Jump to content

Gråvannstank og tømming over dekk (Tyrkia)

tobixen

Recommended Posts

I Tyrkia har de lovkrav om at også gråvann skal samles opp på tank og tømmes over dekk, og det kontrolleres drakonisk.  Det er vel også lovkrav om slikt i Norge dersom man benytter båt i ferskvann og særlig drikkevann?  Er det mange som har ordninger for dette?  Hvordan løses dette i praksis?  Pumpe gråvannet over på septiktanken?  Ser ut til at jeg blir nødt til å hive meg i gang med rørleggerarbeid om jeg skal gjøre alvor av planene mine om å seile til Tyrkia.

Det er sikkert noen som vil applaudere Tyrkisk lovgivning og håpe på at vi får tilsvarende lovgivning i Norge, men den diskusjonen kan godt foregå i andre tråder.  Jeg ser også for meg en mulig sidediskusjon på om det er OK eller ikke med gråvannsutslipp i badevann og idylliske uthavner.  Vel, det ser unektelig ekkelt ut når tannkrem, velbrukt oppvaskvann med masse såpe og vann fra dusjen med sterkt parfyrmert og boblende sjampo-produkter renner ut i azurblått vann.  Men det tenker jeg også at fortjener en egen tråd.  Spørsmålet mitt her er hvor vanlig et slikt opplegg er i Norge, om det er andre her som har noe opplegg for håndtering av gråvann, og også om noen av publikummet her har vært i Tyrkia etter at disse lovene ble innført.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mange båter har gråvannstank med automatisk utpumping i stedet for direkte utløp, inkludert min. Antar det skyldes at dusjdørk under vannlinja. Kommer jo an på hvor mye gjennomføringer en har da men skulle være fullt mulig å samle disse til en tank med valg om å ta retur ut over dekk eller til sjøen der det er lovlig. Men blir fort mye mekking ja. 

35 minutes ago, S/Y Emma said:

Er det ulovlig å slippe ut gråvann fra boliger i Tyrkia også? Dvs. alt må gå gjennom et filtrerings/rensehus først?

I Istanbul kaster de søppel rett ut på gata og forventer at kommunen skal feie opp.  Jeg har hørt den lettere konspiratoriske teorien om at dette er noe de har funnet på bare for å kunne tjene mer penger på brexit-båter som har behov for å komme seg ut av EU.

58 minutes ago, Fantino said:

Mange båter har gråvannstank med automatisk utpumping i stedet for direkte utløp, inkludert min.

Samme her - men den tanken er ikke på mange liter, den er vel kun ment for at ikke pumpen skal måtte startes og stoppes for ofte.  Det er noe griseri, alt av antydninger til fett og olje etter oppvasken avleirer seg i tanken, og så har man selvfølgelig også en flottør i tanken som må holdes ren ... noe salig griseri.

På akterbadet har jeg en dusj som er koblet med et ganske så langt rør til gråvannstanken, som er i nærheten av pantry.  Noe upraktisk løsning da det omtrent ikke er helling på slangen.  I tillegg ligger den på babord side av båten, så når båten tilter til stybord fungerer ikke røret.  Dersom gråvannstanken er passelig full og båten tilter til babord så blir det stående skittent oppvaskvann i dusjen.  Herlig.

Vasken på akterbadet er koblet rett ut på skutesiden med et rør.  Det medfører at hver gang båten tilter litt for mye til babord side, så renner vannet rett inn gjennom sluken.

tobixen skrev for 4 timer siden:

Samme her - men den tanken er ikke på mange liter, den er vel kun ment for at ikke pumpen skal måtte startes og stoppes for ofte.  Det er noe griseri, alt av antydninger til fett og olje etter oppvasken avleirer seg i tanken, og så har man selvfølgelig også en flottør i tanken som må holdes ren ... noe salig griseri.

På akterbadet har jeg en dusj som er koblet med et ganske så langt rør til gråvannstanken, som er i nærheten av pantry.  Noe upraktisk løsning da det omtrent ikke er helling på slangen.  I tillegg ligger den på babord side av båten, så når båten tilter til stybord fungerer ikke røret.  Dersom gråvannstanken er passelig full og båten tilter til babord så blir det stående skittent oppvaskvann i dusjen.  Herlig.

Vasken på akterbadet er koblet rett ut på skutesiden med et rør.  Det medfører at hver gang båten tilter litt for mye til babord side, så renner vannet rett inn gjennom sluken.

Høres ut for meg som om du egentlig har rørene og slangene du trenger? Den lille gråvannstanken kan jo flyttes akter og ta seg av å pumpe avløp dusj og vask fram til en ny og større gråvannstank som monteres der den lille står nå? Kanskje jobben ikke er så formidabel likevel?

Har også bannet en del over flottørbryter i gråvannstank, men gikk over til slik elektronisk føler og den har fungert som en drøm.

1 hour ago, Fantino said:

Høres ut for meg som om du egentlig har rørene og slangene du trenger?

