glalaks Startet 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2024 Har vært båtløs litt for lenge nå. Solgte da pandemien kom og pengene forsvant. Så rundt 3 år nå uten båt. Tenker å kjøpe båt i vår/sommer. har lenge hatt lyst på en snekke, og ta med familien på små overnattingsturer og kanskje lengre ukestur på sommeren. siden vi bor i Trondheim med en lang og kjedelig fjord ønskes marsjfart på 10-15 knop. Altså en halvplanende snekke som joda 7500, polar 770, master 740 osv.. har også vurdert båter som nimbus 2600 og Agder 8000.. vil ikke ha for stor heller. Størsteparten av bruken blir nok små turer ut på fjorden om sommeren. Så får vi heller sove litt provisorisk. Blir uansett mye bedre enn da vi sov fire i den gamle båten, en skibsplast 655. hva er normalen med en snekke mtp kostnader og vedlikehold? Ryker ting ofte/hele tiden? Eller er det normalt å bare ha litt service og småting som fikses på høst og vår? Med småbarn og mye jobb har vi jo nesten ikke tid til så mye båt, og da vil jeg hvertfall ikke bruke all tid på å skru og fikse. Målet er en nyere 90-2000-tall snekke, men de er det veldig få av, så kanskje en 80-talls med litt oppgradert interiør og nyere/større motor. det andre alternativet er å bare kjøpe en 15-18 fots båt med henger. Leie en båtplass på sommeren og ellers lite bekymringer. Ikke helt drømmebåten, men kommer oss hvertfall på sjøen, som tross alt er det viktigste. Alt er jo dyrt for tiden så helt ok at båtlivet ikke koster mer enn det smaker. Spørsmålet er egentlig hvordan det er å eie en eldre båt med innenbordsmotor og aksling. Jeg har vel nesten aldri sittet på en snekke en gang. Utenom en fisketur da jeg var 10-12 år. Bare hatt båter med påhengsmotor. hilsen lei kaptein skuteløs. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
index Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Jeg synes snekke er rimelig problemfritt. Skifter olje og filtre, bunnsmører og skifter anoder. Utover det er det svært skjelden noe er galt. Men så har jeg ikke hatt så ny og så rask snekke som du har lyst på da. Den forrige var fra 1978, og dagens er fra 1976. Og jeg har hatt den rundt 18 år... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 17.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2024 Snekke er stort sett billig på alle måter, de fleste bruker lite drivstoff og har trygge sjøegenskaper selv om det kan være en tilvenning med en båt som følger bølgene istedet for å skjære gjennom de. Du må ha en båt med nyere ferskvannskjølt motor, med noen unntak blir det stadig dyrere og mer reparasjon på motorer fra 70-80 tallet, ikke alltid vil du klare å finne deler heller. Som sagt motor og girkasse må være pålitelig, så kan det være verd å gå over elektriske anlegg, skrog gjennomføringer, propell anlegg etc. Når man har tid eller underveis. De største kostnadene ligger i reparasjon på motor og drivverk og kanskje litt i reparasjon eller bytte av kalesje, det er også dyrt hvis den må byttes, koster nok fort 25k. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Har en tresfjord 29, med nyere motor. Jeg regner ca 35-40’ i året totalt på den. båtplass 10, parkering 2700,-, forsikring 11, slipsett annethvert år 5000, pluss årlig oljeskift og div småutbedringer underveis. En 80 tallsbåt trenger stadig noe ettersyn. Ikke alt som er så fryktelig dyrt, men det tar tid. Ikke alltid man har så mye tid med småbarn og full jobb. Så fella man kan gå i er å kjøpe gammel båt fordi da får man mer båt for penga. Men da koster det gjerne mer i form av egeninnsats. Det er nok her du må ta et valg :p mange ganger er det bedre med noe nytt som bare er å vri om nøkkelen på.. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Vi hadde en Agder 840 i ca.5år. Tok service selv da det er enkelt. Kjøpte Yanmar olje da motor var Yanmar 165hk. Årlig ca 2000. Bunnsmøring ca 1000. Forbruk 1 - 2 liter per nautisk mil. Toppfart 23 knop, vi gikk i området 8-10 knop. Så må du ha forsikring ca 2000 per år. Båtplass og opplag beregner du selv. Det koster ikke skjorta å ha en snekke. