tobixen Startet 5.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2024 Jeg vet dette har vært diskutert i flere tråder før, beklager om det er noe der jeg burde ha fått med meg her ... Gass for matlaging er et stadig tilbakevendende problem når man ferdes i utlandet. Det er stort sett lett å bytte flasker, men det forutsetter at man bytter likt mot likt - og ulike land har ofte ulike flasketyper, tilkoblinger og til og med farge på flaskene. Så vidt jeg har forstått finnes det tre(?) løsninger her - det ene er å bytte til campingaz® som er en relativt internasjonal de-faco-standard, det andre er å få fylt flaskene, det tredje er å bare kaste flaskene etter bruk og kjøpe nye flasker. Jeg har så langt gått for en kombinasjon av de to siste. Jeg har nå en finsk, en norsk og en portugisisk flaske, alle med "clip-on"-koblingen som vi typisk bruker i Norge, men som tilsynelatende også er i bruk i Portugal, Spania og Finland. Jeg fikk sist etterfylt flasker i Spania - men det var ikke lett å finne et sted som kunne fylle flasker, og hun brukte en relativt komplisert "rigg" av adaptere for å få fylt flasken. - i tillegg er det problematisk med tilkoblingen. Jeg prøvd å få fylt flaskene i Kroatia og Hellas, uten hell - selv om det finnes steder hvor de kan fylle flasker og ikke bare bytte, så har de ikke adaptere for å fylle norske flasker - og det jeg fester til flasken er jo ikke bare en adapter, men også en regulator, så jeg antar at man ikke kan bruke den til å få fylt flasken. Har publikum noen råd her? Bytte til flasker med skrukobling, og anta at det blir lettere å få fylt disse? Eventuelt, kanskje det er mulig å få kjøpt en adapter til click-on-flasker slik at jeg kan få etterfylt flaskene jeg har? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 5.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2024 Enkleste er vel å kjøpe de flaskene de har i det landet du er i, og så kjøpe å bytte koblingen på gasslangen til komfyren.. Det gjorde vi når vi var nedover i Europa Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 5.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2024 Hvis man reiser ut av Skandinavia så er det vel bare å besøke en restaurang ved havna, koster ikke skjorta å spise på restauranger som i Norge Øl er i hvert fall billigere å få servert i restaurang enn medbrakt fra norsk butikk Ellers om man vil spise i båten bringer de sikkert "just eat" til havna også. Så med mindre man skal kjøpe matvarene på butikken i det landet man besøker så er det vel mye jobb (+ svært kjøleskap/fryser for å ta med seg all slags proviant hjemifra) og ingenting spart. Ellers er ikke elektrisk komfyr mer trygt i en båt en åpen flamme på gasskomfyren eller er jeg igjen på helt feil spor? Om jeg skulle steke fiskefangsten på tur så ville jeg tenkt på elektrisk komfyr i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2024 1 hour ago, Ida Marie III said: Enkleste er vel å kjøpe de flaskene de har i det landet du er i, og så kjøpe å bytte koblingen på gasslangen til komfyren.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2024 Kaste flaskene etter bruk? Ja, det blir vel det enkleste... Og nei, jeg vurderer ikke å anskaffe aggregat for å forsyne byssa med strøm nok for matlaging. Og nei, det er ikke alltid et godt alternativ å dra på land og spise på restaurant :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 tobixen skrev for 4 timer siden: Kaste flaskene etter bruk? Ja, det blir vel det enkleste... Og nei, jeg vurderer ikke å anskaffe aggregat for å forsyne byssa med strøm nok for matlaging. Og nei, det er ikke alltid et godt alternativ å dra på land og spise på restaurant :) Hvorfor må du kaste dem...de har pant/innbytte i alle EU land på gassflasker.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 13 minutes ago, Ida Marie III said: Hvorfor må du kaste dem...de har pant/innbytte i alle EU land på gassflasker Ja, men ulike flasker i ulike land, og det er begrenset med kapasitet ombord til å ta med seg tomflasker. Slik situasjonen er i Norge nå får man ikke penger tilbake for flaskene, man får kun rabatt dersom man bytter inn en tom mot en full flaske. Har ikke prøvd dette i EU enda. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 tobixen skrev 7 minutter siden: Ja, men ulike flasker i ulike land, og det er begrenset med kapasitet ombord til å ta med seg tomflasker. Slik situasjonen er i Norge nå får man ikke penger tilbake for flaskene, man får kun rabatt dersom man bytter inn en tom mot en full flaske. Har ikke prøvd dette i EU enda. Jo, men de blå campingaz flaskene på 3 kg har de fleste land.. Spania har dessuten store 10 kg,med samme gasskoblinger som i Norge, de med den kraven som trekkes opp, og innbytte som i Norge. Er du utenfor EU nå ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 Ja, som jeg skrev i orginalinnlegget, i Norge, Finland, Spania og Portugal benyttes samme "clip-on"-kobling. Man kan allikevel ikke bytte f.eks. portugisiske flasker i Spania, de bruker forskjellige farger på flaskene. Jeg er i Hellas nå. Antar at jeg blir her en stund, så løsningen er nok å kjøpe en flaske her og prøve å bli kvitt eller bytte den inn her. Jeg er skeptisk til campingaz, det er vel rimelig dyrt, små flasker, også leveres de med en blanding av propan/butan, da kan det kanskje ikke brukes sånn helt uten videre på propanblusset? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Big Horn Svart 6.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 Propan og butan eller blanding av disse kan brukes om hverandre. Forskjellen er at ren butan avdamper langt saktere enn propan under kjølige forhold og du får dermed redusert effekt i blussene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 6.