Jump to content

Rutevalg til gjestehavner sør for Strømstad

El barco de Sol

Recommended Posts

Jeg har tidligere gått med fritidsbåt sør for Strømstad. Mai/juni tar vi en tur i en for oss ny båt, Saga 315. Vi ønsker å se mest mulig,trange sund og vakker natur, primært mellom Strømstad og Hamburgsund. Minst mulig utaskjærs og i lav fart. Jeg syns det ser skummelt ut sør for Strømstad når det gjelder dybde. Vil jo helst ikke stå på grunna. Vi kommer kun til å være i gjestehavn. Jeg håper noen vil gi meg råd om  innaskjærs i dette farvannet. Gjerne anbefale gjestehavner. Vi bør ha 1,5m vann under kjølen. Vi har en Raymarine C120 kartplotter og nettbrett med Navionic.  Men som sagt, syns kartet ser litt skummelt ut.

Mye takknemlig for svar !

Gikk turen fra Gøteborg og oppover til Norge forrige sommer med vår Skorgenes 375. Vi gikk indre led hele veien i 6 knop. Det er godt merket hele veien. Anbefaler å holde deg til den merkede leden. Fin tur!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Hulda skrev 32 minutter siden:

Tidligere tråd om det samme. Jeg ville strukket meg syd til Hunnebostrand som minimum. Og helst til Smögen med Sotekanalen.

Enig om Hunnebostrand. Smøgen er jo fantastisk. Da jeg var der for noen år siden var det sykt mye båter. Men mulig bedre i mai/juni ?

Ser ikke bort fra Smøgen. Demokrati ombord !!!

El barco de Sol skrev 13 minutter siden:

Enig om Hunnebostrand. Smøgen er jo fantastisk. Da jeg var der for noen år siden var det sykt mye båter. Men mulig bedre i mai/juni ?

Ser ikke bort fra Smøgen. Demokrati ombord !!!

Lå 2 netter i Smøgen i juni i fjor, rett før fellesferie, lå longside på gjestebrygga, masse ledige plasser. I juli er det en helt annen historie..

Bør absolutt komme deg lenger sør en Hamburgsund, er jo der "det starter" ;) 

Du trenger ikke å bekymre deg for grunner, leden er gått merket og skal du kun til gjestehavner er dette ingenting å tenke på.

Jeg har tatt denne turen et par ganger med en Bavaria 32 Sport med to motorer (tiltet ikke drevene). Fin tur synes jeg (og gjestene). Når du kommer ut i sydenden kan du jo velge hvor du vil gå. Jeg har bare gått ut igjen mot Koster.

Navioncis på PC vil ikke lage rute i Sverige "Due to restrictions set by the Provider of Data, routes cannot be created in this area. Use the Boating App or our GPS Plotter Charts instead."

NavionicsStrmstad-Daft.JPG.80a2b14ec13a5eee6381e0cc2e2f31e5.JPG

Redigert av Bellil
Slettet en dobeltoppføring av bildet. (see edit history)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Jeg syntes det er fint med tur innom Strømstad og så ut på Koster. Mye fint nedover, og vi har vært ned til Molløsund, syd for Kjerringøy. For oss tror jeg det egentlig holder med Fjellbakka området, i tillegg til Koster. Mange fine uthavner. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hvis du vil gå mest mulig innaskjærs fra Strømstad er ikke ruten som Bellil viser over noe problem med en 315. Jeg gikk der med en Saga 27 for et par år siden og her på forumet er det folk med 50-fotere som har gått den. Bare følg godt med på plotteren, spesielt i sundet syd for Daftø-Valø.

Etter Daftø camping går du rett sør over Tångeflo og Dillehuvudsflo før du tørner styrbord inn i sundet nord for Rossø og passererer (eller legger til i) Råssøhamn. Deretter ut på Kosterfjorden før du tar inn ved Resø. Her er det en trivelig gjestehavn. Videre ned til Havstensund hvor du finner to mindre gjestehavner, marina med diesel og fiskerestaurant. 