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Timmeeh skrev for 3 timer siden: båtplass 10, parkering 2700,-, forsikring 11, slipsett annethvert år 5000, pluss årlig oljeskift og div småutbedringer underveis. Det høres ut som om du bør ta en prat med forsikringselskapet ditt. 11k for en Tresfjord 29 hørtes stivt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Ville nok heller sett på halvplanende snekke eller Nimbus 2600/2800 enn åpen båt. husker alle postene dine fra tur med Skibsplasten. Barna større nå, og da er det greit med litt mer plass. har du noe som kan gjøre opp mot 15 knop, så har du lange bein. Ikke minst kan man legge på noen knop om Trondheimsfjorden begynner å kvasse og få litt dynamisk stabilitet. Og kvapser seg gjør jo Trondheimsfjorden hurtig. Blir selvfølgelig et annet båthold med en større båt, men med strak aksling og ettersett motor så er det en relativt rimelig sak å vedlikeholde. Blir det strak aksling så ville jeg kun sett på båter med baugpropell. Kan komme inn og ut de snedigste plasser med baugpropell og en strak aksling. lykke til med valgets kvaler😀 mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Bergen skrev for 1 time siden: Det høres ut som om du bør ta en prat med forsikringselskapet ditt. 11k for en Tresfjord 29 hørtes stivt ut. Ja jeg tar gjerne imot tips. Men har ikke klart å fått det billigere. For ordens skyld er det snakk om kasko 350’ forsikringssum. Noe annet enn hvis du tenker ansvar på en 29AC verdt 150k. poenget mitt er at det er dyrere enn man tror, og beregne 1000 lappen i slipsett årlig er bare tull. Med mindre du kjører til børsa eller hommelvik og tar den opp på vogn der, så koster løft i trondheim opp til flere tusenlapper. Man skal jo også polere og skifte sink, osv osv. edit: jeg regner da med at båt ligger på vannet hele året. Skjønner at det blir billigere å stoffe osv hvis den løftes på land om høsten, men dette vil jeg jo tro er vesentlig dyrere totalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Timmeeh skrev 1 time siden: Ja jeg tar gjerne imot tips. Men har ikke klart å fått det billigere. For ordens skyld er det snakk om kasko 350’ forsikringssum. Noe annet enn hvis du tenker ansvar på en 29AC verdt 150k. Jeg vet ikke hvor du bor, din historikk eller alder. Men jeg fikk opp pris kr 4500 pr år for kasko super når jeg la inn verdi 350K, motor 120hk på den Tresfjord 29, årsmodell 1999 og jeg simulerte at jeg bodde i Asker på denne linken https://www.storebrand.no/kjop-forsikring/sjekk-pris/baat For ordens skyld, jeg har ikke båten forsikret i Storebrand, men jeg betaler mindre enn deg for kasko med 850k som oppgitt verdi på min båt hos Pantenius. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Bergen skrev 5 minutter siden: Jeg vet ikke hvor du bor, din historikk eller alder. Men jeg fikk opp pris kr 4500 pr år for kasko super når jeg la inn verdi 350K, motor 120hk på den Tresfjord 29, årsmodell 1999 og jeg simulerte at jeg bodde i Asker på denne linken https://www.storebrand.no/kjop-forsikring/sjekk-pris/baat For ordens skyld, jeg har ikke båten forsikret i Storebrand, men jeg betaler mindre enn deg for kasko med 850k som oppgitt verdi på min båt hos Pantenius. Sender deg en PM. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Gå for en snekke. Selve merket og typen er ikke så viktig, bare få en med nyest og best mulig motor (Nanni, Yanmar, Beta, etc). Første du gjør med båten er å vaske diesel tanken og sette på doble filtre med vender. Så kan du nyte et relativt problemfritt båtliv. Invester i en god dieselvarmer, feks Webasto, Dickinson, Refleks eller Eber. Skroggjennomføringer og elektrisk anlegg oppgraderer du på sikt hvis det er behov. Plotter trenger du f.eks. ikke. IPad funker fint. