Jump to content

Norske Sjø's premiekalkulator er oppdatert!

Syvert

Recommended Posts

Tekst fra kalkulatoren:

"ligger ikke i organisert havn eller ved flytebrygge"

Jeg tar det aldri for gitt at noen kan tegnsettingsregler, men fant ikke noe mer om flytebrygger i de komplette vilkårene. Hvordan skal jeg lese dette utsagnet? Får jeg 25 prosent høyere premie dersom jeg ligger ved flytebrygge (i organisert havn), eller får jeg ikke 25 prosent tillegg dersom jeg ligger ved flytebrygge (selv det ikke er en organisert havn)? :confused:

4.4 Opplag

Opplag kan finne sted på land eller i organisert havn.

4.4.1 Båt i opplag på land skal være forsvarlig oppstøttet og tildekket og eventuell rigg og seil demontert og lagret i avlåst rom eller annet trygt sted.

Ser for meg ut som riggen kun må demonteres når båten skal i opplag på land. Det er jeg helt enig i etter at nabobåten holdt på å kante fordi vindfanget ble for stort sideveis på masta da vinterstormen satte inn. For min del ville jeg aldri vurdert å ha oppe riggen i vinteropplag på land da vindfanget er enormt når mastetoppen blir 21meter over bakken. Kanskje jeg ville vurdert det med kort mast og gunn kjøl. Om båten er i opplag på vannet (som min er i vinter) mener jeg det er greit med masta oppe.

Morten

Jeg tolker det også som at masten må demonteres bare hvis båten står på land. Mouche har kort kjøl med elipseformet bulb (dypgående bare 1.30 meter) og mastehøyde 12,5 meter (over vannet) og står i solid krybbe. Spurt mange (erfarne) seilere om dette med mast oppe eller nede i opplag og får mange forskjellige svar på hvorfor/hvorfor ikke, men ser klart ditt poeng. 21 meter mastehøyde er en voksen mast og gir godt vindfang hvis den står utsatt!

Hvorfor heter min båt Mouche? Jo, for det betyr flue på fransk og jeg (vi) føler oss ganske små blant de mange store, men har ikke mindreverdighetskomplekser av den grunn! :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tolker det også som at masten må demonteres bare hvis båten står på land. Mouche har kort kjøl med elipseformet bulb (dypgående bare 1.30 meter) og mastehøyde 12,5 meter (over vannet) og står i solid krybbe. Spurt mange (erfarne) seilere om dette med mast oppe eller nede i opplag og får mange forskjellige svar på hvorfor/hvorfor ikke, men ser klart ditt poeng. 21 meter mastehøyde er en voksen mast og gir godt vindfang hvis den står utsatt!

Over 20 meter høyde er da ikke så uvanlig når båten står på land, din blir jo fort nærmere 14 meter den også.

Over 20 meter høyde er da ikke så uvanlig når båten står på land, din blir jo fort nærmere 14 meter den også.

Joda, men forskjellen på 14 meter og 21 meter er vel fortsatt sånn ca. 7 meter og det utgjør vel omtrent mønehøyde på et to-etasjers hus - "litt" forskjell synes nå jeg da!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er ei slik besikting noko ein MÅ ha i Norske sjø? Ca 15 år gammal båt.

Men i utgangspunktet ser dette bra ut. Betydeleg lågare enne noverande Gjensidige.

På båt med alder 10 år eller eldre er det vel pålagt ja, og da hvert 5. år. På nyere båter anbefales det også, og gir 10% rabatt på forsikringen.

Min Coronet ble besiktiget på sjø. Synes vel ikke gjennomgangen var så veldig nøye men han så nå noen ting jeg ikke tenkte på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Så til alle dere som har forsikring i Norske Sjø og har betalt denne. Alle ville ifølge selskapet bli tilskrevet med beskjed om en evt reduksjon og beløpene ville bli utbetalt. Om dette skulle stemme, ja da kalles det service, eller hva

Ja, hadde det bare vært riktig...... Fikk nettopp følgende e-post fra Forsikringsbyrået as (kunne ikke sende e-post til Norske Sjø da de hadde full mailbox :crazy: ). Jeg hadde noen små endringer i forsikringen og benyttet anledningen til spørre etter redusert premie.

