ronjahund Startet 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2024 Hei noen som har vært borti denne? ønsker og fjerne hele pakkboksen og gjennomføringen,sitter et cutlesslager i gjennomføringen.det er muttere på begge sider av lageret,kan virke som om det er en gjengestang med muttere på begge sider som den er festet med,er disse bare skrudd og limt med tec7?eller er det festet til hylserøret på noen måte? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Den er nok gjenget innpå hylserøret også, det må jo være en 100% vanntett forbindelse mellom disse to. Det oppnås neppe ved å bare klemme dem sammen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 ronjahund skrev for 17 timer siden: ønsker og fjerne hele pakkboksen og gjennomføringen,sitter et cutlesslager i gjennomføringen.det er muttere på begge sider av lageret, Gul pil er pakkboksen. Rød pil er Hylserøret hvis jeg tolker rett er gjenget inn i stevnelagret.. Det burde det være en bit gummislange mellom hylserøret og pakkboksen bak /under den Hvite plata. Eller pakkboksen kan være gjenget rett inn i Hylserøret. Isåfall et meget bra opplegg, når en har lagt inn pakninger i pakkboksen så vet en at akslingen er i senter og en kan rette opp motoren direkte. Cutlesslager er det du mener med det lagret som sitter i stevnelagret rett foran propellen ? Det skiftes utenifra. uten å demontere stevnelagret. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ronjahund Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Nei,cutlesslageret sitter i pakkboksen,det er ikke mulig og skifte hvis man ikke demonterer pakkboksen(tror jeg)hylserøret er i glassfiber,støpt i skroget ,og sannsynlig gjennom trebjelke som er støpt inn i glassfiber(du ser jeg kuttet en firkant på toppen på bildet,for og se hva som var inni),jeg lurer på om hele pakkpoksen med lager er festet med bolter gjennom trebjelken og limt med sika?for prøve og løsne boltene og brekke hele pakkboksen løs med et brekkjern kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 ronjahund skrev 47 minutter siden: Nei,cutlesslageret sitter i pakkboksen,det er ikke mulig og skifte hvis man ikke demonterer pakkboksen Så Hylserøret er i glasfiber og et cutlesslager i pakkboksen? melder pass til den løsningen, hvis pakkboksen er støpt fast i hylserøret, ser jeg ikke hvordan du får det tett hvis du trekker ut pakkboksen, ville latt den være til en forstår sammenkoplingen. Hvordan ser det ut der akslingen kommer ut av akterstevne ved propellen, der bør det være et lager? Hvor lang er avstanden pakkboks til der akslingen kommer ut av akterstevnen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ronjahund Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Akslingen er lagret opp to steder utenfor båten,og altså dette lageret i pakkboksen(dette lageret ser ut til og være halvparten av lengden i forhold til lagrene ute Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 ronjahund skrev for 10 timer siden: Akslingen er lagret opp to steder utenfor båten,og altså dette lageret i pakkboksen(dette lageret ser ut til og være halvparten av lengden i forhold til lagrene ute Da lysnet det litt. 2 cutlesslager ute. Er da "hylserøret" en tunell åpen ute rundt akslingen inn til Pakkboksen. Ta og dra ut pakkingslissene 3- 4- 5 stykker de bør skiftes allikevel Så ser en om det er et "lager" eller enden i pakkboksen en ser. En korketrekker er fin til å dra ut gamle pakninger. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 Dra ut Talgpakkningen som Roger Jo seier då kan du sjekka om da er noko meir inne i røret,eg har 1 motor på min 34 foter og der var da Cutles lager ute og inne pga lengda på akselen. Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 7.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 Det er et lager i enden av pakkboksen ja hylserøret er bare et glassfiberrør som går gjennom båten,som ender i pakkboksen,jeg ønsker og fjerne hele pakkboksen og lageret og bygge om til ny pakkboks med nytt lager skal ta ut talgpakninger og se,har prøvd og se med kamera,uten særlig hell Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 Hvis Tunellen er støpt fast helt fram til pakkboksen og tetningen er det en ser rundt flensen til pakkboksen er den demonter bar. men det ser en bedre når aksel pakningene er fjernet Mulig en kan dreie ned pakkbolksen for skal du ha ny tetning må en ha et rund rørstump å sette en kodomen på. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ronjahund Svart 9.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2024 Fikk det omsider av,virker som det var limt med sika eller lign.vurder og få maskinert noe nytt i syrefast og montere nytt lager og ny dryppfri pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 ronjahund skrev for 14 timer siden: vurder og få maskinert noe nytt i syrefast og montere nytt lager og ny dryppfri pakkboks. Det blir vel ikke billig? Må være bedre å sjekke om noen av de pakkboksene passer med å dreie ned den gamle eller sette inn en foring Hva slags lager er det ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Cuttles lager Sitér dette innlegget Link to post
ronjahund Svart 11.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2024 Ja,mulig jeg kan få dreid den ned,må sjekke om det blir nok gods igjen,beste hadde vært en syrefast og bygget om så det er lettere og skifte lageret,en plate som blir boltet og limt og selve lageret og stussen til pakkboksen boltet i den igjen tettet med o ring eller lignende Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.