Maika Startet 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Startet 31.Desember.2023 Lurer på om jeg skal kjøpe en lader til lithiumbatteriene mine, og da blir det i så fall Victron. Jeg har allerede en ny kraftig inverter, så det er en ren lader jeg er ute etter. Alternativene er såvidt jeg kan skjønne da disse: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Blue-Smart-IP67-Charger-230VAC-EN.pdf IP22 og IP67 koster omtrent det samme, men IP67 veier en drøy kilo mer. Hvis man ser bort fra vekten, hvorfor vil noen velge IP22 i et maritimt miljø? Vil ip67 kanskje lade dårligere ved last fordi den er tettere og dermed kjøler dårligere? Alternativt ser jeg på denne, men den koster mye mer, og siden jeg ikke har behov for å lade separate batteribanker, tror jeg den er overkill: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Smart-IP43-Charger-230V-EN.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 Kan se ut som IP22 har vite, så den lader nok bedre ved last. IP43 har vel VE.direct. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 Jeg har den største IP67 utgaven som hovedlader, og synes den fungerer fint. Den har jo samme temperaturområde som den andre, men den bør nok stå et sted hvor det er litt luftsirkulasjon. Samtidig er jo plasseringen veldig ukritisk mhp fuktighet. Min står synlig utenpå benken hvor batteriene står, slik at 12V kablene blir så korte som mulig. For denne laderen har ikke noen sense tilkobling. IP22 utgaven har såvidt jeg kan se mulighet for VE.Smart Networking med bl.a. "Smart battery sense" . Så da trenger den gjerne ikke stå så nær batteriet. Den kommer også i en versjon med mulighet for å koble til flere batterier, men den har bare ett valg for batteritype og ladespenninger, felles for alle utgangene. https://www.victronenergy.com/meters-and-sensors/smart-battery-sense Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Ja, IP67 virker jo som den som er best egnet ombord i båt, men frister litt med IP43 som kan lade med 50A. Drøy pris, stor og tung, jeg lader jo omtrent aldri med 230V, og jeg har ikke GX-kontroller, men kjenner jeg meg selv rett så blir det kanskje en sånn allikevel av frykt for å ha kjøpt noe annet som ikke var bra nok Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Kommer vel veldig an på plassering av lader om en velger ip22 eller ip67. Men vil ikke si at den med ip22 ikke har noe i en båt å gjøre Jeg har selv den som er ip22. Står nedi ett motorrom som er helt tørt. Kommer ikke til å få noe vann på seg med mindre båten synker eller får voldsomme problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.