cortinaman Svart 3.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2024 Code0 skrev for 21 timer siden: ... det siste er vel ikke helt tilfelle. Jeg har en 65 Amp dynamo i min båt, nå går det over 50 A til batteriet med motor i drift, tidligere gikk det under 10 A, pga blybatterier som ikke kunne ta i mot. Det har du rett i, men da må to forutsetninger være til stede: 1. Lading av forbruksbatteriet (som det er snakk om her) må være på samme kabel som forbruk, både positiv og negativ leder. Altså ikke egen ladekabel koblet direkte til batteripol. 2. Ladestrømmen må overstige summen av forbrukere som kan tenkes å brukes samtidig, i så fall blir ladestrømmen dimensjonerende. Eg forstod det slik at det her er snakk om å kun erstatte et batteri med minst mulig endringer i el-opplegget. Det er for øyeblikket kun lading fra solcelle og landstøm, det er ikke lagt opp til lading fra dynamo. Trådstarter planlegger en fremtidig endring for å lade fra motor, da må selvsagt den endringen ta hensyn til ladestrøm fra dynamo. Uansett skal kabler beskyttes med sikring tilpasset kabeltverrsnittet, men det blir ofte gjort unntak for kabel til starter. I et mer avansert opplegg kan en vurdere to fordelinger fra samme forbruksbank, usikret for kritiske forbrukere som lensepumper og sikret for de fleste andre forbrukere. I et slikt scenario ville eg lagt inn en overdimensjonert kortslutningssikring (større enn kabelen tilsier) mellom batteri og den usikrede fordelingen, og videre med overstrømssikring (litt mindre enn kabelen tilsier) til sikret fordeling. Sitér dette innlegget ------------------ Frode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.