Det er hos oss som hos alle de andre selskapene, vi har dessverre ikke anledning til å gi disse rabattene med tilbakevirkende kraft.

Når det gjelder hovedforsikringen vil du nyte godt av de nye lavere premiene fra neste forfall. I følge den nye Forsikringsavtaleloven er det heller ikke anledning til å si opp forsikringen midt i forsikringsperioden for så å fornye den.

Trodde der var 1 mnd oppsigelse på ALLE forsikringer fra nyttår...... men jeg kunne ikke si opp og tegne ny avtale nå :crazy::confused: Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg hadde noen små endringer i forsikringen og benyttet anledningen til spørre etter redusert premie.

Trodde der var 1 mnd oppsigelse på ALLE forsikringer fra nyttår...... men jeg kunne ikke si opp og tegne ny avtale nå :crazy::confused:

Dette er bestemmelsen som er ny fra 1.1:

§ 3-6. (forsikringstakerens rett til å avbryte forsikringsforholdet)

Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende forsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger andre særlige grunner, eller for flytting av forsikringen til et annet selskap.

Forsikringstakeren skal varsle selskapet med en frist på minst en måned. Ved flytting skal det i varslet opplyses om hvilket selskap forsikringen flyttes til og om tidspunktet for flyttingen.

Ved kollektiv forsikring kan bestemmelsen i første ledd fravikes i forsikringsavtalen.

Det er forsåvidt riktig at man kun kan si opp dersom man skal flytte forsikringen til annet selskap, man kan strengt tatt ikke bruke denne bestemmelsen for å kreve reforhandling i samme selskap. Det er imidlertid intet forbud for selskapet til å akseptere dette, og strengt tatt kan du tegne forsikring som sies opp relativt umiddelbart i et annet selskap - for så å tegne ny hos nåværende selskap..... Siden denne bestemmelsen såvidt lett kan omgås mener i allefall jeg at selskapet burde akseptere reforhandlinger i perioden, om ikke annet så for å beholde gode kundeforhold. Det er vel alikevel slik at forsikringsbransjen ikke har ønsket denne muligheten til oppsigelse, så veldig mye fleksibilitet bør man kanskje ikke forvente.....

(Det kan jo være at de vil bli kvitt deg SveinHa... :wink: )

(Det kan jo være at de vil bli kvitt deg SveinHa... :wink: )

Det kan se slik ut. Siden NS ikke utviser noe fleksibelitet her (henviser til at den nye loven KUN gjelder ved skifte av selskap) har jeg nå gitt beskjed om at jeg fra i dag ser meg om etter nytt selskap :smash:

Det er forsåvidt riktig at man kun kan si opp dersom man skal flytte forsikringen til annet selskap, man kan strengt tatt ikke bruke denne bestemmelsen for å kreve reforhandling i samme selskap.

Helt riktig, men dersom selskapet ikke opplever deg som kunden fra et visst sted så pleier de å være rimelig kjappe til å komme med tilbud når de mottar oppsigelsen som påpeker misforholdet. Det er likevel mange nok som lever ien dyrkjøpt uvitenhet eller tiltaksløshet.
  • 3 uker senere...

Det er forsåvidt riktig at man kun kan si opp dersom man skal flytte forsikringen til annet selskap, man kan strengt tatt ikke bruke denne bestemmelsen for å kreve reforhandling i samme selskap. Det er imidlertid intet forbud for selskapet til å akseptere dette, og strengt tatt kan du tegne forsikring som sies opp relativt umiddelbart i et annet selskap - for så å tegne ny hos nåværende selskap..... Siden denne bestemmelsen såvidt lett kan omgås mener i allefall jeg at selskapet burde akseptere reforhandlinger i perioden, om ikke annet så for å beholde gode kundeforhold.

