tobixen Startet 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2024 Dette har jeg tatt opp i en tidligere tråd, uten at jeg finner tilbake til den. Når man står på landejorda så er det definitivt bedre å blande epoksy ihht vekt enn volum. Sett at epoksyen skal blandes 100g med base og 60g med herder, så kan man sette en solid beholder på toppen av en vekt, trykke på "tara"-knappen, fylle på 100g med base, trykke på "tara" igjen og så 60g med herder. Man slipper å skitne til noen måleinstrumenter. Man kan få volumbaserte målinger ganske eksakt dersom man kjøper engangssprøyter på apoteket, men uansett blir det fort griseri av det. Forestillingen om at måling på vekt (masse) er gullstandarden knekker fort når man ligger for anker og dønningene får báten til å gynge mens man prøver å måle. Selv bare bittelitt gynging er tilstrekkelig til at vekta går opp og ned som en jojo. Blandingen skal helst være så nøyaktig som mulig, men i realiteten går det på gefühlen, og man bare krysser fingrene og håper på at det vil bli en robust miks. Dersom man har både volum-ratio og masse-ratio tilgjengelig kan man måle pr volum når man er til sjøs og pr masse når man står på landejorda. I allefall dersom man har f.eks. engangssprøyter tilgjengelig. Det slo meg at dette strengt tatt er en statistisk problem. Dersom man tar et tilstrekkelig antall målinger, så bør man kunne beregne ganske nøyaktig vekt på blandingen. Dersom vekta har en målenøyaktighet på 1g, så kan man kanskje til og med få til mer nøyaktige målinger dersom det er bittelitt bølger og gjør statistikker på målingene. Jeg har skrevet et lite python-script for denne jobben - https://github.com/tobixen/epoxy-mix-calc - kanskje det kan være til nytte for flere enn meg. Det forutsetter selvfølgelig at du har en laptop eller annet egnet device, at python er tilgjengelig eller kan installeres, samt at man har nok kompetanse til å snurre i gang et python-script :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ingar Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 tobixen skrev On 14.1.2024 at 15.53: Når man står på landejorda så er det definitivt bedre å blande epoksy ihht vekt enn volum. Ofte er problemet at blandingsforholdet kun er oppgitt i volum, ikke vekt. Sjekket dette ifm blanding av Seajet epoksy primer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Jeg handler epoxy i sett på bittesmå plastflasker fra Lazada når jeg er her i Chiangmai. Da er det bare å slå sammen to flasker og få riktig blanding uten å måle eller søle. Settene finnes i forskjellige størrelser. Det er langsomtherdende støpe-epoxy som kan brukes til liming og laminering av småtteri når det ikke stilles spesielle krav. Praktisk og billig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 2 hours ago, NilsPils said: Jeg handler epoxy i sett på bittesmå plastflasker fra Lazada når jeg er her i Chiangmai. Da er det bare å slå sammen to flasker og få riktig blanding uten å måle eller søle. Ferdigmålt epoxy. Det er jo en idé for man kan anvende seg av uten nødvendigvis å kjøpe små flasker med epoksy. Et lite problem der, jeg vet ikke hvor signifikant det er, men det er vanskelig å tømme en slik flaske 100%, særlig dersom man har litt tykk base. Samme om man forsøker å måle epoksy med måleskjeer e.l., det vil alltid være noe resin igjen i måleskjeen etter at man har "tømt" den. 11 hours ago, Ingar said: Ofte er problemet at blandingsforholdet kun er oppgitt i volum, ikke vekt. Dersom man har et ønske om å måle ut fra vekt, så er det vel "bare" å for seg et par engangssprøyter og måle hvor mange gram av herder og base man trenger. Problemet da er at man får tall som er umulige å regne på i hodet. Spiller ikke så stor rolle for min del lengre, siden jeg har et lite pythonscript for å hjelpe meg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
eivindch Svart 18.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2024 Forstår ikke helt problemet. For mange år siden, da jeg støpte inn baugpropelltunnellen, kjøpte jeg epoxy hos Svas Kjemi i Fetsund (fabrikat Ebalta såvidt jeg husker). Blandingsforholdet var angitt i vektenheter, men egenvekten var oppgitt i databladet (forskjellig for resin og herder). Da var det jo en smal sak å lage tabeller for blandingsforholdet i volumeneheter med regneark (Excel). Mye enklere å tilmåle volum enn å veie. Jeg brukte og bruker fremdeles medisinske sprøyter med foskjellig volum kjøpt på apotek (ikke veldig dyrt). Veldig lett å måle nøyaktig. I det siste har jeg handlet epoxy hos kompositthuset.no (fabrikat Gurit). Med det er blandingen enda enklere. 5 volumdeler resin og 1 volumdel herder. Jeg tror det vesentlig dyrere fabrikatet West System har samme blandingsforhold. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2024 28 minutes ago, eivindch said: Mye enklere å tilmåle volum enn å veie. Jeg brukte og bruker fremdeles medisinske sprøyter med foskjellig volum kjøpt på apotek (ikke veldig dyrt). Jeg er ikke helt enig. Engangssprøytene gjør doseringen nøyaktig, men de skal fylles, og epoksyen kommer oftest i flasker eller dunker med relativt små åpninger. Så må man sørge for å skråstille dunken med én hånd slik at epoksyen blir lett tilgjengelig med engangssprøyten, samtidig som man suger resin med sprøyten med den andre hånden, og det uten å få med seg signifikante mengder med luft. Jeg synes ikke det er enkelt, og det blir lett griseri. For å gjøre det enklere kan man helle epoksyresin over i andre beholdere først, og så suge med sprøytene derfra - men det blir fort mere svinn og mere rot. Det er store prisforskjeller på de forskjellige apotekene, men ja ... disse dispenserene er billige. Man kan selvfølgelig kjøpe en haug av dem og kaste dem etter bruk ... men instinktet mitt tilsier at de skal gjenbrukes hvis mulig. I allefall dersom jeg skal blande epoksy flere ganger ila samme dag. Det blir imidlertid fort griseri når man skal ta vare på to slike sprøyter som har vært brukt til resin. Selv om man har et greit sted hvor man kan legge dem fra seg slik at de ligger helt stille, så kan det dryppe resin fra åpningen på sprøytene. West-systems har jo noen praktiske "ketchupdispensere" som gjør volummålingen enkel, men det er heller ikke perfekt - de kan ikke bli stående ubrukt lenge, det er noe griseri å pakke de vekk, det er vanskelig å bruke de når det er lite resin igjen i dunken, og de går i stykker. Dosering på vekt, med angivelser av typen "100:60" når man står stille? Simpelt. Putte beholder på vekta, trykke "tara", veie opp 100.0g (eller 10.0g eller 20.0g) med base, trykke på "tara" igjen og så veie opp 60.0g (eller 6.0g eller 12.0g) med herder. Eller bruke scriptet mitt, måle tara grundig, ha oppi en omtrentlig slump med base, måle grundig, se på skjermen hvor mye herder som trengs, fylle på herder frem til angitt totalvekt, og hvis man heller for mye så får man beskjed om hvor mye base man igjen må tilsette. Fungerer for meg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eika Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Jeg bruker disse og aldri hatt problemer med herdinga . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.