Jump to content

Yamarin 4730/5020 kontra Askeladden 475/525

Frode_B.

Recommended Posts

Har akkurat solgt gamlebåten og er da på utkikk etter ny båt.

Pr. nu står valget mellom båtene nevnt ovenfor. Slik jeg ser det har alle alternativene sin fordeler og ulemper.

Yamarin 4730 - tilårskomment skrog (går ut av prdouksjon i 2006). Den letteste båten og kanskje den raskeste. Noe spratansk innredning, men vannskirom i kjølen. Styrekonsoll montert bak i båten. Gir kanskje noe baktung båt. Max. 60 hk Yamaha.

Yamarin 5020 - 100 kg tyngre en 4730. Sikrere skrog, noe mer elegant oppi. Kunne med fordel gått med 70 hk, men siden Yamaha ikke leverer 70 hk firetakter er ikke dette aktuelt. Derav 60 hk Yamaha.Styrekonsoll som for 4730. Ikke vannskirom.

Opp 15-20.000 i pris i forhold til 4730.

Askeladden 475 - sidemontert styrekonsoll midt i båten. Noe mer "sosial" båt da benken på styrekonsoll kan vendes og en kan ha liten sittegruppe bak i båten. Lik vekt som 5020 (ca. 500 kg.) Vannskirom. Max. 60 hk Mercury Ca. lik pris som 4730

Askeladden 525, likner mye på 475, men i oppskalert versjon. Styrekonsollet er sentrert midten. Kan gå med større motor (opp til 115hk. Prisen med 90 hk er da også ca. 50.000 høyerer enn for 475 (og 4730).

Midt spørsmål er da, har noen erfaringer med disse båtene som spesielt bør nevnes. Er de rimelig like i sjøen?

Er det stor forskjell 4730 og 5020/475 p.g.a. vektforksjell på 100 kg. når det kun henger 60 hk på hekken?

Yamaring har vindskjerm på begge sider, hvordan er dette kontra midtkonsoll eller konsoll kun på ene siden? Konsollene på Askeladden er trukket lenger frem, går dette utover f.eks. mulighetene til å fiske?

Trekker båtene vannski noelunde likt?

Andre ting?

Tilbakemelding mottas med takk.

Hadde Yamarin 5400 tidligere, med utforming styrekonsoll bak. Veldig greit, hvis det er få i

båten. Hadde sete foran konsollen. Synes sikten ikke var helt topp, samt at du ikke får

ryggstøtte. Kjøpte 5910 med styrekonsoll i midten og skikkelige seter. Særs bra.

Bruksområdet ditt er viktig her, og hvor mange dere er ombord. Ellers hadde jeg på

Askeladden vurdert de nye 2 takterne til Mercury. Mindre vedlikehold, lite støy og bruker

lite drifstoff. Yamarin bruker vel stort sett bare 4 taktere. Har 4 takter selv og er godt førnøyd, men

Dyrere vedlikehold.

Uansett begge båtmerker er veldig bra.

Vi sees!

Kjøpte jeep i sommer. Var ute etter noe som kunne oppleves som stødig, og med høyt fribord. Båter med utpreget V-bunn slo jeg litt fra meg pga. stødigheten, selv om de sikkert "skjærer" sjøen bedre.

Prvøde kun Askelladen 475 (altså et av dine alternativer), samt Askeladden 505 (75hk). Førstnevnte med 60 hk syntes jeg ikke så mye om i sjøen - vi var fire voksne og et barn (50kg) ombord. Syntes den vinglet og "brøytet" litt mye, men det har sin mulig årsak i at vi kanskje var litt framtunge. Opplevde 505 (som du altså ikke har nevnt) i en helt annen klasse, og landet på sistnevnte. Bred, stødig og svært god uteplass foran konsollet.

Jeg var lenge besnæret av 475 sine fiffige løsninger, og hadde nesten bestemt meg for den. Men det ble altså noe annet etter prøvekjøring. Bruk gjennom sommeren, samt under hummerfiske i høst, har vel bare understreket at jeg gjorde riktig valg for min del. Eneste "ulempe" med 505 må evt. være at man må raskt opp i plan for å unngå unødig lang planingsterskel (med ditto høy baug). Egentlig naturlig kanskje med styrekonsollet bakerst, men erfaringsmessig oppleves ikke dette som noe problem.

Når dette er sagt - 475 kan for alt jeg vet være et kjempealternativ satt opp mot de andre du nevner, for ingen av disse har jeg prøvd.

Husk også at Askeladden-båtene visstnok ikke kan synke - det gjelder kanskje ikke de andre?

Ronald

Redigert: Hadde konsekvent feilskrevet 465 der det nå (korrekt) står 475.

Redigert av Ronald (see edit history)

Enig med Baatsmann at du må vurdere bruksområde + hvor mange som er i båten. F.eks hvor mange som sitter beskyttet for vind osv.

Syns skjærgårdsjeeper med midtmontert konsoll ofte blir rene ego-båter. Til familiebruk så ville jeg også vurdert båter med løsning tilsvarende Bella 512 Excel, med 2 gode gt-stoler og komfortabel akterbenk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...