Erik Startet 2.Januar Del på Facebook Startet 2.Januar Jeg har en Garmin Echomap UHD 72 sv Kartplotter som jeg vil kjøpe og montere ekkolodd svinger til. Båten er en Hanse 312 seilbåt med finnekjøl. Jeg har allerede en ren dybdemåler koblet til instrumentene fra før, vitsen med å utvide nå er for å finne fisk, gjerne Torsk og annen bunnfisk på litt dybde. Jeg ser at innvendig svinger taper en del signal i forhold til utvendig, så jeg tenker utvendig. Hekken min slipper vannet under båten, rett bak roret, så en hekkmontert giver tror jeg blir vanskelig å få til, selv om det nok hadde vært både enklest og billigst dersom skroget hadde vært annerledes. Eller kan man få det til via en brakett, så den når ned til vannspeilet, gjerne en som kan vippes opp når det ikke er i bruk ? Mest aktuelt er vel kanskje en gjennomgåen giver . Feks en Garmin 21 eller 23 Th. Er det andre givere jeg bør vurdere i samme slengen ? Men så er det plassering da. Jeg ser at det anbefales å sette den 25-75cm foran kjølen, og Max 10 cm til side for senterlinjen. Dette er jo der den ene stroppen typisk havner ved løfting. Er disse svingerne konstruert for dette, eller vil den (eller stroppen) kunne bli skadet ved løfting senere hvis svingeren havner under stroppen ? Båten veier fort 4 tonn pluss med all bagasje. Jeg vurderer også å kunne sette på en utvendig/bulb baugpropell senere, og denne vil da komme foran svingeren igjen. Vil dette potensielt skape strømninger og turbulens som forstyrrer loddet hvis det står i senterlinjen ett stykke bak? Er det andre steder på skroget som er bedre egnet for montering tross anbefalingen fra produsent, eller bør jeg gå for innvendig montering tross redusert signal, for å unngå nevnte problemstillinger ? Er innvendig montert godt nok tross alt, eller er det bortkastet ? Hvilke svingere kan da være aktuelle i så fall? PS : Ekkoloddet er kompatibelt med UHD Sidevü , Clearvü og Chirp. Det er vel Chirp delen som er mest aktuell ved fiske ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørkski Svart 2.Januar Del på Facebook Svart 2.Januar Hei, Jeg har en innvendig giver fra B&G, som fungere utmerket. At jeg ikke alltid fanger noe er neppe ekkoloddet sin feil. Jeg valgt innvendig giver for å kunne montere den mens båten lå i vannet og, som en bonus, unngå enda en gjennomføring under vannlinjen. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar Bjørkski skrev for 3 timer siden: Hei, Jeg har en innvendig giver fra B&G, som fungere utmerket. At jeg ikke alltid fanger noe er neppe ekkoloddet sin feil. Jeg valgt innvendig giver for å kunne montere den mens båten lå i vannet og, som en bonus, unngå enda en gjennomføring under vannlinjen. Bjørkski Hvilke dybder kan du se fisk på med innvendig giver ? Er det seilbåt du har, og hvor har du i så fall plassert den ? Er det fremdeles foran Kjølen som er beste sted selv om man tar den på innsiden ? Bør man kanskje kjøpe en utvendig og teste innvendig først, så kan man flytte den ut dersom det ikke blir bra (nok) ? Eller er de som er laget spesifikt for innvendig montering bedre egnet til dette ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
J-Å Svart 2.Januar Del på Facebook Svart 2.Januar Utvendige givere kan jo vanligvis trekkes inn og erstattes med en blindplugg. Flush givere tåler stropper. Forward looking" og loggiver bør man gjerne ta inn før stropping. Men jeg har sett loggiver overleve under stropp også. Du kan fint teste en gjennomgående giver innvendig. Det gjelder å finne en plass hvor det ikke er luft i skroget. Det går an å prøve seg fram med giveren i en pose med vann. Det er mange varianter av innvendig montering. Noen foretrekker å lime den fast med epoxy, noen bruker Sikaflex, og noen et faststøpt rør med matolje. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 2.Januar Del på Facebook Svart 2.Januar Erik skrev for 1 time siden: Hvilke dybder kan du se fisk på med innvendig giver ? Er det seilbåt du har, og hvor har du i så fall plassert den ? Er det fremdeles foran Kjølen som er beste sted selv om man tar den på innsiden ? Bør man kanskje kjøpe en utvendig og teste innvendig først, så kan man flytte den ut dersom det ikke blir bra (nok) ? Eller er de som er laget spesifikt for innvendig montering bedre egnet til dette ? Jeg har seilbåt, og har montert giveren rett foran kjølen og ca. 30 cm til SB. Jeg tipper jeg ser fisk ned til 150-200m, men det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg fisker sjeldent dypere enn 100m. Det er en egen giver for innvendig bruk. https://www.maritim.no/simrad-p79-innvendig-giver Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar Bjørkski skrev for 13 timer siden: Jeg har seilbåt, og har montert giveren rett foran kjølen og ca. 30 cm til SB. Jeg tipper jeg ser fisk ned til 150-200m, men det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg fisker sjeldent dypere enn 100m. Det er en egen