Snakket nettopp med Norske Sjø og de synes det var helt greit at jeg flyttet til et annet selskap for å få ned premien. Ulempen var bare at jeg IKKE ville kunne flytte tilbake til NS før etter en karanteneperiode (minimum til neste hovedforfall) og i tillegg ville NS da KREVE en verditakst på båten min i tillegg til den sikkerhetskontrollen som har gjort. De har tydeligvis sikret seg at ingen skal kunne nyte godt av de nye prisene før hovedforfall :headbang::headbang::headbang: . For min der er der ikke andre aktuelle selskap da NS lå omtrent som de billigste FØR prisnedgangen ved nyttår....

Gi et vink om der er noen som virkelig har fått utbetalt "overskytende" premie som følge av de nye prisene. Der gikk jo en stund rykter om at alle NS-kunder automatisk skulle få utbetalt overskytende premie..... Synes nok de kunne vært en smule mer smidige i stedet for å gjøre det de kan for å stikke kjepper i hjula for kundene......

Redigert av SveinHa (see edit history)

• 1 måned senere...

Interessant. Ettersom det nærmer seg leveranse av ny båt tok jeg en runde for å sjekke forsikringstilbud. Da jeg laget et båtbudsjett i høst var det Gjensidige som kom best ut pga av fordelsprogram. Da jeg sjekket igjen nå får å se hva årets tilbud var var kalkulatoren merket med øvre grense på en million. Ok, så fikk jeg et luksusproblem. (På den annen side risikerer de at jeg flytter alle mine forsikringer et annet sted.)

Dermed fortsatte jeg til IF, som ville ha fødselsnummer av meg for at jeg skulle få lov til å bruke premiekalkulatoren. Synd for dem. Jeg får ta en prat med dem neste gang jeg stikker innom Sjøen for alle, men fødselsnummer får de ikke før jeg får et tilbud fra dem.

Dermed kom turen til Norske Sjø, og lurer litt på om de har endret priser eller flikket litt på betingelsene i skjemaet. I allefall var prisen litt lavere enn sist. Litt snålt at de insisterer på besiktigelse av en fabrikkny båt, men finner jeg en besiktigelsesmann som kan komme samtidig med skipskontrollen så blir det vel ikke noe ekstra bry. :rolleyes:

Det viser seg på ny at det er lønnsomt å sjekke pris.

Feil, det lønner seg å sjekke pris for ALLE båter. Min 34 år gamle båt var billigst i NS men det var jo ingen problemer å betale dobbelt så mye eller 3 ganger eller 4 ganger så mye....

Ja da, dei har endra heile opplegget frå 1. januar. Sjå meir info i denne tråden.

Jeg er veldig klar over den tråden, og denne tråden ble startet da premiekalkulatoren ble oppdatert. Som nevnt er det nok gjort små justeringer, for jeg kom fram til lavere pris nå enn rett etter at kalkulatoren ble oppdatert.

(Hadde jeg hatt båt til under en mill. ville antagelig gjensidige vært billigst for meg, og jeg kommer nok til å ta en telefon til dem i morgen for å høre om de virkelig mener dette med et verditak på en million.)

Som nevnt er det nok gjort små justeringer, for jeg kom fram til lavere pris nå enn rett etter at kalkulatoren ble oppdatert.

OK. Eg oppfatta det slik at du ikkje hadde sjekka sidan i haust.

(Hadde jeg hatt båt til under en mill. ville antagelig gjensidige vært billigst for meg, og jeg kommer nok til å ta en telefon til dem i morgen for å høre om de virkelig mener dette med et verditak på en million.)

Eg har sjølv båten og andre forsikringar i totalpakke i Gjensidige. Mitt inntrykk er at dei (i alle fall i Bergen) er forhandlingsvillige. Men det hjelper godt på å ha sjekka prisar og vilkår hjå andre, og gjerne ha fått konkrete tilbod. Når ein så seier at ein meiner alvor og vurderer å skifta selskap, pleier dei finna ei løysing... Har erfart dette både i forhold til båt og villaforsikring.

Lukke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...