Jump to content

Levetid på en kalesje - lønner det seg å bytte vinduer og reparere syninger?

mnj0909

Recommended Posts

Vår Polar 20 snekke har en rundt 10 år gammel kalesje. Ett av vinduene har sprukket i vinterfrosten (etter den var kommet på land). Stoffet i kalesjen er for øvrig "greit", men syningene begynner å kunne trenge litt vedlikehold. 

Spørsmålet er hvor lang levetid man kan forvente at en slik kalesje har? Lønner det seg å bruke 2-4000kr på utskifting av vindu og reparasjon av syningene eller er forventet, gjenstående levetid så kort at det er litt bortkastet? 

Er vel ikke ett absolutt fasittsvar her, men kunne være interessant om noen har tanker om dette!

Jeg hadde en kalesje som så bra ut,men noen sømmer var litt slitte. Ble levert og alle sømmer sydd på ny. Neste sesong var vindu akterut og forut blitt grå. Byttet alle vinduer. Da var alt bra. Kalesjestoffet var fint,men det var ikke nytt. Prisen for reparasjonene var ikke så langt unna pris på helt ny kalesje. Jeg burde byttet!

Sjekk nå sømmene godt, mulig du må bytte sømmer og vinduer. Hva er da differansen til ny kalesje.

Jeg sier bytt og gled deg over en ny og ren kalesje på båtem.

Ta med kalesjen til en kalesjemaker, min erfaring er at de er ganske gode på å gi ærlige tilbakemeldinger. Bytte vinduer og få gått over sømmene koster jo en brøkdel av en ny - og om den holder 10-15 år til så er det definitivt verd det. Alternativt så er dette en ganske fin vintersyssel å drive med selv. Sydde ny sprayhood til seileren selv, det tok en god helg + litt reserach først. Men moro prosjekt. Krever tilgang til en litt kraftig symaskin dog. 

mnj0909 skrev for 4 timer siden:

Selv stoffet i kalesjen virker helt greit, er ikke tynnslitt eller noe slikt...

etter min erfaring, det som gjerne sliter mest på stoff synes ikke alltid så godt - sollys har en evne over tid til å bryte ned det meste.

Det vi si at alderen på duken i seg selv ikke har så mye å si, det som er viktig er hvor mye solys duken har vært eksponert for.
Nyere materialer skal være ganske motstandsdyktige mot UV, og som Eisvin sier, vil tro en kalesjemaker vil kunne gi en god vurdering av dette

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

På forrige båt fikk jeg vaska/rensa HH-kalesjen min hos Alf Hansen. de gikk også over sømmene. HH-kalesjen har vær den typen som har vært mest solid og hatt minst falming.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

mnj0909 skrev for 13 timer siden:

Vår Polar 20 snekke har en rundt 10 år gammel kalesje. Ett av vinduene har sprukket i vinterfrosten (etter den var kommet på land). Stoffet i kalesjen er for øvrig "greit", men syningene begynner å kunne trenge litt vedlikehold. 

En kalesjemaker sa til meg en gang att når sømmene må tas har kalesjen ofte kommet halvveis av forventet levetid.

Nye vinduer og nye sømmer, så har du nok kalesje i minst 10 år til. De gangene jeg har gjort det har det heller ikke kostet mer enn 2-3.000,- for jobben. Men de er en stund siden sist da, de siste 10 årene har jeg valgt å kjøre toppløs av praktiske hensyn. Båten er uansett selvlensende, og brukes sjelden til overnattingsturer lenger. Og i mørke og drittvær har jeg bedre oversikt uten kalesje. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En Singer 201K er nevnt. Da bytter du vinduer og syr sømmene som en drøm. 

Bruk kalesjeteip og sy på nytt vindu før du  bruker skalpell og skjærer ut det gamle, så unngår du at det blir litt unødvendig endringer i kalesjen. 

Med kalesjetråd og de lengste stingene er sømmene «fort gjort». 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...