DIYglenn Startet 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2024 Hei! Jeg vurderer å kjøpe en påhengsmotor til en liten Tendy 240. CE merkingen sier 4HP/25KG. Mercury sine 4-6HK 4t påhengere er jo så godt som identiske, bortsett fra annet drivstoff-system. Prisen er også tilnærmet identisk. Jeg lurer derfor på om det kunne gitt mening å hekte på en 6HK isteden for 4HK? Vekten på begge er 26KG. Erfaringsmessig er 4t en del «slappere» enn 2t også, så jeg tenker at båten ikke vil oppleve mye mer press, og siden det er en gummibåt så flekser den vel før det er noe som ryker. Båten har spiledørk, så muligheten for en liten dytt ekstra kan være greit for å få den i plan. Så hva baseres merkingen på? Jeg tenker jo på sånne små joller så er jo vekt en faktor, men når motor inkl vekt er tilnærmet identisk… Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 tenker at en 240 med spiledørk blir såpass stutt og lealaus at den vil slite litt med å plane nesten uansett hva du setter på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hakkannen Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 Enig med ivar. For all del, 6hk, med samme vekt som 4hk blir ikke rare belastningen i forskjell. Ville prøvd forlengerarm i tillegg, slik at du kan sitte litt lengre framme. Har en 270 rib med 5hk totakt på. Umulig å få i plan med mine (litt over) 0,1 tonn + oppakning, men ved bruk av forlengerarm glir den oppå og planer forholdsvis greit. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 enig i dette: Hakkannen skrev 7 minutter siden: 6hk, med samme vekt som 4hk blir ikke rare belastningen i forskjell. Ville prøvd forlengerarm i tillegg, slik at du kan sitte litt lengre framme. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DIYglenn Svart 26.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 Takk for svar. Var litt nølende til spiledørk, nettopp grunnet ryktet, men fikk den veldig billig, så følte det var verdt det. Den får akkurat plass lagt både i bredde og dybde i Tesla Model Y når pakket sammen, og går under bagasjetrekk, så er helt perfekt med den + bagasje. En påhenger ville passet fint ved siden av. Tanken er 1 voksen + 1-2 barn på små hyggeturer nære land, og for å lære barna å kjøre båten selv når de blir større. Jeg tenkte litt i forhold til forsikring etc. Men 4 vs 6 hk på en gummibåt virker mindre problematisk enn f.eks 60 vs 90 hk på en større båt, hvor belastning og styring blir påvirket. Ser jo forresten at 20-30 år gamle firehestere ligger til 6000,- på Finn. Tullete. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 Låner tråden din til liknende spørsmål, @nordemoniac. På nyeste Zodiac Cadet 270 alu, oppblåsbar kjøl, ikke rib, ser jeg det nå står max 8 hk. Står jo ikke max vekt.. det er jo samme vekt på de nye Mercury 8/9,9 hk på 38 kilo. Så 9,9 på denne er ok i 2024 ? Mye stivere i alu enn finér denne dørken ? Jeg prøver med denne combo i år, kommer med tilbakemelding Må ha ei jolle jeg kan brette sammen og legge vekk i båten for vinteren. Ikke plass hjemme lenger. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 nordemoniac skrev 12 minutter siden: Jeg tenkte litt i forhold til forsikring etc. Men 4 vs 6 hk på en gummibåt virker mindre problematisk enn f.eks 60 vs 90 hk på en større båt, hvor belastning og styring blir påvirket. Jeg kan jo aldri tenke meg at en 6hk på den båten er et problem men det er jo utvilsomt like mye 50% overmotorisering som eksempelet ditt med 60 vs 90 hk... om en tenker firkantet og paragrafer (og det er jo det som skjer OM der skulle skje en eller annen ulykke). Jeg lekte meg mye i gummibåt med 50 hk i ungdommen (godkjent for 50 hk) men jeg tenkte tanken at jeg gjerne kunne hatt 75-80 hk på den om ikke motoren da hadde blitt alt for tung... 50 hk 4-sylinder Mercury var tung nok for en liten båt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Vestkystseiler Svart 27.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2024 Dersom det skjer en ulykke, må det vel være en sammenheng mellom ulykken og overmotoriseringen for at forsikringselskapet skal nekte erstatning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2024 Vestkystseiler skrev for 1 time siden: ..nekte erstatning. Ingen som kan nekte erstatning, kun et spørsmål om størrelse på avkortning, tenker jeg. Men hvilken forsikring dekker deg om uhellet er ute ved kjøring av jolle/gummibåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.