Lazyjack Svart 14.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Arne Henriksen skrev On 14.1.2024 at 13.41: Ja, det stemmer nok - den grov seg ikke spesielt mye ned selv på full fart. Syntes uansett 5 knop på den Grinde'n var lite fra en 18hk motor - hva får du av turtall på fullt? En 12" propell, det er jo knapt over hva man bruker til å vispe krem med på kjøkkenet og vil ikke akkurat hjelpe på... Jeg hadde en 17x11, 3-bladet VP foldepropell på min 28hk, som nok var større enn jeg ville blitt tilbudt om jeg ba noen om å dimensjonere en ny propell for meg - men likevel ikke mer enn at motoren klarte å dra den til foreskrevet toppturtall.. Vis hele sitatet Min propell er en trebladet Maxprop trebladet foldepropell 12"*22 grader. Den kan justeres i trinn på 2 grader opp til 30 grader. Jeg har ikke plass til større propell pga. klaring over, se bilde. Ved å forlenge akslingen 7-8 cm kunne jeg få plass til 14". Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. Link to post
Lazyjack Svart 14.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Santa_Claus skrev On 14.1.2024 at 10.47: Synes farten høres litt lav ut for seilbåt i forhold til motorstørrelse og vannlinjelengde. Hvorfor ikke bare prøve å justere opp stigningen et hakk på propellen? Oppnår du fortsatt maks oppgitt turtall for motoren så er dette OK og du kan kanskje øke stigning enda litt til. En dieselmotor er turtallregulert. Med det menes at du stiller inn ønsket turtall med gasshendelen og dieselpumpen øker dieselmengden ("gir gass") til dette turtallet oppnåes. Går motoren med liten (eller ingen belastning dvs giret i fri så kreves minimalt med diesel). Er belastningen for stor vil pumpen levere maksimalt med diesel uten at ønsket turtall oppnåes. Luftmengden er da ofte for liten og du ser det som svart eksos (sot) pga uforbrendt diesel. Med andre ord så merkes det ikke at det brukes en for lett propell bortsett fra på båtfart. En for tung propell vil medføre at ikke maks turtall oppnåes og motoren vil jobbe for tungt. Overført til bilverden så tilsvarer dette å ha bilen i f.eks 2. eller 5. gir og kun gi gass til f.eks 1500 omdreininger pr. sek oppnåes. Prøver du å komme opp bakken på 5. gir må du til slutt gi full gass for å holde turtall og kommer kanskje ikke opp. På 2. gir kan du lett kjøre opp hvor som helst, krever lite gasspådrag på flat vei, men du får lite fart. Stigning på båtpropellen har samme effekt. Kanskje du har båten i 2. gir og trygt kan gire om til 3. eller 4. gir uten at motoren jobber for tungt? Vis hele sitatet Joda, alt dette er kjent stoff og må vel karakteriseres som basiskunnskap for en som har hatt båt i 55 år? Link to post
Santa_Claus Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Lazyjack skrev On 14.1.2024 at 18.05: Joda, alt dette er kjent stoff og må vel karakteriseres som basiskunnskap for en som har hatt båt i 55 år? Vis hele sitatet Godt å høre at dette er velkjent stoff. Det er ikke alle som forstår dette med propell og stigning. Heller ikke at en dieselmotor oppfører seg forskjellig i forhold til bensinmotor hvis du gir "full gass". Lazyjack skrev On 14.1.2024 at 18.02: Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. Vis hele sitatet Hvis du har for liten stigning på propellen vil du oppnå forventet turtall, men ikke fart. Er derfor helt enig med deg i forhold til å øke stigningen. Ser fra dokumentasjonen at 22 grader tilsvarer 9,2 tommers stigning og 24 grader gir 10 tommers stigning Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Lazyjack skrev On 14.1.2024 at 18.02: Jeg har ikke plass til større propell pga. klaring over, se bilde. Ved å forlenge akslingen 7-8 cm kunne jeg få plass til 14". Jeg får forøvrig 3.600 o/min som er det jeg skal ha. Jeg vurderer å øke stigningen fra 22 til 24 grader før sjøsetting i år. Vis hele sitatet Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles. Ser ikke bilde. Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner) Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra. Så sjekk om ikke det er det samme forholdet for Follepropell. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Roger jo skrev On 15.1.2024 at 8.15: Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter. Så sjekk om ikke det er det samme forholdet for Follepropell. Vis hele sitatet Jeg oppfatter det som et minimumsmål. Jeg kan ikke se at det er kritisk å forlenge akslingen litt, men det er jo litt avhengig av hvordan den er dimensjonert i forhold til propellstørrelse og effekt. På min båt er det plass bak braketten til en sinkanode og litt til, så jeg tror det er rundt 3x akseldiameter. Avstanden fra forkant propellhode bak til bladene på min foldepropell er også betydelig større enn det tegningen over viser. Link to post
Lazyjack Svart 15.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Roger jo skrev On 15.1.2024 at 8.15: Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles. Ser ikke bilde. Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner) Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra. Så sjekk om ikke det er det samme forholdet for Follepropell. Vis hele sitatet Beklager manglende bilde, jeg fant det ikke igjen. Jeg har P-brakett og målene i skissen er godt overholdt. Link to post
Lanber Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Sett opp stigningen og få senket max turtall til 3200-3400. Så bruker du mentalt 3000 som maks turtall, du får mer fart for mindre støy. Link to post
