dennrick Startet 8.Mars Del på Facebook Startet 8.Mars Fikk en mail denne uken fra Bavaria siden jeg kjøpte ny båt fra de i 2013. Jeg betalte da 2,6M for en 39 fot motorbåt. En tilsvarende båt koster nå over 6M. Jeg kjøpte seilbåten i 2022 - en 2015 modell Vision 42 for 2,5M. Tilsvarende ny båt, sannsynligvis dårligere utstyrt enn min, koster nå 4,9M. En 46 foter må du si farvel til 6,5M for å få tak i. Forklaringsfaktorene er vel inflasjonen og den svake kronen, men det er ikke folk flest som får kjøpt seg båt om dagen nå. Jeg antar at dette driver prisene på bruktbåt opp? (Jeg har ikke planer om å selge). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Eika Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars La de prise seg helt ut, så de forsvinner fra markedet. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars Det håper jeg da ikke, for jeg syntes de har fine båter. Men prisen er høy for nye nå. Jeg ser på FINN at det er stive priser for andre merker også. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
ohio Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Ja De fleste populære båtmerker har priset seg ut for folk med normalinntekt , så får vi se hvor lenge det går Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 9.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars Prisene har gått mellom 2 og 3 gangeren på ca 10 år. Det har ikke lønningene gjort. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Tom Rør Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Eika skrev for 2 timer siden: La de prise seg helt ut, så de forsvinner fra markedet. Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Før kjøpte vanlige folk snekker på 24 fot, eller seilbåter på 28 fot. Det fungerte for en familie som skulle på tur et par uker. I si tid kosta en Nidelv 24 ca to brutto industrilønninger. I dag er snittlønna ca 700000. Ganger en det med to, så får en jo en grei båt i samme klasse som Nidelven. Båter på 48 fot er vel ikke beregna for folk flest, men for de som har 6-8 milioner for å bruke på en hobby. Men det er jo helt topp det er en liten gruppe som kan kjøpe båter i det segmentet å. Så usikker må jeg vil si båtene er blitt dyrere, men heller si kravene har blitt høyere. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Tom Rør skrev 5 minutter siden: Hvorfor? Jeg har støpt så mye på Bavaria, sett svært mye greier. Bland annet sprell ny c50. Huff, er ordet jeg bruker om Bavaria. Men skulle jeg kjøpt en, vet jeg hva jeg skulle sett etter og hva jeg skulle ha forsterka Sjøen Toyota, tåler noen forbedringer, spess når de prøver og matche prisene til bmw og Mercedes Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Eika skrev 1 time siden: Huff, er ordet jeg bruker om Bavaria. Men skulle jeg kjøpt en, vet jeg hva jeg skulle sett etter og hva jeg skulle ha forsterka Sjøen Toyota, tåler noen forbedringer, spess når de prøver og matche prisene til bmw og Mercedes Jeg har en Bavaria, som jeg grunnstøtte for fulle seil (så hardt at kartplotteren løsnet og komfyren falt ut av krybba). Kjølen ble tatt av for inspeksjon, men skroget hadde ikke skade i laminatet. Slevikkilen båtbyggeri, som gjorde forsikringsjobben, sa at deres mening er at spesielt nyere Bavaria er gode båter, med solid ramme og tåler ofte grunnstøting vel så godt som andre fabrikkbåter. Nå var jo denne tråden om nyprisen på Bavaria, men siden du har en mening i flere innlegg hadde det vært hyggelig om du delte mer enn «huff» og «hva du ville forsterket». Uten at jeg betviler din kompetanse, bare et ønske om konkret info som kan opplyse oss som lever i villfarelsen at Bavaria prioriterer plass og komfort fremfor seilegenskaper, men ellers er på høyde med sammenliknbare merker. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars dennrick skrev On 8.3.2024 at 22.19: Jeg kjøpte seilbåten i 2022 - en 2015 modell Vision 42 for 2,5M. Tilsvarende ny båt, sannsynligvis dårligere utstyrt enn min, koster nå 4,9M. En 46 foter må du si farvel til 6,5M for å få tak i. Kan lite om båtpriser, men for å sette det i perspektiv: 4,9 millioner kroner i 23/24 gir deg ca. 415.000 Euro. I 2014 ga 2,5 millioner kroner deg ca. 313.000 Euro. Justert for inflasjon blir det ca. 400.000 Euro. Altså en prisøkning på ca. 15.000 Euro, eller i underkant av fire prosent. Det er ikke mye - spesielt ikke når man tar i betraktning etterslepet etter alle som ønsket båter i hele Europa under covid. Beregningene er usikre, den norske kronen var relativt sterk og stabil i 2014 (og Euroen svak og ustabil), nå er det motsatt. Regner derfor med at den norske importøren også gjerne både må betale ekstra for valutasikring og krever noe ekstra valutasikring i sine priser - det har jeg ikke tatt med i mitt regnestykke. Uansett svinger dette noen prosent fra dag til