Jump to content

Tips til båtkjøp, alternativer til Bella 572 C?

båt93

Recommended Posts

Hei! 

Er på jakt etter båt med hytte der det er sitteplass til minimun 2 stk og en kan sitte/stå under tak og blant annet ha varme. Bella 572 C er et godt eksempel på det jeg ønsker. 

Jeg er ute etter tips til andre båtmerker og modeller som ligner. Ser at det er uendelig med merker og modeller når jeg søker men jeg aner ikke hva som er gode båter og dårlige båter. Da tenker jeg på blant annet stødighet på sjøen. 

Erfaringsbaserte tips til innebygd motor vs. Påhengs motor ønskes også. 

Jeg har båtførerprøven og har hatt båt tidligere men det har vært gummibåter med 9.9 til enkel bruk. 

Setter pris på alle tips til merker, modeller, generelle tips til hva jeg kan se etter ved kjøp av båt, sjødyktighet og som nevnt fordeler/ulemper med innebygs motor vs. Påhengs. 

Setter pris på alle tips her - utenom liten erfaring med gummibåten så er jeg relativt fersk i båtverden så alle tips er velkommne, også tips som kommer utenom det jeg spør etter ?? 

Har en Yamarin 5940 , heter nå 59C.  Vil si den er stødig og sjødyktig, men har ikke prøvd andre båter i klassen så vanskelig å sammenligne.
En ulempe: styreposisjon langt fram og fyldig forskip gjør at bølgeslagene merkes godt i motsjø. Samt mye vindfang i hytta som merkes når man skal til havn i mye sidevind
Men det tror jeg gjelder mange andre båter i klassen også.

Andre alternativer jeg kommer på i farta:  Finnmaster 6100 og 6400, med hhv utenbords og innenbordsmotor

Du får ta en titt på de ulike, og se på hvilke innredningsløsninger du foretrekker.  Feks yamarinen har hytta trukket langt fram slik at fordekket blir som en liten balje, men god plass bak hytta.  Andre modeller kan ha mer plass foran , på bekosning av akterdekket.  

Ikke egen erfaring med innenbords i disse, men jeg ville nok gått for utenbords 9 av 10 ganger i denne størrelsen.

Hva slags prisklasse tenker du på? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 4 timer siden:

Har en Yamarin 5940 , heter nå 59C.  Vil si den er stødig og sjødyktig, men har ikke prøvd andre båter i klassen så vanskelig å sammenligne.
En ulempe: styreposisjon langt fram og fyldig forskip gjør at bølgeslagene merkes godt i motsjø. Samt mye vindfang i hytta som merkes når man skal til havn i mye sidevind
Men det tror jeg gjelder mange andre båter i klassen også.

Andre alternativer jeg kommer på i farta:  Finnmaster 6100 og 6400, med hhv utenbords og innenbordsmotor

Du får ta en titt på de ulike, og se på hvilke innredningsløsninger du foretrekker.  Feks yamarinen har hytta trukket langt fram slik at fordekket blir som en liten balje, men god plass bak hytta.  Andre modeller kan ha mer plass foran , på bekosning av akterdekket.  

Ikke egen erfaring med innenbords i disse, men jeg ville nok gått for utenbords 9 av 10 ganger i denne størrelsen.

Hva slags prisklasse tenker du på? 

Hei! 

Takk for godt og utfyllende svar - mye nyttig info for meg her ? 

Prisklasse er satt til maks 350 000,- 

Da bør det være litt å velge i.

Hva ser du for deg som bruksområder?   

Ang varme:  har en liten wallas 1300 i min.  Det er litt i minste laget på sene høstturer når det drar seg ned mot 0 grader og kaldere, men helt ok mellom 4-5 og 10 grader.
Båten min har friskluftdyser til frontrutene, så dugg er ikke noe stort problem.  Mens en kompis med SeaStar 700 var helt avhengig av varmeren for å holde duggen unna

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

båt93 skrev 1 time siden:

Hei! 

Takk for godt og utfyllende svar - mye nyttig info for meg her ? 

Prisklasse er satt til maks 350 000,- 

En ny Sandstrøm (2023mod.)m 60 hk, får du for 289.000.- Ligger flere nye båter hos forhandlere på finn.no.

fins noen vidoer med Sandström på hamnen.se - her den åpne versjoen som får kjørt seg

https://www.hamnen.se/tester/motorbatstest/test-sandstrom-565-trygg-norrlandsk-trotjanare/

(om man ser videoen ferdig så dukker det opp link til video med 565MC også)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...