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Førstefender Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Ja jeg tar gjerne imot tips. Men har ikke klart å fått det billigere. For ordens skyld er det snakk om kasko 350’ forsikringssum. Noe annet enn hvis du tenker ansvar på en 29AC verdt 150k. poenget mitt er at det er dyrere enn man tror, og beregne 1000 lappen i slipsett årlig er bare tull. Med mindre du kjører til børsa eller hommelvik og tar den opp på vogn der, så koster løft i trondheim opp til flere tusenlapper. Man skal jo også polere og skifte sink, osv osv. edit: jeg regner da med at båt ligger på vannet hele året. Skjønner at det blir billigere å stoffe osv hvis den løftes på land om høsten, men dette vil jeg jo tro er vesentlig dyrere totalt. @Timmeeh Betaler mindre enn deg med full kasko ,2mill, 1000hk, 30knop.. Så du bør definetift sjekke litt rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 @glalaks En snekke på typisk 25 fot er vel en utrolig billig båt å eie. Kostnader blir båtplass og opplag og hvilke muligheter du har der. På snekker fra 80-90 tallet er det natuligvis alderen som kan gjøre at ting ryker, så grundig sjekk av motor er alfa omega. Har eid en Nidelv 26 tildligere og er et kinderegg av en båt, akterlugar, som ikke stjeler uteplass og en stikk-køye i framkabin. Jeg hadde 105hk og toppet 17knop på en god dag, men brukte vel skjeldent å cruise på noe særlig mer en 12knop. Båtene går "gratis" i 7-8knop med en diesel på 50-150hk. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Førstefender skrev 5 minutter siden: @Timmeeh Betaler mindre enn deg med full kasko ,2mill, 1000hk, 30knop.. Så du bør definetift sjekke litt rundt. Det kan se ut som trondheim er et dyrt sted å forsikre båt. Argumenterte med at jeg har propellsjakt og skjærer løs tau og garn selv, så får vi se om det hjalp når jeg får svar fra et annet selskap. det er ikke så ille pris på båtplass i trondheim da, hvis jeg skal dra frem noe positivt. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2024 Janoho skrev for 21 timer siden: Snekke er stort sett billig på alle måter, de fleste bruker lite drivstoff og har trygge sjøegenskaper selv om det kan være en tilvenning med en båt som følger bølgene istedet for å skjære gjennom de. Du må ha en båt med nyere ferskvannskjølt motor, med noen unntak blir det stadig dyrere og mer reparasjon på motorer fra 70-80 tallet, ikke alltid vil du klare å finne deler heller. Som sagt motor og girkasse må være pålitelig, så kan det være verd å gå over elektriske anlegg, skrog gjennomføringer, propell anlegg etc. Når man har tid eller underveis. De største kostnadene ligger i reparasjon på motor og drivverk og kanskje litt i reparasjon eller bytte av kalesje, det er også dyrt hvis den må byttes, koster nok fort 25k. Ja ønsker nyere motor om det blir en 80-tallsbåt. Ser ut som det er dyrere å bytte motor enn differansen opp til en båt med nyere motor på bruktmarkedet. Timmeeh skrev for 6 timer siden: Har en tresfjord 29, med nyere motor. Jeg regner ca 35-40’ i året totalt på den. båtplass 10, parkering 2700,-, forsikring 11, slipsett annethvert år 5000, pluss årlig oljeskift og div småutbedringer underveis. En 80 tallsbåt trenger stadig noe ettersyn. Ikke alt som er så fryktelig dyrt, men det tar tid. Ikke alltid man har så mye tid med småbarn og full jobb. Så fella man kan gå i er å kjøpe gammel båt fordi da får man mer båt for penga. Men da koster det gjerne mer i form av egeninnsats. Det er nok her du må ta et valg :p mange ganger er det bedre med noe nytt som bare er å vri om nøkkelen på.. Håper på litt billigere forsikring enn 10000.. vi får se. planen er å h plass på Grilstad. Håpløst å parkere andre havner i Trondheim. El barco de Sol skrev for 5 timer siden: Vi hadde en Agder 840 