Jump to content

Termostat for defroster

nor star 290..

Recommended Posts

nor star 290.. skrev On 14.1.2024 at 19.04:

Noen som vet om det finnes termostat å få tak på til Defrostere som er koblet på vannvarmer. Ønsker helst digital men åpen for begge deler visst noen vet hva som kan brukes. 

Skal termostaten bare styre defrostervifta eller skal den også styre vannvarmer? (Som gjerne har en egen termostat i utg pkt).

nor star 290.. skrev for 2 timer siden:

Tenkte at den stanser viften

I så fall kan du sikkert bruke nesten hva som helst som tåler strømmen defrostervifta trekker. Noe sånt, gjerne med en diode over utgangen for å beskytte relé:

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! NOK23.01  52% Off | W3001 110V 220V 12V 24V Digital Temperature Controller Thermostat Thermoregulator Aquarium Incubator Water Heater Temp Regulator
https://a.aliexpress.com/_EwD6zOd

Men jeg ville fintenkt litt på dette. Har ikke vannvarmer selv men har forstått at disse typisk er termostatstyrte og stopper når returtemperatur nærmer seg ut-temperatur. Så lenge defroster går vil sikkert den ta ut så mye varme fra sløyfa at vannvarmer går, men når defroster stopper så vil gjerne også vannvarmer stoppe etter kort tid? Og da vil den antakelig ikke starte igjen når termostaten starter defrostervifta? Mulig vannvarmer kan settes til å gå kontinuerlig?

Fantino skrev for 3 timer siden:

Men jeg ville fintenkt litt på dette. Har ikke vannvarmer selv men har forstått at disse typisk er termostatstyrte og stopper når returtemperatur nærmer seg ut-temperatur.

Min Eberspacher Hydronic sammenligner ikke inn og ut temperatur tror jeg, men den går ned på halv effekt når vannet ut når 70 grader. Så stanser den helt på 85 grader, og starter opp igjen på ca. 70. 

Det er også en lufttemperatur-termostat. Den stanser varmeren helt når en gitt romtemperatur er oppnådd, og starter opp igjen når den faller et par grader.  Sirkulasjonspumpen går hele tiden når hovedbryter av/på bryter for varmeren er på. 

J-Å skrev 9 minutter siden:

Min Eberspacher Hydronic sammenligner ikke inn og ut temperatur tror jeg, men den går ned på halv effekt når vannet ut når 70 grader. Så stanser den helt på 85 grader, og starter opp igjen på ca. 70. 

Det er også en lufttemperatur-termostat. Den stanser varmeren helt når en gitt romtemperatur er oppnådd, og starter opp igjen når den faller et par grader.  Sirkulasjonspumpen går hele tiden når hovedbryter er på.

Dersom sirkulasjonspumpa går hele tida så skulle det vel være kurant å bare termostatstyre en defrostervifte direkte, siden vannvarmer da vil starte når det trengs? Om TS har et tilsvarende system da. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...