Jump to content

KRISE - 4 lukehull ble for store

Boywonder

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge meg en båt... I den båten har jeg skåret ut noen hull som det skal komme ABS-luker oppå. MEN! Det som er problemet nå, er at den ABS-luken jeg brukte som mal for disse hullene har blitt byttet ut med en annen type, som er mindre! Så det jeg lurer på er:

Hvordan kan jeg enklest og best mulig få gjort disse hullene mindre? Jeg har selvfølgelig tenkt å støpe det noe igjen, men jeg vet ikke om det blir sterkt nok om jeg bare støper fast noe av avkappet fra hullet? :confused:

Noen gode tips?

:fireworks2:

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

HM!!!

Ville fått laget ny flens av rustfritt eller alumnium som dekker det hullet du har laget og tilpasset nye hull i disse som passer til lukene du skal bruke.

Går utfra at det kun dreier seg om en cm eller to?

Ville også ha isolert "åpenrommet" du får i mellom på undersiden med vintermatte eller fugeskum!

kan du tette igjenn det gamle hullet fra undersiden med glassfiber?, så legge det gamle "kappet" oppå igjen, la det hele herde. For så å prøve på nytt?

Det er jeg har planlagt. :yesnod: Men jeg lurte på om det fantes en "lurere" metode. :smiley:

HM!!!

Ville fått laget ny flens av rustfritt eller alumnium som dekker det hullet du har laget og tilpasset nye hull i disse som passer til lukene du skal bruke.

Går utfra at det kun dreier seg om en cm eller to?

Ville også ha isolert "åpenrommet" du får i mellom på undersiden med vintermatte eller fugeskum!

aluminium klarer du kanskje å skjære til med stikksag, selv om den er litt tykk.

Hadde samme problemet da eg bygde båt. Hadde lyst på glassluker, men fant ingen som var store nok. Løsningen ble en polert glassplate som eg la over lukehulle på utsiden. Festet med tvinger/lodd. Deretter la en på gelgoat og glassfiber. Støypte også inn en bit kryssfiner for å ha noe å feste luken i. Resultatet ble ganske bra. Ble helt plant og fint...

Hadde samme problemet da eg bygde båt. Hadde lyst på glassluker, men fant ingen som var store nok. Løsningen ble en polert glassplate som eg la over lukehulle på utsiden. Festet med tvinger/lodd. Deretter la en på gelgoat og glassfiber. Støypte også inn en bit kryssfiner for å ha noe å feste luken i. Resultatet ble ganske bra. Ble helt plant og fint...

Vil det si at du har STØPT INN glassplaten?

Bruk blad for treverk og liten pendelbevegelse så går det unna som hakka møkk. Hvis du av og til stopper og smører med noe olje så blir det enda bedre.

Når jeg jobbet som mekaniker brukte vi rødsprit til skjæreveske på alu + fintannet blad.... virker kjempefint det.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det finnes flere størrelser av ulike typer luker på markedet. Saumfar markedet først for nye luker, fremfor å lappe sammen noe. Det blir aldri pent. Skjønt hvis du ikke er så nøye, er det en smal sak tette igjen hele hullet, for deretter å lage nytt hull i mer passende størrelse. Ett av to......

Hvis du vil gjøre hullet mindre igjen, må du slipe ned kantene på dekket og på det du har skåret ut, slik at du kan lappe på igjen dette med en overlapping med minimum 5 cm. Bruk 3-4 lag glassfibermatte og polyester, lag den første litt mindre, og de andre gradvis større slik at kantene ikke viser. Om det er mulig bør du støpe på innsiden også. Så kan du skjære ut nytt hull og sparkle og pusse for å få det fint. Godt mulig det blir finere med nye og større luker, men det blir bra om du foretrekker og fikse det og. Lykke til.

Redigert av h2o (see edit history)

Krisen er over! Jeg har fått tak i de lukene jeg trengte!! :flag: De hadde gått ut av produksjon i 2000, men via en kamerat på Norsafe, fikk jeg tak i dem! :lol:

Tusen takk for alle gode tips, dere på forumet har atter en gang vært til stor hjelp.

Heldigvis slapp jeg å benytte meg av tipsene deres, denne gangen.

:lol::lol::lol::lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...