Jump to content

Rar oppførsel på rorindikator


Ivar Dahl

Recommended Posts

Hei dere.

Jeg har to rorindikatorer i båten. En som er innebygget i Raymarine autopiloten, og en frittstående (se bilder). Den i autopiloten viser korrekt, mens den andre oppfører seg rart. La meg forklare:

Da jeg kjøpte båten viste den frittstående indikatoren feil. Jeg prøvde å justere giveren, men det lot seg ikke gjøre å få den til å vise rett uten å flytte den så mye at den "bunnet ut" da roret ble lagt helt over. Etter hvert fant jeg ut at giveren opererte mellom 0 og 100 ohm, mens en vanlig standard er 0 til 190 ohm. Jeg kjøpte ny giver (der er to givere, en for hvert instrument), og etter litt justering viste da den frittstående korrekt posisjon.

 

Så skjer det rare: Plutselig viser den frittstående helt feil igjen, men ikke på samme måte som før jeg byttet giver. Etter litt hodekløing og analysering finner jeg ut at når jeg slår på tenningen, så viser den riktig, men når motoren starter, vise den ganske mye feil. Når jeg så stopper motoren fortsetter den å vise feil. Jeg vet ikke hvor lenge, for det gidder jeg jo ikke å vente på.

 

Så jeg tenker jo at instrumentet er på tulltur, og lar seg påvirke av ladespenningen. Det skal den jo ikke, men jeg klarer ikke helt å finne noen bedre forklaring. Jeg tenker at jeg tester med nytt instrument, og avtaler med butikken at jeg eventuelt kan levere det tilbake dersom det er noe annet som gjør det.

 

Så spørsmålet her i gruppen blir jo da: Har noen opplevd noe lignende? Eller har noen en fornuftig teori om hvordan dette kan skje?

IMG_9562.jpg

IMG_9561.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...