Boywonder Startet 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Desember.2005 (redigert) Jeg holder på å bygge meg en båt... I den båten har jeg skåret ut noen hull som det skal komme ABS-luker oppå. MEN! Det som er problemet nå, er at den ABS-luken jeg brukte som mal for disse hullene har blitt byttet ut med en annen type, som er mindre! Så det jeg lurer på er: Hvordan kan jeg enklest og best mulig få gjort disse hullene mindre? Jeg har selvfølgelig tenkt å støpe det noe igjen, men jeg vet ikke om det blir sterkt nok om jeg bare støper fast noe av avkappet fra hullet? Noen gode tips? Redigert 30.Desember.2005 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Kjøp nye luker... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 HM!!! Ville fått laget ny flens av rustfritt eller alumnium som dekker det hullet du har laget og tilpasset nye hull i disse som passer til lukene du skal bruke. Går utfra at det kun dreier seg om en cm eller to? Ville også ha isolert "åpenrommet" du får i mellom på undersiden med vintermatte eller fugeskum! Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 kan du tette igjenn det gamle hullet fra undersiden med glassfiber?, så legge det gamle "kappet" oppå igjen, la det hele herde. For så å prøve på nytt? Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 kan du tette igjenn det gamle hullet fra undersiden med glassfiber?, så legge det gamle "kappet" oppå igjen, la det hele herde. For så å prøve på nytt? Det er jeg har planlagt. Men jeg lurte på om det fantes en "lurere" metode. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Boywonder Svart 30.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2005 Kjøp nye luker... What else is there to say... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Bitteliten Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 What else is there to say...Ikke stort tror jeg. Jeg tenkte det samme - kjøp noe som passer - eller få støp igjen. Jeg ville kjøpt noe som passer Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 HM!!! Ville fått laget ny flens av rustfritt eller alumnium som dekker det hullet du har laget og tilpasset nye hull i disse som passer til lukene du skal bruke. Går utfra at det kun dreier seg om en cm eller to? Ville også ha isolert "åpenrommet" du får i mellom på undersiden med vintermatte eller fugeskum! aluminium klarer du kanskje å skjære til med stikksag, selv om den er litt tykk. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 31.Desember.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Ikke stort tror jeg. Jeg tenkte det samme - kjøp noe som passer - eller få støp igjen. Jeg ville kjøpt noe som passer Finnes mest sannsynlig ikke... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Allan E Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 aluminium klarer du kanskje å skjære til med stikksag, selv om den er litt tykk. Bruk blad for treverk og liten pendelbevegelse så går det unna som hakka møkk. Hvis du av og til stopper og smører med noe olje så blir det enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Hadde samme problemet da eg bygde båt. Hadde lyst på glassluker, men fant ingen som var store nok. Løsningen ble en polert glassplate som eg la over lukehulle på utsiden. Festet med tvinger/lodd. Deretter la en på gelgoat og glassfiber. Støypte også inn en bit kryssfiner for å ha noe å feste luken i. Resultatet ble ganske bra. Ble helt plant og fint... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Hadde samme problemet da eg bygde båt. Hadde lyst på glassluker, men fant ingen som var store nok. Løsningen ble en polert glassplate som eg la over lukehulle på utsiden. Festet med tvinger/lodd. Deretter la en på gelgoat og glassfiber. Støypte også inn en bit kryssfiner for å ha noe å feste luken i. Resultatet ble ganske bra. Ble helt plant og fint... Vil det si at du har STØPT INN glassplaten? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Bruk blad for treverk og liten pendelbevegelse så går det unna som hakka møkk. Hvis du av og til stopper og smører med noe olje så blir det enda bedre.Når jeg jobbet som mekaniker brukte vi rødsprit til skjæreveske på alu + fintannet blad.... virker kjempefint det. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Cirkeline Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Hvis du kunne legge ut et bilde slik at vi kan se det "sammen"? Å lage hullet mindre er ingen sak, kommer litt an på hva du ønsker av finish. Vil monteringsflensene dekke over en eventuell løs ramme? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 kanskje du kan komme med noen mål? er en drøss av sånne luker på markedet.... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 31.Desember.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2005 Vil det si at du har STØPT INN glassplaten? Nei! Brukte glassplaten som "forskalingsplate". La platen over hullet på utsiden og støypte på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Det finnes flere størrelser av ulike typer luker på markedet. Saumfar markedet først for nye luker, fremfor å lappe sammen noe. Det blir aldri pent. Skjønt hvis du ikke er så nøye, er det en smal sak tette igjen hele hullet, for deretter å lage nytt hull i mer passende størrelse. Ett av to...... Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 2.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 (redigert) Hvis du vil gjøre hullet mindre igjen, må du slipe ned kantene på dekket og på det du har skåret ut, slik at du kan lappe på igjen dette med en overlapping med minimum 5 cm. Bruk 3-4 lag glassfibermatte og polyester, lag den første litt mindre, og de andre gradvis større slik at kantene ikke viser. Om det er mulig bør du støpe på innsiden også. Så kan du skjære ut nytt hull og sparkle og pusse for å få det fint. Godt mulig det blir finere med nye og større luker, men det blir bra om du foretrekker og fikse det og. Lykke til. Redigert 2.Januar.2006 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 2.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2006 Krisen er over! Jeg har fått tak i de lukene jeg trengte!! De hadde gått ut av produksjon i 2000, men via en kamerat på Norsafe, fikk jeg tak i dem! Tusen takk for alle gode tips, dere på forumet har atter en gang vært til stor hjelp. Heldigvis slapp jeg å benytte meg av tipsene deres, denne gangen. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.