Jump to content

Hvor stort Forbruksbatteri, hvilken type?


OleSunds

Recommended Posts

OleSunds skrev for 5 timer siden:

Hei, jeg trenger nytt batteri til min lille viggen, men har ikke peiling på batterier eller strøm generelt. Jeg trenger et batteri som er stort nok til å holde igang en kartplotter, lanterner, autopilot og lys i båten. Hva slags type batteri, ellet hvilket batteri er verdt pengene mest? Vil helst ikke bruke mer enn 2,5 -3000kr.

 

Om du kan strekke budsjettet til 4000,- så er dette fantastisk mye energi for pengene:

https://www.sparelys.no/lithium-batteri-12v-100ah-ultra-power

 

Skulle du ha tilsvarende kapasitet (90% utladning av lithiumbatteriet) i blybatteri trenger du et 180 Ah batteri:
https://www.batteri24.no/products/sx1803-sonnak-endurancepro-180ah

 

Det du må tenke på er at blybatteriet jeg linker til er godt for 200 sykler v/ 50% utladning. Lithiumbatteriet er oppgitt til 2000 sykler v/ 100% utladning. Det betyr at under levetiden til blybatteriet får du ut 18 000 Ah, mens på lithiumbatteriet får du ut 200 000 Ah. Blybatteriet tilsvarer smålige 9% av lithiumbatteriet. Kostnadsmessig blir det 22 øre per Ah tatt ut av blybatteriet, mens på lithiumbatteriet er kostnaden kun 2 øre.

 

 

 

Link to post
pipe skrev 13 minutter siden:

Jeg har av den oppfatning av att til TS beskjedene bruk er ett bly/syre batteri mer en godt nok.

 

I utgangspunktet enig, det er ikke alltid nødvendig å gå «all in» når det kan være tilstrekkelig med mindre.
 

Samtidig trekker ofte autopiloten en del strøm, så litt avhengig av trådstarters bruk av båten ville jeg ha vurdert litt opp mot dette. Brukes autopilot en del under seiling spørs det om ikke forslaget til Sequoia er et godt forslag, om man har mulighet til å strekke seg prismessig. Blir fort dårlig stemning om autopiloten skulle svikte på grunn av mangel på strøm under et langt strekk.

Link to post

Jeg vil rette opp om det fremgikk at jeg oppfordrer TS til å "gå for det beste". Det var ikke hensikten så jeg beklager at det kom ut feil.

 

Det jeg prøvde å få frem er hvor mye billigere lithium egentlig er, om man ser livssyklyskostnad. Besparelsen med å kjøpe lithium med under 100Ah kapasitet er begrenset, og sånn sett viser det batteriet jeg linket til hos Sparelys seg å være utrolig value for money. Sleng på enda 500 kr så får man med bluetooth og bør ikke ha noe ekstern batterimonitor ala Victron Smartshunt, om man ønsker å ha kontroll på forbruket. 

 

Men klart, er det full hard stop på budsjettet på 3k så går det ikke.

Link to post
OleSunds skrev for 6 timer siden:

Jeg ville helst ikke bruke mer enn 3000kr men klarer å strekke det lengre enn det. Skjønner hvorfor det kan være lurt å kjøpe lithium, men har hørt at man må bytte mye av ledninger osv, er dette sant eller bare en myte?

 

Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke ut av batteriet, dette er uavhengig av batteritype. Dersom kablene du har har vært brukt til samme formål tidligere bør de være ok, me du kan bruke denne kalkulatoren for å sjekke:

ISO Wire Size Calculator (boathowto.com)

 

Du må ha en kortslutningssikring med litt lavere strømstyrke enn maksimal strøm kabelen tåler, monteres så nær batteriet som mulig.

 

Dersom du går for blybatteri holder det med ANL sikring mens lithiumbatteri krever Klasse-T. Se forklaring på side 7 i en annen tråd.

