Jump to content

Kabling av baugtruster - alternativer


EiSvIn

Recommended Posts

Ok, dette er noe som jeg vet er drøftet før her på forumet. Jeg har søkt, og lest masse, men ikke blitt helt klok. Strengt tatt har jeg blitt mest forvirret. Så her håper jeg noen kan bringe litt klokskap inn i meg. 

 

Jeg driver å rydder i det elektriske i båten, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg skal gjøre det med kablingen til baugtrusteren. 2kW truster, ca 7 meter fra truster til startbatteri.

 

Sånn jeg skjønner det har jeg tre muligheter.

 

1) Status presens: eget batteri rett ved truster, og relativt tynne kabler til startbatteri. Det virker, men er slik jeg skjønner kan det bli ugreit om man kjører trusteren litt med at den vil hente strøm fra startbatteriet også; noe det ikke er kablet for med både varmegang og spenningstap. Det er pr nå heller ikke samme batteritype på truster og start. Kostnad noe større slitasje på batteriene?

 

2) Legge opp skikkelige kabler fra truster rett til startbatteri. Fordel enkelt og greit, ulempe må være røslige kabler for å ikke få for mye spenningstap. I følge brukermanual er det innafor med 50 kvadrat kabler (noe jeg synes høres litt snaut ut?) Kostnad kabel, som er dyrt nok. 

 

3) Eget batteri ved truster, så en dc-dc lader eller "Sterling battery manager" som kobles til startbat. Krever ikke så mye kabler, men man får en dings til som skal passes på. Kostnad dc-dc lader er ikke billig, battery manageren til Sterling koster litt - men ikke så mye. 

 

Og mens vi er inne på det, Sterling Battery Manager - forstår jeg det riktig at det "bare" er en 3A dc-dc lader?

 

Hvor stort batteri har dere på trusteren? Den brukes jo bare i korte blaff, så Ah er jo nesten ikke noe.. 

 

Finnes det andre metoder her? Har lest om bruk av dioder, men ikke helt skjønt hvordan de da skal kobles opp. 

Link to post

Jeg bruker alternativ 1 med eksisterende kabler fra original installasjon , andre båt jeg gjør dette på og har fungert godt i totalt 13 år. 
Eneste ulempen så langt er når den klønete kapteinen har glemt hovedstrømbryter ved vinterlagring .

Da var er det dobbelt så mange batterier som må byttes ?☹️

Link to post

 

Har batteri med truster. 

6kvadrat kabel til et Cyrix skille rele på siden av hovedbryter 3,5 - 4m unna. Fungere uten problemer det.

Batteri er et 55ah optima bluetop. 

 

Når det er sagt, så vurderes det om jeg skal koble til den landstrømslader som jeg monterte på siden av truster, men ikke koblet til landstrøm, siden jeg var for lat til å hente et nye støpsel den dagen hehe

Men tenker at med landstrøm koblet, så trenger jeg ikke strøm fra startbatteri, da jeg 99,9% av tiden ligger med landstrøm i hjemhavn/gjestehavner

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Har du kabel som kan brukes til å sy kalesjen med, så er det nok greit med dc-dc lader. Jeg har selv dedikert batteri til thruster som får lading fra start batteriet. Det kommer via 16mm2 ca 10-12m tur/retur.med volt sensitivt rele for å skille batterier.  Dette fungerer på 2 året så langt. 

 

Men hvis du har bestilt lader? Så er saken løst og snart klart?

Link to post

Jeg har brukt Sterling BM i flere år nå for å lade thrusterbatteri. Den fungerer utmerket til det bruket. Først brukte jeg den til å lade et 95ah agm batteri fra forbruks lithium batteriet. I fjor endret jeg på oppsettet, så nå lader den et 55ah agm batteri fra et 95ah agm batteri. Thruster batterier i baug og hekk. 95ah batteriet lades nå fra dynamo og landstrøm.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...