Mer eller mindre ... utfordringene er å få plass til en større tank noe sted, samt å få dette opp til dekksgjennomføring.  Jeg kan sikkert lage et nytt hull i dekket og tre en slange ned - det er ikke en uoverkommelig oppgave.  Eller jeg kan feste den på samme slange som den som benyttes for tømming av septik over dekk.  Da tenker jeg å bruke en y-splitt som er montert som en y (og ikke som en gresk lambda), og ha en liten svanehals på gråvannet, slik at man ikke risikerer å få noe svartvann på gråvannstanken.  Det blir uansett mye arbeid med å drille nye hull i båten og tre slanger gjennom skott ...

Så er det selve tanken.  Hvis dette skal være en midlertidig løsning som bare blir brukt i Tyrkia, så har jeg en sterk preferanse for fleksibel tank - det kan passe inn på underlige steder og tar mindre plass når den ikke er i bruk.  Med litt flaks kan jeg rett og slett erstatte den lille tanken som er der i dag men en litt større fleksibel tank som fyller opp rommet.

Skal  jeg ha noe permanent løsning, så har jeg sterk preferanse for fast tank - antatt mindre problemer med lekkasjer, og antatt mindre fæle lukter som følge av anarobisk nedbrytning.  Problemet er å få tak i en tank (eller eventuelt flere små tanker) som passer inn på de stedene hvor det kan tenkes å være plass til noe slikt.

En ekstra utfordring er denne dusjen bak.  Skal det ha noe hensikt med en gråvannstank, så må jo nødvendigvis den være festet til gråvannstanken - men høydeforskjellen er marginal.  Før gråvannstanken er full, så kommer dusjkkabinettet til å være fylt opp med oppvaskvann.  Dersom hensikten med gråvannstanken bare er å kunne peke på den ved en eventuell inspeksjon og si: "se, jeg har lovpålagt gråvannstank", så spiller forsåvidt ikke dét så stor rolle.

1 hour ago, Fantino said:

Har også bannet en del over flottørbryter i gråvannstank, men gikk over til slik elektronisk føler og den har fungert som en drøm.

Første flottøren jeg hadde, den som fulgte med båten, den fungerte i årevis.  Så måtte den erstattes, og jeg kjøpte noe fra Biltema om jeg ikke husker galt.  Den fungerte i mange måneder.  Så kjøpte jeg en ny i Portugal - valgte dyreste modell i butikken.  Den varte noen uker før den sporadisk rett og slett ikke fungerte.  Veldig irriterende, problem som ikke lett lot seg reprodusere, men lokket på gråvannstanken er ikke helt tett, det blir mye griseri på steder hvor det ikke skal være hver gang denne tanken overfylles.  Jeg prøvde ut forbrukerkjøpsrettighetene i Portugal, men det var ganske begrenset.  Sende den tilbake til produsent, etter noen uker få tilbakemelding om at de ikke greide å reprodusere problemet.

Så fant jeg en elektronisk sensor og trodde det var tipp-topp.  Men nei, jeg er ikke helt fornøyd.  For det første så er det helt nødvendig å tørke fett av den opptil ukentlig (avhengig av hvem som tar oppvasken), for det andre så er nivået den kobler seg ut på alt for høyt.

Planlagt fremtidig løsning er å ha to elektroniske nivåsensorer, én som fungerer som normalt, og én som er koblet til noe elektronikk som sørger for at pumpa går i x sekunder slik at tanken blir skikkelig tømt.

5 hours ago, Tom Rør said:

Ut fra dette kan det jo tenkes at naboen min tar feil (man skal ikke stole på alt velmenende båtnaboer lirer fra seg) og at forbudet mot utslipp av gråvann bare gjelder for spesifikke områder.  I såfall holder det kanskje å få lagt inn en fleksibel vanntank i stedet for eller i tillegg til tanken jeg allerede har, uten å bekymre seg over muligheten for tømming over dekk.

Primærformålet med tanken er vel egentlig å samle sammen vann fra dusj, oppvaskkum, baderomsservant og kanskje overtrykksuttak fra varmtvannstanken (det er fortsatt ett og annet jeg ikke har kartlagt fullstendig i båten.  I såfall kan jeg ikke bare bytte den ut med en tank som har bare én innløpsstuss.  Kobler man sammen utløpsrørene f.eks. med en Y-kobling, så blir det garantert å gå tett(?)

Jeg har vært borti dette med gråvannstank. Vi solgte en del båter til Sveits  hvor det den gangen var krav til dette. Avløp fra dusj å vasker gikk ned i en liten tank med pumpe (nivåsstyrt. Så over til en større tank som lå litt høyere i båten. Den ble tømt via en merkelig skrukopling i dolbordet. ( dette før det ble en standard på oppsug) regelverket i dag kjenner jeg desverre ikke til.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

"mavi kart" gir dårlige treff på google, ettersom det finnes mange typer "blå kort" i Tyrkia.  Linken ovenfor gir dårlige vibber, og det er ikke gitt at man skal ta det som "offisiell informasjon", ettersom domenet slutter på ".com.tr" og ikke ".gov.tr".

https://www.noonsite.com/news/turkey-update-on-gray-water-and-black-water-disposal-requirements/ hevder at mavicard ble avviklet i 2020 og erstattet av ... noe annet.  Ikke helt greit å vite hva man skal forholde seg til ... men som et lite minimum, å prøve å presse inn noe slags form for fleksibel gråvannstank der hvor jeg i dag har en mindre oppsamlingsboks, det er sikkert relativt gjennomførbart og ingen dum idé.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...