i ca.5år. Tok service selv da det er enkelt. Kjøpte Yanmar olje da motor var Yanmar 165hk. Årlig ca 2000. Bunnsmøring ca 1000. Forbruk 1 - 2 liter per nautisk mil. Toppfart 23 knop, vi gikk i området 8-10 knop. Så må du ha forsikring ca 2000 per år. Båtplass og opplag beregner du selv. Det koster ikke skjorta å ha en snekke. Agder 840 med den motoren hadde vært perfekt. Var det den som ble solgt til Nederland? Litt i største laget kanskje🤷♂️ Tor Arild skrev for 2 timer siden: Ville nok heller sett på halvplanende snekke eller Nimbus 2600/2800 enn åpen båt. husker alle postene dine fra tur med Skibsplasten. Barna større nå, og da er det greit med litt mer plass. har du noe som kan gjøre opp mot 15 knop, så har du lange bein. Ikke minst kan man legge på noen knop om Trondheimsfjorden begynner å kvasse og få litt dynamisk stabilitet. Og kvapser seg gjør jo Trondheimsfjorden hurtig. Blir selvfølgelig et annet båthold med en større båt, men med strak aksling og ettersett motor så er det en relativt rimelig sak å vedlikeholde. Blir det strak aksling så ville jeg kun sett på båter med baugpropell. Kan komme inn og ut de snedigste plasser med baugpropell og en strak aksling. lykke til med valgets kvaler😀 mvh Tor Arild Ja vi hadde mange fine turer og veldig driftssikker båt👍 Ja mange snekker går i 5-8 knop og det blir litt lite. 12-15 utgjør mye på lengre transportetapper👍 aldri hatt strak aksling, men skjønt at det er bra når det funker👍 åpen båt er mest for å komme seg på sjøen. Savner det. Så det blir en nødløsning sånn sett. Gjerne en som er under 1000 kg inkl henger(elbil) så jeg kan ta den med litt rundt på hytta og ferier.. enslagsgjest skrev 33 minutter siden: Gå for en snekke. Selve merket og typen er ikke så viktig, bare få en med nyest og best mulig motor (Nanni, Yanmar, Beta, etc). Første du gjør med båten er å vaske diesel tanken og sette på doble filtre med vender. Så kan du nyte et relativt problemfritt båtliv. Invester i en god dieselvarmer, feks Webasto, Dickinson, Refleks eller Eber. Skroggjennomføringer og elektrisk anlegg oppgraderer du på sikt hvis det er behov. Plotter trenger du f.eks. ikke. IPad funker fint. Merket var de jeg har fått med meg er snekker med litt mer fartspotensiale. Ramin, carat og Agder 840 er vel også bra sånn sett.. norsea(polar) 770 er flott👍 må lære meg å vaske dieseltank også da.. varme er veldig viktig. Ikke 20 grader og sol hver dag her i Trøndelag. Førstefender skrev 15 minutter siden: @glalaks En snekke på typisk 25 fot er vel en utrolig billig båt å eie. Kostnader blir båtplass og opplag og hvilke muligheter du har der. På snekker fra 80-90 tallet er det natuligvis alderen som kan gjøre at ting ryker, så grundig sjekk av motor er alfa omega. Har eid en Nidelv 26 tildligere og er et kinderegg av en båt, akterlugar, som ikke stjeler uteplass og en stikk-køye i framkabin. Jeg hadde 105hk og toppet 17knop på en god dag, men brukte vel skjeldent å cruise på noe særlig mer en 12knop. Båtene går "gratis" i 7-8knop med en diesel på 50-150hk. Høres bra ut👍 båtplass er vel rundt 70000 i innskudd, og 7-9000 i året her. Tenkte å ha en sånn type båt liggende ute hele tiden. nidelv 26 er flott ja👍 har også vurdert saga 27 og scand 25, men føler de mangler det lille ekstra mtp fart.. Et annet problem er utvalget av snekker her i Midt-Norge. Det er begrenset. Så må muligens handle lengre sør i landet for å finne noe bra. Er tålmodig. Kan hende det blir utsatt enda et år. Har så mange planer i sommer. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