giver for innvendig bruk. https://www.maritim.no/simrad-p79-innvendig-giver Å se fisk ned til 150 meter holder sikkert for meg, da kommer man vel ned der som langene bor. Det er sjelden jeg har fisket dypere uten ekkolodd i hvert fall. Men Simrad p79 ser ikke ut for å være kompatibel med min plotter. Jeg finner en som heter Garmin GT15m som er innvendig og som skal være kompatibel. Den er CHIRP (85-165Khz , 600w), men jeg er usikker på om dette er en dybdemåler bare, eller om den er egnet til å se fisk ? https://www.maritim.no/garmin-innvendig-montert-giver-gt15m-ih J-Å skrev for 14 timer siden: Utvendige givere kan jo vanligvis trekkes inn og erstattes med en blindplugg. Flush givere tåler stropper. Forward looking" og loggiver bør man gjerne ta inn før stropping. Men jeg har sett loggiver overleve under stropp også. Du kan fint teste en gjennomgående giver innvendig. Det gjelder å finne en plass hvor det ikke er luft i skroget. Det går an å prøve seg fram med giveren i en pose med vann. Det er mange varianter av innvendig montering. Noen foretrekker å lime den fast med epoxy, noen bruker Sikaflex, og noen et faststøpt rør med matolje. Det ser ut for at både innvendig (GT15) og flushmontert (Feks P319 eller B60) er rene CHIRP svingere, mens utvendige (som GT21 og 23) har Clearvü i tillegg. Er det uansett utelukkende CHIRP man bruker til fiske ? Vil en GT21/23 montert på innsiden miste ClearVü funksjonen uansett , eller kan det fungere fra innsiden av skroget også? GT21 (6900,-) er over dobbel pris av GT15 (2500,-). Vil den da typisk ha bedre egenskaper/evner også montert innvendig ? Og vil en GT23 (10 000) være enda bedre, også innvendig montert ? Gt21/23 kommer også i hekkversjoner som er billigere enn TH. Innvendig montert, vil man da likså godt kunne gå for hekk versjonen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørkski Svart 3.Januar Del på Facebook Svart 3.Januar Jeg er helt blank når det gjelder forskjellen på de to, men jeg er sikker på min giver er den rimelige utgave av de to du referere til. Og som sakt jeg ser fisk :-) NB! Der er noen riktige fiskenørder her på forumet som kanskje kan svare på forskjellen på de to givere. Og husker jeg rett er det også en tråd om ekkolodd og tolking av ekkobilde, som sikkert kan være interessant lesing også. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar Ja. jeg har lest litt rundt forbi i diverse tråder, og det er i grunnen etter det at jeg gikk litt bort i fra min opprinnelige ide om å benytte innvendig giver, da det er en del innlegg som fremhever utvendig som vesentlig bedre. At man ser både dypere og skarpere. Men så er det dette med godt nok, og innsats/utfordringer vs resultat, og egentlig kost/nytte også (skal fange mye fisk for å forsvare en svinger til 10 000,- ) Hvis utvendig ikke er aktuell pga løftestropper så står jeg igjen med flush eller innvendig. Hvis begge deler bare gir CHIRP og innvendig er 'godt nok' ned til 150 meter, så er jeg egentlig tilbake der. Hvis det ikke finnes en vippe brakett da som jeg kan montere i hekken og vippe svingeren ned når jeg skal fiske, for å nå ned i vannet, men som ellers kan være oppvippet, som en slags snappdavit eller påhengs brakett , bare for ekkolodd. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TåT Svart 3.Januar Del på Facebook Svart 3.Januar Erik skrev for 2 timer siden: Hvis det ikke finnes en vippe brakett da som jeg kan montere i hekken og vippe svingeren ned når jeg skal fiske, for å nå ned i vannet, men som ellers kan være oppvippet, som en slags snappdavit eller påhengs brakett , bare for ekkolodd. Det finnes flere slike versjoner. Svingeren vippes ikke opp, men monteres på en skinne som kan heves og senkes. Jeg har en fra Linder på alu-jolla mi. Fant ikke blide av den i farta, men fant denne https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/jkb-justerbart-aktergivarfaste.html Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar Den patenten kunne kanskje fungert, men da ville det uansett stukket en skinne ned mot vannet også ved stille ligge (og kajakker, SUP, joller etc ligger bak), samt at jeg da måtte ned på min begrensede plattform og bøye meg ned for å løsne skruen når den skulle senkes og brukes. Jeg kunne heller tenkt meg en hengslet løsning som kunne senkes og heves fra cokpit (evt med hjelp av båtshake) , og som når ikke i bruk da også lå beskyttet inntil hekk og ganske høyt oppe. Finnes noe slikt mon tro, og som er robust nok til å tåle praktisk bruk over tid ? Slik ser båten min ut (bilde lånt fra Internett) : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 4.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar Jeg er i ferd med å bestemme meg for innvendig tror jeg. Jeg har ikke funnet noen god og lang nok hengslet løsning, og hvis innvendig kan finne torsk og langer ned på over 100 meter så er det godt nok tror jeg. Dessuten er prisen på 2500,- meget hyggelig i forhold til utvendige alternativer. Er det noen som har praktisk erfaring med GT15 IH til fiske og kan si noe om hvor dypt de ser fisk med denne ? (Simrad P-79 er dessverre ikke kompatibel med plotteren min). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 5.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar Jeg skulle til å handle meg en GT15m-IH, men butikken anbefalte den ikke til fiske formål. Det kunne fungere, men de anbefalte det ikke for fiske. Så da er jeg tilbake i tenkeboksen. Hvis jeg ikke finner en egnet hengslet brakett for hekkmontering, så står det mellom : Flushmontert i anbefalt område 25-75 cm foran kjøl, disse ser ut for å bare ha CHIRP En utenpåliggende , men lengre frem enn anbefalt, for å ikke komme i konflikt med stropp. Da er det ClearvÜ muligheter i tillegg. Eller finnes det andre kompatible, innvendige givere, som kan brukes for fiske ? Kan man feks bruke @Bjørski sin Simrad P79 via en adapterkabel mot Garmin Echomap plotter ? Slik ser skrogprofilen på båten ut , og det er jo god plass fremover foran der stroppene havner, men vil det bety noe for ekkolodd målingene ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TåT Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Ligger du stille/i drift når du fisker, eller skal ekkoloddet også brukes i fart, feks ved dorging? Om det bare er drift som er aktuelt, kan vel enhver ordning som får giveren ned i vannet fra et eller annet sted langs rekka, funke. Det finnes ymse «armer» beregnet på ekkoloddgivere, jeg har feks en slik jeg bruker i kanoen: https://www.skittfiske.no/kinetic/193271/kinetic-transducer-pole-45mm-svingarm-87cm-lang Problemet er vel at de fleste slike blir for korte for en seilbåt. I prinsippet kan du jo skru svingeren fast på en bjelke som kan senkes og stroppes fast i ripa. Veldig vakkert er det nok ikke og automatisert er det definitivt ikke … Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar TåT skrev for 2 timer siden: Ligger du stille/i drift når du fisker, eller skal ekkoloddet også brukes i fart, feks ved dorging? Om det bare er drift som er aktuelt, kan vel enhver ordning som får giveren ned i vannet fra et eller annet sted langs rekka, funke. Det finnes ymse «armer» beregnet på ekkoloddgivere, jeg har feks en slik jeg bruker i kanoen: https://www.skittfiske.no/kinetic/193271/kinetic-transducer-pole-45mm-svingarm-87cm-lang Problemet er vel at de fleste slike blir for korte for en seilbåt. I prinsippet kan du jo skru svingeren fast på en bjelke som kan senkes og stroppes fast i ripa. Veldig vakkert er det nok ikke og automatisert er det definitivt ikke … Det er mest stille/drift pilking ja, men før jeg slipper ned hadde det jo vært greit å kunne sige litt rundt og se om det var liv der nede, for å slippe alle bomturene opp og ned (som jeg har nå, fordi jeg fisker uten ekkolodd). Feks ferdatorsken som kommer snart er jo i bevegelse, så det hadde vært greit å kunne finne den før man slapp ut. Men den armen der kunne kanskje fungert ja, ihvertfall en stund, til jeg får båten på land for mer permanent montering. Kunne jo kjøpt ett lodd for utvendig bruk, og så testet sånn og testet det opp mot innvendig med samme lodd for sammenlikning, og så evt montert det under båten etter hvert hvis ingen av delene fungerer i praksis. Hmmm.. Må tenke litt mer på den der. kan godt være at jeg ender der da ja.... Kan man i verstefall montere den på ett flyteelement og slepe den etter seg bak båten ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lnjk Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Nei, å slepe svingeren etter seg tror jeg ikke er en god ide. Du vil jo ikke ha den i overflata og å få den til å gå på f eks en meters dybde kan bli utfordrende. Når du bakker vil du heller ikke ha den på propellen Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar lnjk skrev 18 minutter siden: Nei, å slepe svingeren etter seg tror jeg ikke er en god ide. Du vil jo ikke ha den i overflata og å få den til å gå på f eks en meters dybde kan bli utfordrende. Når du bakker vil du heller ikke ha den på propellen Jeg tenkte at det kanskje var nok at de var i vann, men hvis det er en minste-dybde de må være på så går det jo ikke å feste den under ett flyteelement nei. 1 meter dypt høres jo mye ut da, det er neppe en meter dypt under baugen min heller, kanskje bare 10-20 cm langt fremme der alternativet er. Er det virkelig krav til minste dybde på dem ? Er det ikke nok at de er under vannspeilet til enhver tid ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
lnjk Svart 5.Januar Del på Facebook Svart 5.Januar Nei, minstekrav er det ikke etter det jeg vet. Men du vil helst ikke ha luft fra f eks brytende bølger og da er det greit at den er under hele tiden. Dette med luft ser du godt når er oppunder land du kommer inn i det jeg kaller grønnsjø. Ekkoet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.