Jump to content

frityrolje i 4 takt innenbords diesel. ford 120 hk, volvo penta 130 hk, bobåt/kanalbåt/stålbåt

Sigurd Sjøsjuk

Recommended Posts

hallajs! meg og kameratene har et par motorbåter i forskjellige størrelser med litt forskjellige motorer: en volvo penta diesel 130 hk og en ford motor m 120 hk. vi lurer på dette m frityrolje. har fått høre av chiefien ombord her (suppplybåt) at jeg kan blande frityrolje og parafin for å tynne ut og/eller forvarme brukt (silt) frityrolje i kombinasjon m diesel selv på disse motorene. jeg har skjønt etter beste evne at jeg burdte ha egen tank med ventil som jeg kan justere mengden olje i et blandingsbatteri for blanding av frityrolja og diesel før det går inn i motoren. arbeidsplanen er foreløbig å bruke varme fra kjølinga for å forvarme frityrolja på tank med ferdig blandet frityr/parafin og lage slange ned til blandingsbatteriet for diesel/frityrblanding deretter til dieselpumpa/motoren.   jeg har sikkert tusen spørsmål såklart men jeg vil gjerne høre deres tanker, erfaringer, tips og triks i det hele tatt, målet er å spare på drivstoff på langsikt, også lister jeg opp et par spm :

1.hvordan kan jeg filtrere frityrolja så rimelig som mulig?

2.hvor mye/lite parafin burdte jeg bruke og hva er de rimeligste alternativene /tilav parafin?

3.er det no vits å forvarme dersomjeg blander inn parafin?

4.vil detta kødde til motora våre nå J****?

5. tips til blandingsbatteri?

6.er det noe mekanisk jeg kan gjøre med motoren som kan hjelpe eller skåne?

7.hare no for seg?

8. alt om filtrering av brukt frityrolje?

Litt på tynn is her, men har hørt at det kun er praktisk mulig hvis du har en gammel forkammermatet dieselmotor. Med innsprøyting gjennom dyser risikerer du tetting samt mer korrosjon av dyser fra frityrolja som gir dårligere forstøving som gir dårligere forbrenning som gir mer soting osv. Kan fort bli dyrt. Men eksosen skal lukte gatekjøkken :-)  

Så vidt jeg minnes så inneholder frityrolje noe rundt 20% glyserin som fjernes når frityroljen konverteres til biodiesel. Leser også at glyserin kan brukes som tilsetning til diesel så hvorfor fjerne den da?

Kanskje brukt frityrolje funker bedre i en dieselmotor enn jeg har trodd, må bare filtrere ut litt pølser og poteter først...

Har varmet poolen med 50/50 frityrolje og diesel i en 30kW Webasto men blir der mer enn 50% frityr så sliter Webastoen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 uker senere...

Her er oppskriften på gatekjøkken-dieselen til Odd Egil Solheim.

Ingredienser:
* 0,2 liter metanol
* 7 gram vannfri kaustisk soda
* 1 liter brukt matolje/frityrolje (fra
gatekjøkken, filtrert, uten matrester)

Bland først metanol og kaustisk soda. Tilsett så
frityroljen. Miks alt sammen ved ca 30 grader i ca 12
timer med en miksmaster, en sementblander eller
lignende. (Ikke bruk redskap som er i bruk ved
matlagning.)

La blandingen stå i minst 12 timer. Blandingen har da
skilt seg til 1 liter biodiesel (fettsyremetylester) og 0,2
liter glyserin. (Glyserin + vann = grønnsåpe)

Biodiesel er ganske sterke saker og biler med dårlige
gummislanger i dieseltilføreslen kan få et problem.

Sjekk derfor med forhandler før du begynner å bruke
biodiesel. Alle Volkswagen og Audi beregnet for
diesel er etter 1995 også godkjente for biodiesel.

Når du går over til å bruke biodiesel vil avleiringer fra
vanlig diesel i slanger og tank løse seg opp. Dette
setter seg fast i dieselfilteret. Du vil derfor komme til å
trenge nytt dieselfilter ganske fort etter at du har
begynt å kjøre på biodiesel.

Biodiesel blir tyktflytende
når det er kaldt. Når temperaturen synker under ca 6-7
grader må du begynne å blande med vanlig diesel.
Under 0 grader bør du halvblande biodiesel og vanlig
diesel.

Signil skrev On 7.1.2024 at 11.15:

Litt på tynn is her, men har hørt at det kun er praktisk mulig hvis du har en gammel forkammermatet dieselmotor. Med innsprøyting gjennom dyser risikerer du tetting samt mer korrosjon av dyser fra frityrolja som gir dårligere forstøving som gir dårligere forbrenning som gir mer soting osv. 

En forkammermotor har da dyser den også! Forskjellen er bare at den ene sprøyter inn dieselen i et forkammer, den andre direkte i sylinderen. 

Jeg er glad jeg har råd til diesel så jeg slipper å fore motoren med fastfoodrester. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...