El barco de Sol Svart 19.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2024 glalaks skrev for 11 timer siden: Ja ønsker nyere motor om det blir en 80-tallsbåt. Ser ut som det er dyrere å bytte motor enn differansen opp til en båt med nyere motor på bruktmarkedet. Håper på litt billigere forsikring enn 10000.. vi får se. planen er å h plass på Grilstad. Håpløst å parkere andre havner i Trondheim. Agder 840 med den motoren hadde vært perfekt. Var det den som ble solgt til Nederland? Litt i største laget kanskje🤷♂️ Ja vi hadde mange fine turer og veldig driftssikker båt👍 Ja mange snekker går i 5-8 knop og det blir litt lite. 12-15 utgjør mye på lengre transportetapper👍 aldri hatt strak aksling, men skjønt at det er bra når det funker👍 åpen båt er mest for å komme seg på sjøen. Savner det. Så det blir en nødløsning sånn sett. Gjerne en som er under 1000 kg inkl henger(elbil) så jeg kan ta den med litt rundt på hytta og ferier.. Merket var de jeg har fått med meg er snekker med litt mer fartspotensiale. Ramin, carat og Agder 840 er vel også bra sånn sett.. norsea(polar) 770 er flott👍 må lære meg å vaske dieseltank også da.. varme er veldig viktig. Ikke 20 grader og sol hver dag her i Trøndelag. Høres bra ut👍 båtplass er vel rundt 70000 i innskudd, og 7-9000 i året her. Tenkte å ha en sånn type båt liggende ute hele tiden. nidelv 26 er flott ja👍 har også vurdert saga 27 og scand 25, men føler de mangler det lille ekstra mtp fart.. Et annet problem er utvalget av snekker her i Midt-Norge. Det er begrenset. Så må muligens handle lengre sør i landet for å finne noe bra. Er tålmodig. Kan hende det blir utsatt enda et år. Har så mange planer i sommer. Vår Agder 840 ble solgt til Nederland. Agder'n er 27,5 fot men føles større grunnet bredden på båten. God sjøbåt. Vi hadde ikke baugpropell og følte aldri behov for det. I litt sjø så sprutet det mye over baugen i fartsområdet inntil 8 knop. Kunne man gå fortere så ble det bedre. Ellers kan jeg ikke finne noe negativt med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2024 Jeg solgte i fjor høst en Master 770 TC (Forlenget utgave av Master 740). Båt og motor var fra 1987. Det er kun to grunner til at jeg solgte denne. 1. motor på 77 hk var for liten til å ta oss fra Oslo og ut fjorden på en helg. 2. vurderte å sette inn større motor på 110 hk da den ville gått rett i eksisterende fester. Men, vi er to voksne og har ikke brukt for aktercabin. Jeg følte denne tok for mye uteplass og derfor valgte vi å selge. Men jeg savner båten på mange måter. Skrogsidene gikk rett ned i vannet, noe som ga en stødig båt som rullet lite, samt god innvendig plass i skott og skaper. Yanmar-motoren startet alltid på sekundet. Lite styr med strak aksel fremfor drev. Vi brukte båten relativt mye men vi trengte ikke noe budsjett på dieselforbruk. Min drømmebåt er noe som Masteren, men med nyere design og løsninger. Hadde skroget vært konstruert for en fart opp mot 25 knop og gitt en fin økonomisk marsjfart på 15-22 knop, ja da hadde jeg aldri snudd meg tilbake på noe annet. Båt på henger? Tja, blir båten da brukt som man ønsker? Tenker de små spontane turene blir borte. Finner du en fin snekke, med en gammel sliten motor, så kan jo alternativet være å sette inn en ny og større motor. Møtte en med en dritfin Joda 7500 i fjor. Han hadde fått den for en slikk og ingenting. Men motor var en gammel Yanmar på 22 hk. Kommer ikke langt med det, men dugde for eier som badebåt i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 19.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2024 Torsen67 skrev for 3 timer siden: Jeg solgte i fjor høst en Master 770 TC (Forlenget utgave av Master 740). Båt og motor var fra 1987. Det er kun to grunner til at jeg solgte denne. 