Etter Havstenssund går du ut på Gule humpen hvor du kan velge to leier innaskjærs. Den innerste følger landet på østsiden forbi Tjurpannan, Grønemad og ned til Grebbestad med stor gjestehavn. Derifra videre forbi Tanumstrand med hotell og gjestehavn. Derfra er det kort vei ned til Fjellbacka hvor det også er en fin gjestehavn. Herfra er det kort vei ned til Hamburgsund med gjestehavn på begge sider av sundet rett etter lineferga.

Vil du videre går en fin lei forbi Dannemak-Uløn, over Humparna og så kan du velge om du vil inn til Bovallstrand eller videre ned til Hunnebostrand. Pass på å ta den indre leia forbi Ulebergshavn hvis du går hit. Trang og morsom lei. Alle steder her har gjestehavner. Etter Hunnebostrand venter Sotekanalen og deretter kommer du ned til Kungshamn og Smøgen. 

Den ruta jeg har beskrevet her kan du gå på en kort dag, eller du kan bruke ukevis på å utforske alle områdene. Det er utallige naturhavner hele veien også. I mai og de første to-tre ukene av juni er det som regel greit å få plass selv om det ofte er en del båter ute, spesielt i helgene. Unngå fellesferien hvis du ikke liker liv og røre og å ligge som femte båt i bredden. Det er et eventyrlig område som jeg har besøkt nesten årlig med båt de siste 25 årene uten å gå lei. Lykke til, kos dere og god tur!

Sjøstein skrev for 1 time siden:

Hvis du vil gå mest mulig innaskjærs fra Strømstad er ikke ruten som Bellil viser over noe problem med en 315. Jeg gikk der med en Saga 27 for et par år siden og her på forumet er det folk med 50-fotere som har gått den. Bare følg godt med på plotteren, spesielt i sundet syd for Daftø-Valø.

Etter Daftø camping går du rett sør over Tångeflo og Dillehuvudsflo før du tørner styrbord inn i sundet nord for Rossø og passererer (eller legger til i) Råssøhamn. Deretter ut på Kosterfjorden før du tar inn ved Resø. Her er det en trivelig gjestehavn. Videre ned til Havstensund hvor du finner to mindre gjestehavner, marina med diesel og fiskerestaurant. 

Etter Havstenssund går du ut på Gule humpen hvor du kan velge to leier innaskjærs. Den innerste følger landet på østsiden forbi Tjurpannan, Grønemad og ned til Grebbestad med stor gjestehavn. Derifra videre forbi Tanumstrand med hotell og gjestehavn. Derfra er det kort vei ned til Fjellbacka hvor det også er en fin gjestehavn. Herfra er det kort vei ned til Hamburgsund med gjestehavn på begge sider av sundet rett etter lineferga.

Vil du videre går en fin lei forbi Dannemak-Uløn, over Humparna og så kan du velge om du vil inn til Bovallstrand eller videre ned til Hunnebostrand. Pass på å ta den indre leia forbi Ulebergshavn hvis du går hit. Trang og morsom lei. Alle steder her har gjestehavner. Etter Hunnebostrand venter Sotekanalen og deretter kommer du ned til Kungshamn og Smøgen. 

Den ruta jeg har beskrevet her kan du gå på en kort dag, eller du kan bruke ukevis på å utforske alle områdene. Det er utallige naturhavner hele veien også. I mai og de første to-tre ukene av juni er det som regel greit å få plass selv om det ofte er en del båter ute, spesielt i helgene. Unngå fellesferien hvis du ikke liker liv og røre og å ligge som femte båt i bredden. Det er et eventyrlig område som jeg har besøkt nesten årlig med båt de siste 25 årene uten å gå lei. Lykke til, kos dere og god tur!

Markerer ruta i kartet. Takk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...