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2024 tobixen skrev for 8 timer siden: Jeg er skeptisk til campingaz, det er vel rimelig dyrt, små flasker, også leveres de med en blanding av propan/butan, da kan det kanskje ikke brukes sånn helt uten videre på propanblusset? Funket fint for oss med campingaz, ingen forskjell.. og den varte lengre en de blå propan flaskene her hjemme Er muligens litt dyrere Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Noen erfaringer så langt: Å bytte flasker underveis, dersom man frekvent krysser landegrenser, det er vanskelig. Forskjellige land har forskjellige flasker og forskjellige rutiner på bytte/innlevering. Stålflasker og koblinger ruster veldig fort der hvor jeg har gassflaskene (ankerrommet i baugen, som ikke er vanntett, og som stadig vekk skylles med saltvann under seiling). De norske kompositt-flaskene er fantastiske, da de ikke ruster. En rasjonell måte å forholde seg til gassflasker på er muligens "bruk og kast" med litt store flasker. Da spiller det heller ikke så stor rolle at flaskene ruster. Regulator og slange får man kjøpt sammen med flaskene, eneste problemet her er at man av og til får regulator med 8mm slange/slangestuss, andre ganger 10mm, så man bør ha noe slags form for overgang som kan brukes. Bruk og kast på denne måten er troligvis rimeligere enn å benytte seg av campingaz. For min del føles det allikevel noe galt å kaste flaskene underveis. "Click-on"-standarden som vi har i Norge er ikke særnorsk. Jeg undres på om det finnes noen komplett liste over alle land som benytter denne standarden, men i allefall Finland, Norge, Spania, Portugal og Bulgaria (i Tyrkia anvender man også "click-on", men det er en tynn 10mm-stuss). Er man i noen av disse landene, bør man gjøre hva man kan for å få fylt det man måtte ha av norske komposittflasker. Forøvrig - det må vel finnes noe slags form for adapter som passer til click-on-koblingen og som kan brukes ved fylling av gass i land hvor de har andre typer standarder? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Flid Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Hvis du har en Eber grill kan du bruke reduksjonsventilen til den og dermed bruke de små originale/uoriginale engangsflaskene. Muligens noe dyrere gass men det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 tobixen skrev for 3 timer siden: Forøvrig - det må vel finnes noe slags form for adapter som passer til click-on-koblingen og som kan brukes ved fylling av gass i land hvor de har andre typer standarder? Ser at våre nye landsmenn fra Øst Europa er kreative. De har overganger og fyller flasker fra fyllestasjoner som er beregnet for fylling av gass på bil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Kosangas har samarbeidet med AGA om bytte flasker, sier at de bytter norske flasker , men butikkene nekter så løsningen ble. å kjøpe en Dansk 10kg med klikk kupling Bytter den i Danmark og fyller den i Norge før neste Tur, Den kan byttes/levere inn i Norge. her er en oversikt pver gass i mange land . et virvar https://bobilplassen.no/fyllestasjoner-for-gass/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dobsen62 Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 XardasKSP skrev On 5.1.2024 at 23.22: Hvis man reiser ut av Skandinavia så er det vel bare å besøke en restaurang ved havna, koster ikke skjorta å spise på restauranger som i Norge Øl er i hvert fall billigere å få servert i restaurang enn medbrakt fra norsk butikk Hører det er lenge siden du har vært utenlandsk🤔 Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 @dobsen62 Selv med lav kronekurs og kroner kjøpt ved valutakontor så tror jeg det koster 30 kr for en halvliter øl på butikken i Norge. Du får en halvliter av god øl med over 5 % på brygga i Gdańsk eller i Mielno eller ved Polen kysten i hvert fall for under 10 PLN (10 PLN+ koster det bare på ferga fra Sverige siden de tenker på penger fra alle svenske og norske kunder ombord som fortsatt synes det er rimelig). Så kan du spise skikkelig topp restaurang middag for 300 NOK med dagens kurser (for 200 før i tida) eller du kan bestille sabla god pizza for 100++ kroner og de leverer den til båten via pyszne.pl Men om man har selvfanga fangst så blir det jo noe annet da vil man gjerne kunne steke den. Ingenting smaker som fisk man fanga selv på stang. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Billigste så langt i Bulgaria var Tarator-suppe, rødbet/gulrot-salat og en hovedrett med svin og ris pluss en halvliter øl for ca femti kroner. (Omtrent samme pris, men mer og bedre mat, ingen øl og påfølgende magesjau i Tyrkia). Det var sant nok noe kantine/IKEA-preg over stedet og lang kø, og maten smakte relativt kjedelig. Så lenge jeg er litt observant og unngår dyre resturanter så har jeg råd til å spise på resturanter i Bulgaria, men det er helt tema. Jeg liker å innta noe varmt og oppkvikkende i koppen på båten på morgenkvisten, og ligger man for anker, så er det mye styr med å komme seg i land for å spise. I Tyrkia kostet gjestehavnene 150 EUR pr natt, pluss/minus 50 EUR, så da var det ikke en opsjon å besøke gjestehavn. Men dette er fortsatt ganske på siden av trådens tema. Jeg kjøpte nettopp en trykkkoker, aner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dét tidligere. Jeg tror jeg kan spare en del gass på det, pluss slippe unna mye varme og kondens inne i båten, særlig for ting som skal koke lenge, slik som ris. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.