ArvidKa Startet 8.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2024 Hei! Hadde i sommer et innlegg om båten min, en Askeladden 505 Freestyle med Yamaha F100D (2014/2015 modell) som var baktung, og min prosess med å montere SmartTabs: Som beskrevet uti tråden var effekten formidabel med SmartTabs! Denne 100-hesteren har godt med krefter, men jeg kunne tenke meg å få et mer behagelig marsjturtall / bedre bensinforbruk med en ny propell, gjerne en fire-bladet stålpropell. Nåværende propell er Yamaha standard alupropell i størrelse 13" X 19" K og gearhuset er visstnok 4 1/4" Oppnår på WOT akkurat 6000 Rpm og farten da ca. 35 knop (lett grodd, og et temmelig ru bunnstoff.. Dette skal selvsagt utbedres ved vårpussen). Men på ønsket cruisefart ca 25 knop er turtallet høyt opp på 4000-tallet og det synes unødvendig høyt, mtp. lyd, slitasje og bensinforbruk. Har brukt vinteren til å søke etter stålpropell, som jeg har hatt god erfaring med på Bravo-drev og Yamaha 150HK. Og gjerne en fireblader, for godt grep. Ser for meg en dimensjon på 4 x 13,25 x 17 f.eks.(?) Noen som har erfaring med Polastorm / Poleax, Exciter etc. som selges i Norge og er relativt rimelige kontra Solas, Turbo, Powertech etc.? Jeg er fast på Finn.no men finner lite eller intet som passer. Hører gjerne med "propellmafiaen" hva dere vil foreslå til min Yamaha F100D! På forhånd mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2024 Jeg kunne godt tenkt meg å prøvd Mercury/Quicksilver sine Spitfire / Nemesis proper. Fins i alu og stål @Teerex har vel testet disse litt .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2024 Ja har noen liggende både i stål og alu. Alle har 19P stigning Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Forrige båt, Askeladden 585 hadde Merc115 efi, som er en Yamahakonstruksjon. Den hadde marsjfart på 4000 og laveste forbruk der. Syntes ikke støyen var overveldende. Men den hadde vel 17P lå på 22-24knop da. Det er nok en swwetspot for de motorene. Syntes den var slapp i bunn den jeg hadde, men båten var nok ganske mye tyngre da og kansje dypere V-bunn. Hr ikke hørt om noen som har 4-blader på 585. tipper du mister toppfartta, men får bra aks og bra grep. Må si det er fint å ha båt som ikke er undermotorisert. Tror 150HK ville passet 585'en mye bedre sånn sett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ArvidKa Svart 9.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Det jeg primært ønsker er ikke max toppfart. Men et godt grep og en grei aksellerasjon opp til en behagelig marsjfart, med turtallet lavere enn hva jeg har nå. Føler nåværende hvite standard yamaha alupropell «sløser» med kreftene. Derfor tenker jeg fireblader prop. Og gjerne i stål for å «bite» mer i vannet. Monteringshøyden synes forresten å være perfekt, lett hevet. Siden jeg har WOT på anbefalte 6000 rpm med 13x19 alu har jeg tenkt at kombinasjon stål og fireblader burde antyde 17" pitch?? Andre anbefalinger enn Spitfire/Nemesis? Noen som kjenner Poleax, som er noe billigere? Ukjent merke for meg… Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 9.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Kan denne være aktuell? Trophy Plus (som jeg forstår er en utgått serie): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250956288 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 denne hadde nok vært interessat å prøvd.. Ser fjordling gjengen ofte skryter av kjøreegenskapene på Trophy+ Større diameter enn vanlig for klassen + 4 blad - tenker denne sitter som et skudd i mellomregisteret, på bekostning av litt toppfart. Men vil tro den vil kunne heves 1-2 hull opp for å få tilbake litt fart/turtall - bare en måte å finne ut.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 ArvidKa skrev for 2 timer siden: Kan denne være aktuell? Trophy Plus (som jeg forstår er en utgått serie): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=250956288 En slik propell hadde jeg på en Askeladden 605 med Mercury optimax 115. Den hadde 19 i stigning og var noe for tung for båten. I forhold til original Mercury blackmax alupropell så har Trophy + fenomenalt grep i vannet og betydelig baugløft. Det var ingen forskjell i toppfart. Trophy+ er en propell som jeg var særdeles fornøyd med, og gjorde båten vesentlig bedre å kjøre. Laser til Mecury kan også være et godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Mine sølvgutter, Mercury Spitfire X7 og en bortimot ubrukt Quicksilver Q4 (kjøpt rimelig på finn.no) som er helt identiske propeller såvidt jeg kan se. Kjekt å ha en i reserve.... Og den sorte Spitfire alu, med nesten like bra egenskaper til en langt lavere pris. Iallefall for snart 10 år siden da jeg kjøpte den. Og 7-8 år siden jeg kjøpte X7'en. Men vi ser antydning til kavitasjon ytterst på bladene, lakken er borte. Kjørt hardt i over 40 knop Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ArvidKa Svart 9.