 

Eksempel på klasse T sikring:

https://www.bluesea.com/products/category/0/47/Class T Fuses

 

 

 

 

 

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
index skrev 25 minutter siden:

Jeg ville ha tatt en tur på Biltema og kjøpt et 110Ah forbruksbatteri. Ingen grunn til å bli fullstendig hitech bare for å få ting til å virke i en enkel og rimelig båt. 

Et 100Ah AGM marine og fitids batteri koster over 3000 kr hos Biltema. Så lenge det ikke skal brukes til startbatteri, synes jeg da et 50Ah Lithium batteri  til omtrent samme pris er et bedre valg. 

 

Evt. legge på 1500 kr til  og få et 100Ah batteri med bluetooth:

Link to post
J-Å skrev Just now:

Men er det riktig batteri i en seilbåt?

 

Er det vanlig med mer enn 45 grader helning på en seilbåt? Det høres ubehagelig ut. Men jeg har ikke noe erfaring med seilbåter, så det vet jeg lite om. Det kommer vel også an på om batteriet er montert på langs eller på tvers. 

 

Ellers så er vel AGM litt som Lithium, at man bør ha kontroll på lademiljøet for å ikke ødelegge batteriet. Bly/syre er oftest mer tilgivende der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her er det vel på plass med et lite energi-regnskap? Hvor lenge skal plotter og diverse bruker hver dag før du kan lade? Hvor mange watt/amp trekker de? Prøv å sette opp et regnestykke på det, så vet du litt mer om størrelsen på batteriet du trenger. 

 

Blybatterier = stort sett rimelige i innkjøp, men man kan bare bruke ca 30% av kapasiteten uten å ødelegge batteriet. Og det gjør man fort om man ikke følger med eller har måler på det. 

 

Litium = dyre i innkjøp, og du kan bruke så godt som all kapasitet, og de har som regel innebygget styring som kutter før de ødelegger det. Men ikke alle ladere som klarer litium. 

 

Brannfare og ledninger er den samme på begge typer, de er ladingen som kan være litt mer utfordrende på litium.

 

Hvis du regner mengde strøm før batteriet tar kvelden, så får man teoretisk mer ut av et litiumbatteri - så det er billigere i det lange løp. + Raskere lading som noen av oss synes er knall. I hvert fall ombord i en seilbåt. 

Link to post
index skrev 17 minutter siden:

 

Er det vanlig med mer enn 45 grader helning på en seilbåt? Det høres ubehagelig ut. Men jeg har ikke noe erfaring med seilbåter, så det vet jeg lite om. Det kommer vel også an på om batteriet er montert på langs eller på tvers. 

Det kan forekomme 45 grader og mer i korte perioder ja. Mulig SMF batteriene tåler det ?  Men det kan også være enklere å plassere et batteri på skrå i en liten båt.  Uansett så har ihvertfall trådstarter fått mange alternativer nå. 

Link to post
cortinaman skrev On 31.12.2023 at 0.11:

Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke ut av batteriet, dette er uavhengig av batteritype.

... det siste er vel ikke helt tilfelle. Jeg har en 65 Amp dynamo i min båt, nå går det over 50 A til batteriet med motor i drift, tidligere gikk det under 10 A, pga blybatterier som ikke kunne ta i mot. 

 

Link to post
 
 
Code0 skrev for 2 timer siden:

... det siste er vel ikke helt tilfelle. Jeg har en 65 Amp dynamo i min båt, nå går det over 50 A til batteriet med motor i drift, tidligere gikk det under 10 A, pga blybatterier som ikke kunne ta i mot. 

 

Det skal vel leses slik at regelen gjelder ("Ledningene må tåle maksimal strøm du planlegger å trekke..." ), men planen kan endre seg med batteritype, for eksempel ved at man vil lade et lithiumbatteri raskere. Om man kjøper en større lader, så har den uansett typisk riktige ledninger, eller anbefalt dimensjon ihvertfall.  En dynamo har vanligvis også tilstrekkelig ledningskvadrat til å tåle full last. Men det er lurt å sjekke for varmgang rundt om selvsagt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...