Jump to content

Grinde 28 seilbåt - Vil økning av motorstørrelse smmen med økt stigning kunne gi økt fart og skyv?


Lazyjack

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:

Ja, det stemmer nok - den grov seg ikke spesielt mye ned selv på full fart.

Syntes uansett 5 knop på den Grinde'n var lite fra en 18hk motor - hva får du av turtall på fullt?
En 12" propell, det er jo knapt over hva man bruker til å vispe krem med på kjøkkenet og vil ikke akkurat hjelpe på...

Jeg hadde en 17x11, 3-bladet VP foldepropell på min 28hk, som nok var større enn jeg ville blitt tilbudt om jeg ba noen om å dimensjonere en ny propell for meg - men likevel ikke mer enn at motoren klarte å dra den til foreskrevet toppturtall..

Min propell er en trebladet Maxprop trebladet foldepropell  12"*22 grader. Den kan justeres i trinn på 2 grader opp til 30 grader. Jeg har ikke plass til større propell pga. klaring over, se bilde. Ved å forlenge akslingen 7-8 cm kunne jeg få plass til 14".

Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. 

Link to post
Santa_Claus skrev for 7 timer siden:

Synes farten høres litt lav ut for seilbåt i forhold til motorstørrelse og vannlinjelengde.

 

Hvorfor ikke bare prøve å justere opp stigningen et hakk på propellen? Oppnår du fortsatt maks oppgitt turtall for motoren så er dette OK og du kan kanskje øke stigning enda litt til.

 

En dieselmotor er turtallregulert. Med det menes at du stiller inn ønsket turtall med gasshendelen og dieselpumpen øker dieselmengden ("gir gass") til dette turtallet oppnåes. Går motoren med liten (eller ingen belastning dvs giret i fri så kreves minimalt med diesel). Er belastningen for stor vil pumpen levere maksimalt med diesel uten at ønsket turtall oppnåes. Luftmengden er da ofte for liten og du ser det som svart eksos (sot) pga uforbrendt diesel. Med andre ord så merkes det ikke at det brukes en for lett propell bortsett fra på båtfart. En for tung propell vil medføre at ikke maks turtall oppnåes og motoren vil jobbe for tungt.

 

Overført til bilverden så tilsvarer dette å ha bilen i f.eks 2. eller 5. gir og kun gi gass til f.eks 1500 omdreininger pr. sek oppnåes. Prøver du å komme opp bakken på 5. gir må du til slutt gi full gass for å holde turtall og kommer kanskje ikke opp. På 2. gir kan du lett kjøre opp hvor som helst, krever lite gasspådrag på flat vei, men du får lite fart.

Stigning på båtpropellen har samme effekt. Kanskje du har båten i 2. gir og trygt kan gire om til 3. eller 4. gir uten at motoren jobber for tungt?

 

Joda, alt dette er kjent stoff og må vel karakteriseres som basiskunnskap for en som har hatt båt i 55 år👍

Link to post
3 hours ago, Lazyjack said:

Joda, alt dette er kjent stoff og må vel karakteriseres som basiskunnskap for en som har hatt båt i 55 år👍

 

Godt å høre at dette er velkjent stoff.

Det er ikke alle som forstår dette med propell og stigning. Heller ikke at en dieselmotor oppfører seg forskjellig i forhold til bensinmotor hvis du gir "full gass".

 

3 hours ago, Lazyjack said:

Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. 

 

Hvis du har for liten stigning på propellen vil du oppnå forventet turtall, men ikke fart. Er derfor helt enig med deg i forhold til å øke stigningen. Ser fra dokumentasjonen at 22 grader tilsvarer 9,2 tommers stigning og 24 grader gir 10 tommers stigning

Link to post
Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Jeg har ikke plass til større propell pga. klaring over, se bilde. Ved å forlenge akslingen 7-8 cm kunne jeg få plass til 14".

Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. 

Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles.

Ser ikke bilde.

Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner)

Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra.

Så sjekk  om ikke det er det samme forholdet for Follepropell.

image.png.87c78cbd2811083367ecb58e71b22dd4.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 17 minutter siden:

Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.

Så sjekk  om ikke det er det samme forholdet for Follepropell.

 

Jeg oppfatter det som et minimumsmål. Jeg kan ikke se at det er kritisk å forlenge akslingen litt, men det er jo litt avhengig av hvordan den er dimensjonert i forhold til propellstørrelse og effekt.  På min båt er det plass bak braketten til en sinkanode og litt til, så jeg tror det er rundt 3x akseldiameter. Avstanden fra forkant propellhode bak  til bladene på min foldepropell er også betydelig større enn det tegningen over viser.

