bare en myte? Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke ut av batteriet, dette er uavhengig av batteritype. Dersom kablene du har har vært brukt til samme formål tidligere bør de være ok, me du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke: ISO Wire Size Calculator (boathowto.com) Du må ha en kortslutningssikring med litt lavere strømstyrke enn maksimal strøm kabelen tåler, monteres så nær batteriet som mulig. Dersom du går for blybatteri holder det med ANL sikring mens lithiumbatteri krever Klasse-T. Se forklaring på side 7 i en annen tråd. Eksempel på klasse T sikring: https://www.bluesea.com/products/category/0/47/Class T Fuses Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
index Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Jeg ville ha tatt en tur på Biltema og kjøpt et 110Ah forbruksbatteri. Ingen grunn til å bli fullstendig hitech bare for å få ting til å virke i en enkel og rimelig båt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 index skrev 25 minutter siden: Jeg ville ha tatt en tur på Biltema og kjøpt et 110Ah forbruksbatteri. Ingen grunn til å bli fullstendig hitech bare for å få ting til å virke i en enkel og rimelig båt. Et 100Ah AGM marine og fitids batteri koster over 3000 kr hos Biltema. Så lenge det ikke skal brukes til startbatteri, synes jeg da et 50Ah Lithium batteri til omtrent samme pris er et bedre valg. Evt. legge på 1500 kr til og få et 100Ah batteri med bluetooth: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 J-Å skrev 9 minutter siden: Et 100Ah AGM marine og fitids batteri koster over 3000 kr hos Biltema. Og et 100Ah vanlig bly/syre marine fritidsbatteri koster 1799,-. Man trenger ikke alltid velge dyreste alternativ. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 index skrev 46 minutter siden: Og et 100Ah vanlig bly/syre marine fritidsbatteri koster 1799,-. Man trenger ikke alltid velge dyreste alternativ. Men er det riktig batteri i en seilbåt? Sitat Tåler helling (maks. 45° monterings-/hellingsvinkel). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 J-Å skrev Just now: Men er det riktig batteri i en seilbåt? Er det vanlig med mer enn 45 grader helning på en seilbåt? Det høres ubehagelig ut. Men jeg har ikke noe erfaring med seilbåter, så det vet jeg lite om. Det kommer vel også an på om batteriet er montert på langs eller på tvers. Ellers så er vel AGM litt som Lithium, at man bør ha kontroll på lademiljøet for å ikke ødelegge batteriet. Bly/syre er oftest mer tilgivende der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EiSvIn Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Her er det vel på plass med et lite energi-regnskap? Hvor lenge skal plotter og diverse bruker hver dag før du kan lade? Hvor mange watt/amp trekker de? Prøv å sette opp et regnestykke på det, så vet du litt mer om størrelsen på batteriet du trenger. Blybatterier = stort sett rimelige i innkjøp, men man kan bare bruke ca 30% av kapasiteten uten å ødelegge batteriet. Og det gjør man fort om man ikke følger med eller har måler på det. Litium = dyre i innkjøp, og du kan bruke så godt som all kapasitet, og de har som regel innebygget styring som kutter før de ødelegger det. Men ikke alle ladere som klarer litium. Brannfare og ledninger er den samme på begge typer, de er ladingen som kan være litt mer utfordrende på litium. Hvis du regner mengde strøm før batteriet tar kvelden, så får man teoretisk mer ut av et litiumbatteri - så det er billigere i det lange løp. + Raskere lading som noen av oss synes er knall. I hvert fall ombord i en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 index skrev 17 minutter siden: Er det vanlig med mer enn 45 grader helning på en seilbåt? Det høres ubehagelig ut. Men jeg har ikke noe erfaring med seilbåter, så det vet jeg lite om. Det kommer vel også an på om batteriet er montert på langs eller på tvers. Det kan forekomme 45 grader og mer i korte perioder ja. Mulig SMF batteriene tåler det ? Men det kan også være enklere å plassere et batteri på skrå i en liten båt. Uansett så har ihvertfall trådstarter fått mange alternativer nå. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 cortinaman skrev On 31.12.2023 at 0.11: Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke ut av batteriet, dette er uavhengig av batteritype. ... det siste er vel ikke helt tilfelle. Jeg har en 65 Amp dynamo i min båt, nå går det over 50 A til batteriet med motor i drift, tidligere gikk det under 10 A, pga blybatterier som ikke kunne ta i mot. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 J-Å skrev for 2 timer siden: Mulig SMF batteriene tåler det ? Jeg har fem SMF 120 Ah om bord, men skal innrømme at jeg sjelden ligger mer enn 45 grader på skrå, det er i så fall ikke lenge om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Code0 skrev for 2 timer siden: ... det siste er vel ikke helt tilfelle. Jeg har en 65 Amp dynamo i min båt, nå går det over 50 A til batteriet med motor i drift, tidligere gikk det under 10 A, pga blybatterier som ikke kunne ta i mot. Det skal vel leses slik at regelen gjelder ("Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke..." ), men planen kan endre seg med batteritype, for eksempel ved at man vil lade et lithiumbatteri raskere. Om man kjøper en større lader, så har den uansett typisk riktige ledninger, eller anbefalt dimensjon ihvertfall. En dynamo har vanligvis også tilstrekkelig ledningskvadrat til å tåle full last. Men det er lurt å sjekke for varmgang rundt om selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.