1. motor på 77 hk var for liten til å ta oss fra Oslo og ut fjorden på en helg. 2. vurderte å sette inn større motor på 110 hk da den ville gått rett i eksisterende fester. Men, vi er to voksne og har ikke brukt for aktercabin. Jeg følte denne tok for mye uteplass og derfor valgte vi å selge. Men jeg savner båten på mange måter. Skrogsidene gikk rett ned i vannet, noe som ga en stødig båt som rullet lite, samt god innvendig plass i skott og skaper. Yanmar-motoren startet alltid på sekundet. Lite styr med strak aksel fremfor drev. Vi brukte båten relativt mye men vi trengte ikke noe budsjett på dieselforbruk. Min drømmebåt er noe som Masteren, men med nyere design og løsninger. Hadde skroget vært konstruert for en fart opp mot 25 knop og gitt en fin økonomisk marsjfart på 15-22 knop, ja da hadde jeg aldri snudd meg tilbake på noe annet. Båt på henger? Tja, blir båten da brukt som man ønsker? Tenker de små spontane turene blir borte. Finner du en fin snekke, med en gammel sliten motor, så kan jo alternativet være å sette inn en ny og større motor. Møtte en med en dritfin Joda 7500 i fjor. Han hadde fått den for en slikk og ingenting. Men motor var en gammel Yanmar på 22 hk. Kommer ikke langt med det, men dugde for eier som badebåt i indre Oslofjord. Så faktisk en del på båten din på Finn mener jeg.. kunne dessverre ikke handle i fjor. Ble ganske fin pris på den til slutt👍 for oss med to barn ville den vært veldig ideell👍 men ja, jeg er mye enig i det du sier. Motorbytte havner vel fort rundt 200000 eller kanskje mer også når man ikke gjør det selv.. så en fin joda 7500 i fjor med nyere yanmar 110.. noe sånt er ideelt👍 vi kjører til Sørlandet hver sommer stort sett. Savner å ha båt der. Så vurderer bare noe enkelt på henger. Har kjøpt en liten gummibåt med 5 hk som ungene(og jeg) bruker litt. Kan leie plass når vi er hjemme på sensommeren. ønsker selvsagt større båt. Men er ikke helt sikker på om det er rom for det ennå. Men ser jo ut som renten er omtrent på toppen nå. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Torsen67 Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 glalaks skrev On 19.2.2024 at 13.36: Så faktisk en del på båten din på Finn mener jeg.. kunne dessverre ikke handle i fjor. Ble ganske fin pris på den til slutt👍 for oss med to barn ville den vært veldig ideell👍 men ja, jeg er mye enig i det du sier. Motorbytte havner vel fort rundt 200000 eller kanskje mer også når man ikke gjør det selv.. så en fin joda 7500 i fjor med nyere yanmar 110.. noe sånt er ideelt👍 vi kjører til Sørlandet hver sommer stort sett. Savner å ha båt der. Så vurderer bare noe enkelt på henger. Har kjøpt en liten gummibåt med 5 hk som ungene(og jeg) bruker litt. Kan leie plass når vi er hjemme på sensommeren. ønsker selvsagt større båt. Men er ikke helt sikker på om det er rom for det ennå. Men ser jo ut som renten er omtrent på toppen nå. Ja, fikk 175k til slutt. Da sto jeg meg sånn ca på de 4 årene jeg hadde den. Det skal man ikke klage på. En annen båt man skal ha øynene oppe for, før de alle går på dynga, det er Marex 21. Helst den som heter Marex 21 II. Sistnevnte har samme skrog som Marex Duckie og du kan fint hive inn 50 til 80 hesters diesel. Da går den som et skudd. Første utgaven er også rask i skroget og skal fint tåle 50-60 hester. Største forskjellen er at utgave II har større uteplass bakover. De har fjernet dollbordene bakenfor vindskjermen og dratt sittegruppa helt ut. Marex 21 kan du også ha på henger. Da har du en god sjøbåt, med plass til unger i front, rask nok til at du kan se mye av skjærgården, og gjerrig på forbruk. Tenker at man kan få kjøpt en brukt motorpakke med montering hos diverse båtverksteder rundt om. Yanmar 4JH- serien finnes det flust av, enkelt å få tak i deler og en knall-solid motor uten altfor mye eller ingen elektronikk. Den jeg hadde i Masteren start bestandig på et 1/2 sekund (1987 mod). Brukte mekaniker én gang og det var når ventiler skulle justeres. Kostet 1500,- i 2022. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 24.