Jump to content

Vise Suzuki 300APX-data på plotter?

-morten-

Recommended Posts

Hei har båt med Suzuki 300APX

og Suzuki insterumenter! Er det mulig å få opp noe data til plotteren! I dag har jeg det innstilt på Turteller, Forbruk/tanknivå og trimdata på siste!  Skulle gjerne hatt batterinivå og motortemp i tillegg! 
forrige eier viste ingenting om dette og hadde lite teknisk peiling! Er det smarteste å skaffe et Suzukiinsterument til? Det går jo sikkert an å endre ett av de jeg har men jeg vil helst ha tillegg! Noen som har disse og har erfaring?

IMG_7285.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 minutes ago, autohelm said:

Første å sjekke om du har nmea 2000 og at motor er koblet opp med interface . Når dette er gjort går du inn i manualen til plotter og legger til motor.  Skal være greit å få til. 

Sikkert greit for de som har peiling og interesse ja! hvordan finner jeg ut om den er koblet opp mot nmea2000?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

7 minutes ago, autohelm said:

Mulig du har dette i konsollen men att sikkringen er gått til nmea2000. 

Det var masse sånne koblinger på skjemaet i Instruksjonspermen fra Askeladden! Plotteren har jeg skifta brikke i for det var kun over området Finnmark og Troms!   men da nullstilte den seg og det var kun kart som kom, uten heading og sånnt, så har ikke finjustert den enda bare fikk opp det nødvendige for å navigere! bruker mest Ipad når jeg lager rutene og sånnt. skal se etter i permen om det stårnoe der! Takk for hjelpa!

Hvis du har manualen som er enklest så kan du se etter konfigurere.  Hvis alt er tilkoblet skal det automatisk komme frem motordata men det kan også hende att det ikke kommer opp. Vanligvis blir interface fra motor levert og koblet opp til eksisterende nmea2000.   Det er veldi greit å få motordata inn på plotter? lykke til

Disse instrumentene er kobblet sammen med Nema2000, vil regne med at plotteren også er kobblet opp mot nema systemet, det var de i allefall på min Askeladden.

gå in i menyen på plotteren og finn motordata så ser du fort om du får opp noe der, vist ikke må det en kabel mellom nema stokken og plotteren.

Instrumentene du har er utviklet og produsert av Navico (Lowrance og Simrad) så motoren vil integrere svært bra med HDSen din. Bortsett fra alarmer så vil alle data fra motoren være tilgjengelig på HDS. 

Du trenger bare en NMEA 2000 droppkabel og T-kobling for å få koblet HDS til motorens NMEA 2000 nettverk. 

12 hours ago, abbor said:

Instrumentene du har er utviklet og produsert av Navico (Lowrance og Simrad) så motoren vil integrere svært bra med HDSen din. Bortsett fra alarmer så vil alle data fra motoren være tilgjengelig på HDS. 

Du trenger bare en NMEA 2000 droppkabel og T-kobling for å få koblet HDS til motorens NMEA 2000 nettverk. 

Rekner nesten med det! ble så kort båtsessong i fjor så ville bruke båten mest mulig i stedenfor å lese instruksjonsbøker og sitte å trykke på plotteren!  Takk for hjelpa! 

• 1 måned senere...

Hei i helga fikk jeg tid til å trykke litt på plotteren og må si den var litt mer avangsert enn jeg hadde trodd! Det var flere pre oppsett på motordata og delinger av skjerm. Kart/ekolodd, kart/motordata, motordata/ekkolodd osv. alle data var på plass bortsett fra septik, den har vel ingen giver. Så dette var veldig enkelt og smart opplegg! Ekkoloddet var så avangsert at her tror jeg jeg må jukse og lese instruksjonsboka!☺️

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...