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2024 Tusen takk for oppmuntrende svar! Forstår det slik at dine propeller, @Teerex, alle er 19" pitch. Jeg må nok ned på 17" pitch siden vi må ta hensyn til A) stål og B) fire blader istedet for tre. Dessuten C) trekvart tomme større diameter enn min 13x19 originalpropell (håper det er plass!!). Hjertens takk for flotte innspill! PS: Regner med/håper jeg har rett i at dette er til 4,25" gearcase?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Med disse oppnår jeg 5600-5800 rpm på min Mercury F115 med 2,07:1 utveksling på en 18-foter (NavetteS540). Og 43-44 knop toppfart. Disse propellene i 17P stigning har 13" diameter, altså samme som din originale. Mine i 19P har 12,7" og 12,5" diameter. Når jeg sjekker dagens priser på nye slike i stål så får jeg sjokk, og skjønner jeg at jeg sitter på noe gull her... Kanskje lite fristende å kjøpe ny propell til 10 båtlapper eller deromkring i dag. Som et minne fra en svunnen tid, her er en snart 10 år gammel annonse der jeg solgte en Spitfire alu 17P. Det var andre tider prismessig https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=49462325 Den gangen hadde jeg forresten en Honda BF90D på hekken, med 2,33:1 utveksling. Men 17P ble altså litt for lite så jeg kjøpte 19P, og akkurat samme propell kan jeg nå bruke på min Mercury F115 pga. annen utveksling. Nemesis er fortsatt overkommelig i pris, selv om den har gått opp med nesten en tusenlapp de siste par årene. kr 2.723,- hos Ravns Garage. Spitfire (stål og alu) leveres forøvrig med hubkit for Mercury motorer, mens Quicksilver Nemesis (alu) og Q4 leveres uten hubkit og er noe rimeligere. Men da trenger du et hubkit til din motor, som er f.eks. 835272Q1 fra Quicksilver. Det stemmer at det er 4,25" gearcase på de aller fleste motorene i denne effektklassen. Din motor har vel 2,31:1 utveksling som betyr at propellen snurrer noe saktere enn hos oss med f.eks. 2,07:1. Sånn sett kan det være en mulighet for at 17P blir i minste laget, hvis du da ikke ofte har mye folk med. Jeg lånte bort min 19P Spitfire alu for noen år siden, til en Finnmaster 5700 med Yamaha F100. Han fikk litt for lite turtall såvidt jeg husker, men det er jo en vesentlig større båt enn din. Jeg hevet jo motoren et hull på min båt i forhold til med 3-blads propell, og da utjevnes noe av forskjellen mot 4-blad. Her er en tråd som kanskje har noe interesse for deg: Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 ArvidKa skrev for 13 timer siden: PS: Regner med/håper jeg har rett i at dette er til 4,25" gearcase?? jeg trodde trophy bare var til 4.75" , men ser ut som at 17" og 19" er til 4.25". Mener største diameter til disse motorene er 14" Dette med pitch kan være en smule forvirrende - fabrikanter kan feks måle på ulike måter, samt at bladutforming ellers har mye å si. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArvidKa Svart 10.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Takk, Ivar, finner nå det samme 4,25" på nettsidene.for de to minste 17 og 19. Så det ser ut til at Trophy’en jeg linket til skulle passe bra. Den har i forhold til min alu (13x19k) både større diameter, fire blad og er i rustfritt stål, så jeg tenke at å gå ned til 17" pitch i teorien burde passet bra.(?). Blir jo uansett en del prøving og feiling, men da har man jo Finn.no…. Og koster ikke stort mer enn en alupropell. Men jeg snuser litt på Spitfire også…. Noen som har noe å selge?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2024 Ja Trophy Plus propell i 17P er forresten omtalt i denne tråden under. Litt forvirring akkurat omkring dette med 4,25" eller 4,75" girhus. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ArvidKa Svart 10.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2024 OPPDATERING! Da er jeg (trådstarter) tilbake med en oppdatering, etter å ha fått svært gode og konkrete råd fra både @Teerex og @ivar ang. propellvalget til Askeladden 505 og Yamaha F100D. Det endte med at jeg bestilte en ny NEMESIS firblader sortlakkert alu-propell. Dimensjon 4 X 12,5" X 19". Og hubkit Flo-Torq II til min Yamaha F100D. Motoren er nå også hevet ett hull, til hull 3 fra toppen. Båten sjøsatt i forgårs, med +1 i luft og +3,5 i vann. Med full tank under akterbenken (70 liter) spratt den lekende lett opp i plan med en herlig aksellerasjon, og marsjfart 22-25 knop ble oppnådd på et behagelig turtall og bensinforbruk. Toppfart 37,6 knop og 5700 rpm ved WOT og godt uttrimmet motor. Lettkjørt som en gokart! Hentet idag hyttegjester, så vi var seks personer ombord, og det var ingen som helst problemer. Nå kan jeg se antiventilasjonsplaten i vannskorpen, og adskillig «penere» kjølvann bak båten, og minimalt med sprut. Jeg er svært fornøyd (hadde kanskje ønsket 5900-6000 rpm på topp?), men tanken er jo fortsatt stappfull og tung der bak. Vi får se utover våren og sommeren. Så langt strålende fornøyd. Nok en gang en stor takk til alltid hjelpsomme bidragsytere !! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2024 ArvidKa skrev On 10.3.2024 at 17.19: Jeg er svært fornøyd (hadde kanskje ønsket 5900-6000 rpm på topp?), men tanken er jo fortsatt stappfull og tung der bak. Vi får se utover våren og sommeren. det triste faktum her er som regel at fart/turtall går ned ila sesongen - litt groe , mer skrot dras ombord + at kald luft gir mer futt enn varm (men det har nok marginal betydning her..) Om nødvendig så får du rive i en 17" om nødvendig til sommeren - det kompisene mine kaller "festivalpropell" (koster jo heller ikke allverden å få gjort lett modifikasjon , slik at den feks får stigning tilsvarende 18" ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArvidKa Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 OPPDATERING! Da har jeg kommet i mål med propellvalget! Hadde lyst på fire blader og stål. Kom over en Mercury SPITFIRE X7 på Finn, 4 x 13,5" x 15". Altså betydelig ned i pitch. Med denne oppnår jeg 6100 rpm og 34-35 knop WOT med meg selv og full tank. Og den aksellererer noe hinsides! Utrolig hole shot! En rå propell. Takk for mange anbefalinger. Men med den tunge Spitfire X7 og medfølgende Flo-torq ll hubsett fikk jeg litt propellrasling/during i båten, på 600-1000rpm i gir. Såkalt prop chatter. Plagsomt på dorgefart. Men etter å ha besøkt TheHullTruth-forumet fikk jeg råd fra Ken at Propgods om å skifte hub/boss til Mercury SSR hub. Dette er et ganske nytt boss med et gummi-dempende system. Og vips så var det silkemyk gange og nesten umerkelige girskift, uten «klunk». Vil derfor gjerne tipse andre som har tunge stålpropeller om Mercury SSR hubkitet. Jeg brukte bare SSR-innsatsen, men beholdt thrust washer og skive/mutter baktil fra mitt Yamahasett. Derfor kan den adapteres også til andre merker (Suzuki, Honda osv.) Burde være standard anbefaling mener nå jeg! Veldig fornøyd nå😄 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Interessant, hva koster denne SSR hub'en da? Har ikke hatt noen problemer med prop chatter på min Mercury F115 med Mercury Flo-Torq II og X7. Har kjørt mye på tomgang/sakte fart innimellom. Men hadde vært en fordel med mykere girskift når man har en sånn tungvekter av en propell. Har faktisk tenkt å få ut båten i sommer, den har stått i hagen to somre på rad (for mye jobb samt andre interesser også). Litt trist men slik ble det nå. Ennå ikke rundet 200 timer på 9 år gammel motor, så har mye å ta igjen Kanskje du burde prøve en Spitfire/Nemesis alu 17P bare for å sammenligne. Hvis det ikke dukker opp en X7/Q4 17P plutselig da.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ArvidKa Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Kr 1440,- hos dine venner på Ravns garage. Markant forskjell! Inni sleeven er det vulket fast (gummi) et indre rør, og bakre adapter har mange riller/splines, ikke bare ett i hvert hjørne. Sier meg fornøyd nå. Nemesis alu 4x12,5x19 ble for tung når båten var lastet, kun 5300 rpm. Nå har jeg plutselig fått litt å gå på, så jeg holder på Spitfiren. Må samtidig igjen få takke deg og @ivar for gode tips. Råe propeller, dette her! God sommer😀 https://www.ravnsgarage.no/flo-torq-ssr-3 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 artig å få sånne tilbakemeldinger! - ikke alltid man treffer så godt (og så må jeg nok passe meg litt sjøl så jeg ikke havner utpå på propellkjøret igjen Men, en liten alu spitfire eller 2 kan vel ikke skade... ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArvidKa Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Ja har bestilt denne SSR-greia, noe penger må man jo bruke Kjøpte noe annet i samme slengen. Synd ikke Ravns har fraktfritt ved bestilling over x antall tusen, slik enkelte andre båtsjapper har. Og frakta er jo dessuten ikke billig heller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ArvidKa Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Så bra! Håper du blir like godt fornøyd som meg! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Yamaha har også noe tilsvarende kalt SDS (Shift damping system) , men propellutvalget kan nok neppe måle seg med Mercury/quicksiler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArvidKa Svart 12.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 @ivar, jeg kom fra Yamaha F150 DETX på en Yamarin 65DC, og den hadde Reliance stålprop fra Yamaha med nettopp dette suverene SDS- systemet, så jeg var nok litt for godt vant da jeg endte opp med Flo-Torq ll. Men ved å bytte til Flo-Torq SSR er jeg plutselig fornøyd igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.