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2024 Torsen67 skrev On 22.2.2024 at 13.11: Ja, fikk 175k til slutt. Da sto jeg meg sånn ca på de 4 årene jeg hadde den. Det skal man ikke klage på. En annen båt man skal ha øynene oppe for, før de alle går på dynga, det er Marex 21. Helst den som heter Marex 21 II. Sistnevnte har samme skrog som Marex Duckie og du kan fint hive inn 50 til 80 hesters diesel. Da går den som et skudd. Første utgaven er også rask i skroget og skal fint tåle 50-60 hester. Største forskjellen er at utgave II har større uteplass bakover. De har fjernet dollbordene bakenfor vindskjermen og dratt sittegruppa helt ut. Marex 21 kan du også ha på henger. Da har du en god sjøbåt, med plass til unger i front, rask nok til at du kan se mye av skjærgården, og gjerrig på forbruk. Tenker at man kan få kjøpt en brukt motorpakke med montering hos diverse båtverksteder rundt om. Yanmar 4JH- serien finnes det flust av, enkelt å få tak i deler og en knall-solid motor uten altfor mye eller ingen elektronikk. Den jeg hadde i Masteren start bestandig på et 1/2 sekund (1987 mod). Brukte mekaniker én gang og det var når ventiler skulle justeres. Kostet 1500,- i 2022. Det er bra. Drømmen er inter 9000. Det er vel arvtakeren til master 770👍 marex 21 liker jeg ja. Føler bare den blir for liten nå. Om vi skal ha snekke eller lignende båt er det for at alle 4 skal sove greit i båten. Så vil helst opp litt i størrelse. Føler f.eks master 740 og joda 7500 er mer båt og plass, med litt lignende egenskaper mtp fart. marex er flotte båter da👍 De fleste har også små motorer . Tror ikke jeg ønsker å sette igang med motorbytte med en gang.. inter 7700 var også en av favorittene i fjor. Fin og stor uteplass, og romslig inne ser det ut som.👍 kanskje ikke helt min smak på putene i kabin😅 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=313776335 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Torsen67 Svart 26.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 glalaks skrev On 25.2.2024 at 0.09: Det er bra. Drømmen er inter 9000. Det er vel arvtakeren til master 770👍 marex 21 liker jeg ja. Føler bare den blir for liten nå. Om vi skal ha snekke eller lignende båt er det for at alle 4 skal sove greit i båten. Så vil helst opp litt i størrelse. Føler f.eks master 740 og joda 7500 er mer båt og plass, med litt lignende egenskaper mtp fart. marex er flotte båter da👍 De fleste har også små motorer . Tror ikke jeg ønsker å sette igang med motorbytte med en gang.. inter 7700 var også en av favorittene i fjor. Fin og stor uteplass, og romslig inne ser det ut som.👍 kanskje ikke helt min smak på putene i kabin😅 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=313776335 Ja, fin den også. Har sett et par 9000 i godt driv. Men, mulig det er føreren som ikke har peiling, eller mangel på flaps bak, eller masse bagasje bak, så har begge gått med høy baug. Akkurat som at den suger seg kraftig ned bak. Det er jo en breddet 770. Som sagt, om båten det er noe feil med, eller eieren vet jeg ikke. De har kostet en del, men er litt på vei ned. Yanmar 222 hk hadde nok vært fint😊 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Torsen67 skrev 1 time siden: Har sett et par 9000 i godt driv. Men, mulig det er føreren som ikke har peiling, eller mangel på flaps bak, eller masse bagasje bak, så har begge gått med høy baug. Akkurat som at den suger seg kraftig ned bak. Det er jo en breddet 770. Det er en halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Jeg har aldri hatt snnekke, og skal være forsiktig å si for mye. Men 🙂 ser mange snakker om de gode opplevelsene de HADDE med snekka si. Det vil si det er noen år siden. Husk vi er i 2024, det er noen år siden 80 og g 90 tallet. Blir litt som Ford Granada og Porsche fra 80 tallet. Var helt fantastisk, og mange ønsker å gjenoppleve den tiden. Men mye har skjedd. Men finner du et fint eksemplar, som kanskje har fått oppgradert motor, og har et ledningsnett som ikke blir skremt av, og som ikke lukter surt, og annet, så mange flotte båter som kan gi gode opplevelser. Men ta med hele familien på visning, ikke sikkert