 

 

 

 

Link to post
Roger jo skrev 55 minutter siden:

Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles.

Ser ikke bilde.

Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner)

Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra.

Så sjekk  om ikke det er det samme forholdet for Follepropell.

image.png.87c78cbd2811083367ecb58e71b22dd4.png

Beklager manglende bilde, jeg fant det ikke igjen. Jeg har P-brakett og målene i skissen er godt overholdt. 

Link to post
Lanber skrev 1 time siden:

Sett opp stigningen og få senket max turtall til 3200-3400.  Så bruker du mentalt 3000 som maks turtall, du får mer fart for mindre støy. 

 

I flg. propellmanualen vil en økning i stigning på 2 grader redusere turtall  12-15%. I mitt tilfelle vil da økning i stigning fra 22 til 24 grader redusere turtallet fra fra 3600 til ca. 3100. Tenker jeg kommer til å prøve det👍

IMG_20240115_144412.jpg

Link to post
Lazyjack skrev 1 minutt siden:

I flg. propellmanualen vil en økning i stigning på 2 grader redusere turtall  12-15%. I mitt tilfelle vil da økning i stigning fra 22 til 24 grader redusere turtallet fra fra 3600 til ca. 3100. Tenker jeg kommer til å prøve det👍

Men det gjelder bare hvis motoren har full belastning på 3600 med 22 grader. For regulatoren slipper den trolig ikke noe særlig over 3600 uansett. Du kan som sagt sjekke ved å holde båten i ro, eller taue en annen båt,  slik at du får tyngre belastning. Jeg gjør som @Lanber foreslår. Jeg har forholdsvis tung propellstigning, og regulerer ned mot 3000, eller til at jeg ser at det ikke er svart røyk. I sterk motvind må en gjerne gå litt mer ned på turtallet. Min motor (MD2030) leverer 28 hk ved 3600 rpm, men den leverer 25 hk på 3000 rpm, hvis den får full belastning der. Så det har egentlig veldig lite å si om den går litt tungt. En må bare passe på dette med svart røyk. Det skulle jo egentlig regulatoren tatt seg av, men så avansert er den ihvertfall ikke på min motor.

Link to post
Roger jo skrev On 15.1.2024 at 9.15:

Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles.

Ser ikke bilde.

Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner)

Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra.

Så sjekk  om ikke det er det samme forholdet for Follepropell.

image.png.87c78cbd2811083367ecb58e71b22dd4.png

Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2?

Link to post
Lazyjack skrev 27 minutter siden:

Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2?

Jeg tror det er en trykkfeil. At det skulle stått d=propelldiameter. Altså d i formlene betyr propelldiameter. Så jeg tolker det slik at D skal være minst 0.2 x propelldiameter,

 

Men forholdene blir jo uansett ganske forskjellige med en skråstilt aksling og en brakett langt fra kjølen. 

 

3392569723.jpg?chk=B6368A

https://www.f-b.no/nyheter/var-jo-et-sjokk-for-ham/s/2-2.952-1.8535846

 

Noen bilder her også:

http://tecomeco.de/grinde/

Link to post

Det viktige er at du sjekker etter justering hva du faktisk oppnår av turtall med fullt pådrag og i fart, det er den reelle testen. Ikke når du henger fast i ei brygge eller drar en lekter.  (husk varm motor).

 

Motstanden i vannet øker i 3 potens for displacement båter mens momentet motoren leverer er tilnærmet flatt, men synkende mot max effekt.  

 

Jeg oppnår 2900rpm som kanskje er litt lavt for en D1-30, men jeg kjører til gjengjeld sjelden over 2500rpm.  Da er det i så fall kun for å blåse ut sot  Typisk marsjer jeg på 1800-2000 som er behagelig for øret og vibrasjoner. 

Link to post
Lazyjack skrev 35 minutter siden:

Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2?

jeg forstår ikke.

D  er lik propelldiameter skal inn i formelen på A.B,C.D

E er avstanden mellom hylse og propel, her har jeg lært  at  den bør være 1,5 X aksel diameter  da er det plass til en flat sinkanode 

Sleipner sier 0,5 til 1 mulig det er minimum. 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 3 timer siden:

jeg forstår ikke.

D  er lik propelldiameter skal inn i formelen på A.B,C.D

E er avstanden mellom hylse og propel, her har jeg lært  at  den bør være 1,5 X aksel diameter  da er det plass til en flat sinkanode 

Sleipner sier 0,5 til 1 mulig det er minimum. 

 

D=d*0,2 (5 mm i mitt tilfelle) 

D= Propelldiameter (35 cm i mitt tilfelle) 

Åpenbart en trykkfeil. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...