dag, så ta de nøyaktige tallene med en klype salt, men båten har altså ikke steget noe mer i pris enn i underkant av 4 prosent. At antall kroner man må betale er steget mye mer skyldes inflasjon og ikke minst svakere norsk valuta. Om båten er verdt det skal ikke jeg mene noe om (bortsett fra å si at vi har en Bavaria fra 2007, som ikke har en eneste lekkasje og som ikke har hatt en eneste feil eller utfordring på flere år - og de få som har vært før det i vårt eie har skyldes oss selv eller tidligere eiers feil). Men regnestykket forklarer hvorfor båter oppleves dyrere nå, og også kanskje hvorfor bruktbåter holder seg så godt i verdi som de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars lr-80 skrev 3 minutter siden: Jeg har en Bavaria, som jeg grunnstøtte for fulle seil (så hardt at kartplotteren løsnet og komfyren falt ut av krybba). Kjølen ble tatt av for inspeksjon, men skroget hadde ikke skade i laminatet. Slevikkilen båtbyggeri, som gjorde forsikringsjobben, sa at deres mening er at spesielt nyere Bavaria er gode båter, med solid ramme og tåler ofte grunnstøting vel så godt som andre fabrikkbåter. Nå var jo denne tråden om nyprisen på Bavaria, men siden du har en mening i flere innlegg hadde det vært hyggelig om du delte mer enn «huff» og «hva du ville forsterket». Uten at jeg betviler din kompetanse, bare et ønske om konkret info som kan opplyse oss som lever i villfarelsen at Bavaria prioriterer plass og komfort fremfor seilegenskaper, men ellers er på høyde med sammenliknbare merker. Synd jeg ikke kan legge ut bilder her, fra gamle jobben, enkelte av kundene ville ikke likt og sett båten sin i denne tråden. Men det at de har begynt med skikkelig ramme rundt kjølfestet, er en god start, det er en av første tingene jeg ville forsterka selv. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Takk @Eika. Min er 2011, jeg endte opp med den uten noen båterfaring, enn så lenge må jeg leve med den og neste blir nok noe som setter seilegenskaper høyere. Jeg har forresten vært med og seilt First, disse oppfyller dét kravet men Bavariaen sitt IKEA-interiør setter First’en i kategorien «Nille». Og First har visst ofte krakkeleringer rundt kjølinnfesting sies det. Uansett, tråden handler om nyprisen. En Albin Express kostet 80.000 i 1980, litt mindre enn en gjennomsnittlig årslønn. Min 2011 Bavaria 36 Cruiser kostet vel en snau million, mer som seilklar. Økningen siden er vel rimelig likt for alle, og det er pga norsk krone og at familiebåten ikke er 26 fot lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars lr-80 skrev 11 minutter siden: Takk @Eika. Min er 2011, jeg endte opp med den uten noen båterfaring, enn så lenge må jeg leve med den og neste blir nok noe som setter seilegenskaper høyere. Jeg har forresten vært med og seilt First, disse oppfyller dét kravet men Bavariaen sitt IKEA-interiør setter First’en i kategorien «Nille». Og First har visst ofte krakkeleringer rundt kjølinnfesting sies det. Uansett, tråden handler om nyprisen. En Albin Express kostet 80.000 i 1980, litt mindre enn en gjennomsnittlig årslønn. Min 2011 Bavaria 36 Cruiser kostet vel en snau million, mer som seilklar. Økningen siden er vel rimelig likt for alle, og det er pga norsk krone og at familiebåten ikke er 26 fot lenger. Men på 11mod, så har du vel ikke stål innfestning rundt kjølfeste innvendigt i båten som er støpt fast ? Har vært ombord i ett par c50, de gir meg ikke akuratt Ikea feeling, men går jeg ombord i en hallberrassy så er det next level Var ombord i for ett par år siden, uten at jeg skal si noe mer om det. Men fin og flott, det var den. https://www.seilmagasinet.no/bavaria-leangbukta-maritime-senter-storbatmessen/se-storbtmessens-trekkplaster/488433 Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars Eika skrev 18 minutter siden: Men på 11mod, så har du vel ikke stål innfestning rundt kjølfeste innvendigt i båten som er støpt fast ? Nei, denne har nok en glassfiberramme. Men den er støpt fast og ikke limt som en del andre innerlinere, hvis jeg har forstått rett. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 9.Mars Del på Facebook Svart 9.Mars lr-80 skrev 10 minutter siden: Nei, denne har nok en glassfiberramme. Men den er støpt fast og ikke limt som en del andre innerlinere, hvis jeg har forstått rett. Det er bedre det enn mye annet, men jeg ville støpt inn en stålramme som jeg spredte uttover, så belastningene hadde blitt spredd over ett mye større område, sånn som nyere hallberrassy har. Samt forsterka den nede delen av baugen, mastfester og rorinnfestning Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Eika skrev for 15 timer siden: Sjøen Toyota, tåler noen forbedringer, spess når de prøver og matche prisene til bmw og Mercedes Og det prøver de vel heller ikke. Om en Bavaria seilbåt på 45-50fot koster 5-6mill og vi skal sammenligne det med sjøens Bmw og Mercedes så er ikke bavaria engang i nærheten av å være i nærheten av prisene til premium-merkene som vel da kan være sånne som Oyster og Najad. en Oyster 495 starter vel på 16mill + utstyr + moms Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Fyrakker'n. Det blir verken Oyster eller Kraken 50 på meg. På den andre siden, folk seiler verden rundt med Bavaria, så helt elendige kan de umulig være. Følger med på en YouTuber, 'Sailing with Thomas'. Han er vel drøyt halvveis rundt nå med sin 50 foter. Og det er virkelig fart i den båten. Og han kan seile. Han har ikke truffet noe som flyter i sjøen enda. Og Hulda har truffet noe to ganger. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Seilmagasinet hadde en gla-nyhet, hvis det ikke må være Bavaria https://www.seilmagasinet.no/boot-batmesse-j99/messas-beste-kjop/861120 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Jeg har bare sett skadene, svakhetene og div støpe og gelcoat feil, på 2-3-10-20-30år gamle båter, det er det jeg baserer mine erfaringer på. Jeg for min del, er catte mann, har kjørt catamaraner siden 2007, så skulle jeg konvertert, måtte det blitt en catte, elsker stabiliteten en catte gir og jeg kjenner godt til ulempene og fordelene. Men de er breie, går glipp av mange perler Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Nye enskrogs er temmelig brede de også, og det er uansett ikke så veldig mange steder der et par meter ekstra er det som hindrer en å gå inn. Derimot er det mange steder man kan gå inn med katamaran som enskrog ikke kan pga dybden. Prisstigningen har jo rammet katamaraner like hardt, så ny katt er forbeholdt de få. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars lr-80 skrev for 18 timer siden: Nei, denne har nok en glassfiberramme. Men den er støpt fast og ikke limt som en del andre innerlinere, hvis jeg har forstått rett. Her har du ramma på en ca. 20 år gammel bavaria, støpt fast som man kan se før alt i bunnen får samme brunfargen. Som du antar så er det slik Bavaria velger å stive av båtene på undersiden. En god løsning som gjør det enkelt for en takstmann å se etter skader ved eierskifte. Dette er en god og gjennomtestet løsning som også gjør det enklere å reparere skader sammenlignet med innlimte innerlinere. Bilde to viser en helt ny Hallberg Rassy. Vil anta at Hallberg Rassy har endel større kjølprosent, og større rigg. Bavaria er gode båter, men de er som alle de andre «fabrikk båtene» bygget for å dekke behovet til gjennomsnitts seileren, og ikke premium seileren slik som Hallberg Rassy. Men til forskjell fra Toyota som Bavaria ofte blir sammenlignet med, så er ikke prisen lenger så folkelig for Ola Nordmann. Vi må vel kanskje innse at festen er over, og at de fleste må ta til takke med restene fra forrige fest. Brukt seilbåt med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 10.Mars Del på Facebook Svart 10.Mars Takk for god beskrivelse, @Seilars. Sett bort fra svak norsk krone, burde Bavaria vært sjøens Toyota fortsatt. Selv drømmer jeg om X-Yachts, men det blir såpass mye eldre at enn så lenge får jeg gjøre det beste ut av Bavariaen. I første omgang blir det målebrev og noe regatta for å få noen flere mil på loggen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 7.September Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September Vi har jo som det fremkommer i signaturen min seilbåt fra 2015 fra Bavaria-vi er godt fornøyd, akkurat som vi var med Bavaria motorbåtene vi hadde En re-cap: Solgte motorbåten i 2022 for 2,55M. Nypris i 2013 var 2,6M. Nå ligger den på FINN for 2,65M. Riktignok med mange fine oppgraderinger. Men likevel. Som @Seilarsbeskriver: Det er ikke folkelige priser lengre. Nye båter er helt ville i pris nå, syntes jeg. Det vil vel også påvirke bruktmarkedet, hvilket vi ser i dette tilfellet med den tidligere motorbåten vår. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September Del på Facebook Svart 8.September Klart, når valutakurs gjør at man må betale 49% mer for samme Euro beløp nå, så gjør jo det import dyrere uten prisstigning. Så kommer prisstigning i tillegg. Klart det påvirker bruktpriser for tilnærmet like båter, som også drar med seg andre. Regner med at nybåtsalget har gått veldig ned. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nie Svart 8.September Del på Facebook Svart 8.September Grand Banks jr skrev 48 minutter siden: Klart, når valutakurs gjør at man må betale 49% mer for samme Euro beløp nå, så gjør jo det import dyrere uten prisstigning. Det som ytterligere forsterker effekten på norske bruktpriser, er at norske bruktbåter blir attraktive for utenlandske kjøpere og dermed går det endel bruktbåter ut av landet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.