ungdommen ser samme sjarmen med 80 tallet som de som opplevde det. Angående driftsutgifter så er kanskje opplag og kranbil utgifter som er høyere en en DC som kan taes på henger. Ville også hatt med en båtkyndig med på visning for å få en god gjennomgang ved bruktkjøp. Alt koster mer enn en tror å fikse på båt. Lykke til 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Sørlandet2 skrev On 27.2.2024 at 7.17: Jeg har aldri hatt snnekke, og skal være forsiktig å si for mye. Men 🙂 ser mange snakker om de gode opplevelsene de HADDE med snekka si. Det vil si det er noen år siden. Husk vi er i 2024, det er noen år siden 80 og g 90 tallet. Blir litt som Ford Granada og Porsche fra 80 tallet. Var helt fantastisk, og mange ønsker å gjenoppleve den tiden. Men mye har skjedd. Men finner du et fint eksemplar, som kanskje har fått oppgradert motor, og har et ledningsnett som ikke blir skremt av, og som ikke lukter surt, og annet, så mange flotte båter som kan gi gode opplevelser. Men ta med hele familien på visning, ikke sikkert ungdommen ser samme sjarmen med 80 tallet som de som opplevde det. Angående driftsutgifter så er kanskje opplag og kranbil utgifter som er høyere en en DC som kan taes på henger. Ville også hatt med en båtkyndig med på visning for å få en god gjennomgang ved bruktkjøp. Alt koster mer enn en tror å fikse på båt. Lykke til 👍👍 Jeg har aldri hatt snekke, men synes det ser trivelig ut, så lenge man har mulighet til en ok marsjfart. Jeg har alltid hatt relativt raske båter og likt det. Men kanskje på tide å prøve noe nytt når man nærmer seg 40 år😅 jeg har drømt hele livet om å dra på båtferie. Nå har jeg to barn, som vokser fortere enn båtbudsjettet. Skal jeg ha mulighet til å dra på noen turer er det nok eldre båt som er løsningen. Jeg ønsker ikke å bruke mer penger enn at båten kan ligge litt i ro uten at jeg får dårlig samvittighet. Skal jeg ha en nyere båt med overnatting for 4 blir det kostbart. Har vurdert skibsplast 685. Den har stikkabin og påhengsmotor. Men de begynner også å bli nærmere 20 år.. Om det blir en større båt med aksling er vel planen at den ligger ute hele året. Også opp på slipp en gang i året eller noe sånt. hadde gamlebåten på henger med lagring innendørs. Enkelt, men kostet jo litt det å. det perfekte er nok en med oppgradert motor og annet. Av de båtene vi så på tidligere hadde alle den litt sure båtlukta. Litt blanding av diesel, eksos og fukt. Det var alle 80-talls båter. jeg er heller ikke veldig flink eller glad i å skru så det kan bli spennende om mye ryker på en gang. vi får se hva som dukker opp utover våren. vi skal 3 uker bort på ferie til Sørlandet også i sommer så plutselig utsettes det enda et år.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
hansa82 Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Selv har jeg en Tresfjord 28 jeg er veldig fornøyd med. Stor uteplass og ombygd innvendig med fast dobbeltseng, større WC og nyere 96hk Yanmar. Maksfart 15knop og marsjer behagelig på 8-12knop. 8knop = 0,5l pr nautisk mil. 10knop = 1l pr nm. Innerst i Trondheimsfjorden betaler jeg 6000,- pr år for båtplass, på en plass med minimalt groing. Så da holder det å ta opp båten annenhvert år, noe man får gjort på en lokal slipp for 600kr. Blir altså ikke ruinert av dette! Hvor mye tid man bruker på vedlikehold kommer vel veldig an på tilstanden båten er i, og hvor mye man finner ut at man vil endre på etter hvert. Er man heldig så klarer man seg vel med en dag slipp, en dag til oljeskift og vinterklargjøring + evt forefallende. Ang Trondheimsfjorden så sier mange at den er kjedelig, men da er det fint å sette på autopiloten å nyte og være på sjøen. Det er jo turen som er målet?! Studerer man sjøkart og google-maps så finner man masse fine plasser å ankre opp. Og stor sjanse for at man får være alene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.