Lazyjack Svart 15.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Lanber skrev On 15.1.2024 at 12.33: Sett opp stigningen og få senket max turtall til 3200-3400. Så bruker du mentalt 3000 som maks turtall, du får mer fart for mindre støy. Vis hele sitatet I flg. propellmanualen vil en økning i stigning på 2 grader redusere turtall 12-15%. I mitt tilfelle vil da økning i stigning fra 22 til 24 grader redusere turtallet fra fra 3600 til ca. 3100. Tenker jeg kommer til å prøve det? Link to post
J-Å Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Lazyjack skrev On 15.1.2024 at 13.42: I flg. propellmanualen vil en økning i stigning på 2 grader redusere turtall 12-15%. I mitt tilfelle vil da økning i stigning fra 22 til 24 grader redusere turtallet fra fra 3600 til ca. 3100. Tenker jeg kommer til å prøve det? Vis hele sitatet Men det gjelder bare hvis motoren har full belastning på 3600 med 22 grader. For regulatoren slipper den trolig ikke noe særlig over 3600 uansett. Du kan som sagt sjekke ved å holde båten i ro, eller taue en annen båt, slik at du får tyngre belastning. Jeg gjør som @Lanber foreslår. Jeg har forholdsvis tung propellstigning, og regulerer ned mot 3000, eller til at jeg ser at det ikke er svart røyk. I sterk motvind må en gjerne gå litt mer ned på turtallet. Min motor (MD2030) leverer 28 hk ved 3600 rpm, men den leverer 25 hk på 3000 rpm, hvis den får full belastning der. Så det har egentlig veldig lite å si om den går litt tungt. En må bare passe på dette med svart røyk. Det skulle jo egentlig regulatoren tatt seg av, men så avansert er den ihvertfall ikke på min motor. Link to post
Lazyjack Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Roger jo skrev On 15.1.2024 at 8.15: Å øke stigningen høres riktig ut, er lik økt dieselforbruk og så får du se om du får 3600 omd fremdeles. Ser ikke bilde. Med fast propell er det max avstand brakett/hylse propell 1 X akseldiameter.(Sleipner) Lærte en gang i tiden at 1.5 x akseldia var bra. Så sjekk om ikke det er det samme forholdet for Follepropell. Vis hele sitatet Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2? Link to post
J-Å Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Lazyjack skrev On 16.1.2024 at 14.34: Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2? Vis hele sitatet Jeg tror det er en trykkfeil. At det skulle stått d=propelldiameter. Altså d i formlene betyr propelldiameter. Så jeg tolker det slik at D skal være minst 0.2 x propelldiameter, Men forholdene blir jo uansett ganske forskjellige med en skråstilt aksling og en brakett langt fra kjølen. https://www.f-b.no/nyheter/var-jo-et-sjokk-for-ham/s/2-2.952-1.8535846 Noen bilder her også: http://tecomeco.de/grinde/ Link to post
Lanber Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Det viktige er at du sjekker etter justering hva du faktisk oppnår av turtall med fullt pådrag og i fart, det er den reelle testen. Ikke når du henger fast i ei brygge eller drar en lekter. (husk varm motor). Motstanden i vannet øker i 3 potens for displacement båter mens momentet motoren leverer er tilnærmet flatt, men synkende mot max effekt. Jeg oppnår 2900rpm som kanskje er litt lavt for en D1-30, men jeg kjører til gjengjeld sjelden over 2500rpm. Da er det i så fall kun for å blåse ut sot Typisk marsjer jeg på 1800-2000 som er behagelig for øret og vibrasjoner. Link to post
Roger jo Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Lazyjack skrev On 16.1.2024 at 14.34: Har sett litt mer på skissen fra Sleipner. Hvordan skal man tolke at D både er lik propelldiameter og også lik akseldiameter ganger 0,2? Vis hele sitatet jeg forstår ikke. D er lik propelldiameter skal inn i formelen på A.B,C.D E er avstanden mellom hylse og propel, her har jeg lært at den bør være 1,5 X aksel diameter da er det plass til en flat sinkanode Sleipner sier 0,5 til 1 mulig det er minimum. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Lanber skrev On 16.1.2024 at 15.15: Det viktige er at du sjekker etter justering hva du faktisk oppnår av turtall med fullt pådrag og i fart, det er den reelle testen. Ikke når du henger fast i ei brygge eller drar en lekter. (husk varm motor). Vis hele sitatet Selvsagt, men før justering kan tyngre belastning gi en indikasjon på hvordan det ligger an. Link to post
Lazyjack Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Roger jo skrev On 16.1.2024 at 15.26: jeg forstår ikke. D er lik propelldiameter skal inn i formelen på A.B,C.D E er avstanden mellom hylse og propel, her har jeg lært at den bør være 1,5 X aksel diameter da er det plass til en flat sinkanode Sleipner sier 0,5 til 1 mulig det er minimum. Vis hele sitatet D=d*0,2 (5 mm i mitt tilfelle) D= Propelldiameter (35 cm i mitt tilfelle) Åpenbart en trykkfeil. Link to post
J-Å Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Lazyjack skrev On 16.1.2024 at 18.36: D=d*0,2 (5 mm i mitt tilfelle) D= Propelldiameter (35 cm i mitt tilfelle) Åpenbart en trykkfeil. Vis hele sitatet Det må vel være slik at d er propelldiameter, ikke akseldiameter. Slik at D=35 cm* 0.2= 7 cm Akseldiameter er bare med i formelen for E. Som da blir 12.5-25 mm, hvis det er 25mm aksel. Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 J-Å skrev On 16.1.2024 at 22.39: Det må vel være slik at d er propelldiameter, ikke akseldiameter. Slik at D=35 cm* 0.2= 7 cm Akseldiameter er bare med i formelen for E. Som da blir 12.5-25 mm, hvis det er 25mm aksel. Vis hele sitatet Ja, det er nok slik det skal være. Her er en annen, tilfeldig hentet fra nettet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn